• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and practical research on "cognitive tools" that drive "deep learning" of reading literature

Research Project

Project/Area Number 17K04776
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

SUMIDA MASARU  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (40278594)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 美智代  福山市立大学, 教育学部, 准教授 (00369779)
寺田 守  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (00381020)
渡辺 貴裕  東京学芸大学, 教育学研究科, 准教授 (50410444)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords文学教育 / 認知的道具 / 系統的指導 / 深い学び / 社会文化的アプローチ / 読みの能力の発達 / 教育学 / 教科教育 / 国語教育
Outline of Final Research Achievements

When reading literary texts in the classroom, we have enriched the theoretical description of "cognitive tools" that can positively alter the reading performance of children. We have considered how the story is organized by, for example, "title", "beginning and ending", "character/key item", "plot", "narrative" and so on. We could also improve the theoretical hypothesis about how these "cognitive tools" work and enhance their reading when the reader enjoys the narrative text.
On that basis, we were able to experimentally carry out specific Japanese language teaching practices focusing on some of the "cognitive tools" and to verify the effectiveness of the reading as a class

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文学テクストの読みの学習指導は、指導事項として取り上げられた要素と、実際の読みのパフォーマンスとの連関が必ずしも明確ではなく、それ故、単元の狙いとして掲げた目標の系統的な位置づけが十分に行えないという課題を常に抱え続けてきた。この研究が資するのは、単元のねらいとして、焦点を当てるターゲットとしての「認知的道具」の機能を明らかにし、応用の可能性を探り、その射程を実践的に確かめていくための基礎的な視点を与えることにあるだろう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 10 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Characteristics of Interaction Between Teachers and Children in the First Term of Elementary School Classes: Focusing on the Differences in Goals that Teachers Emphasize in Japanese Language and Mathematics Classes2020

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 8 Issue: 8 Pages: 49-60

    • DOI

      10.15027/48910

    • NAID

      120006822641

    • ISSN
      2187-6800
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2023586

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「物語る力」を育てる――文学的問題解決に資する資質・能力の構想――2020

    • Author(s)
      住田勝
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 87 Issue: 0 Pages: 8-10

    • DOI

      10.20555/kokugoka.87.0_8

    • NAID

      130007830022

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論:レヴィナスによる問答法批判を中心に2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 7 Pages: 117-126

    • DOI

      10.15096/fcu_education.07.09

    • NAID

      120006622333

    • Year and Date
      2019-02-28
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論―レヴィナスによる問答法批判を中心に―2019

    • Author(s)
      森 美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 7 Pages: 117-125

    • NAID

      120006622333

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 83 Issue: 0 Pages: 12-14

    • DOI

      10.20555/kokugoka.83.0_12

    • NAID

      130006728098

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2018-03-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コンピテンシーを育成する読むことの学習指導2018

    • Author(s)
      寺田 守
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 83 Issue: 0 Pages: 9-11

    • DOI

      10.20555/kokugoka.83.0_9

    • NAID

      130006728181

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2018-03-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校での書写指導に対する教師の指導観の分析:「国語科指導法」(書写実技)受講者の実態調査2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 6 Pages: 97-106

    • NAID

      120006461230

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 提案3 ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 83 Pages: 12-14

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語書記史を観点とする日本語話者の論理意識に関する試論 : 出来事に対する時系列連鎖型の認識傾向に注目して2017

    • Author(s)
      森 美智代・磯貝 淳一
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 14 Pages: 36-44

    • NAID

      120006399027

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コミュニケーションの言語化されない部分に着目した聞く力の育成2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 811 Pages: 36-39

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「花はどこへいった」(今江祥智)の教材研究2017

    • Author(s)
      寺田守
    • Journal Title

      京都教育大学国文学会誌

      Volume: 45 Pages: 1-12

    • NAID

      120006424111

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「物語る力」を育てる;文学的問題解決に資する資質・能力の構想2019

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      第137回 全国大学国語教育学会 仙台大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語書記史からみた『宇治拾遺物語』の授業化の視点-学びのプロセスと日本語書記史を統合する学習材の開発-2018

    • Author(s)
      森美智代,磯貝淳一,田中宏幸,松崎正治,鈴木恵
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校入門期における国語科・算数科の課題2018

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 読む力の系統性を意識した「ちいちゃんのかげおくり」の教材研究試案:「スイミー」「お手紙み」とのつながりを手がかりとして2018

    • Author(s)
      住田勝
    • Organizer
      あまんきみこ研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語書記史からみた『宇治拾遺物語』の教材的価値:学びのプロセスと日本語書記史を統合する学習材の開発2017

    • Author(s)
      磯貝淳一,森美智代,鈴木恵,田中宏幸,松崎正治
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「聞くこと」の教育における能動性と受動性に関する考察2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシーと国語科教育―ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考するー2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 研究×教育×社会貢献を架橋する〈場〉は誰がどのように創るのか2017

    • Author(s)
      黒川麻実・山田直之・大坂遊・森美智代
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 小学校「物語づくり」学習の指導:実践史をふまえて2019

    • Author(s)
      住田勝ほか
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863274723
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 1日10分言語力ドリル入門 聞く・話す2018

    • Author(s)
      森美智代ほか
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      4804083898
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 国語科教育における理論と実践の統合2018

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編
    • Total Pages
      82
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 全国大学国語教育学会・公開講座ブックレット⑦ 国語科の授業づくりと評価を考える2018

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編
    • Total Pages
      83
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] あなたと創る教育心理学2017

    • Author(s)
      羽野 ゆつ子、倉盛 美穂子、梶井 芳明
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779511707
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi