• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teacher training programmes to improve the teaching of English language prosody.

Research Project

Project/Area Number 17K04778
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Yamato Kazuhito  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (80370005)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 磯田 貴道  立命館大学, 文学部, 教授 (70397909)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsプロソディ / 統合的指導 / 教員研修 / 教員養成 / 統合的 / 活動 / タスク / カリキュラム / 研修プログラム / 英語プロソディ / 各教科の教育
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to develop effective teaching guidelines, tasks, and activities for teaching English pronunciation, particularly prosody, in secondary schools such as junior and senior high schools. To achieve this objective, we reviewed the findings of English phonetics and the literature on teaching English pronunciation. We carefully selected teaching items and developed and improved teaching methods (tasks and activities). Simultaneously, we had the opportunity to confirm teachers' needs and provide training for prosody instruction, which allowed us to implement the developed instructional items and tasks in secondary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、現在の英語音声指導・発音指導においては、音声学や発音指導に関する研修や訓練が不足しているだけでなく、発音指導に関する理論や指導方法が確立・整備されていないという問題に着目した点に、学術的意義を認めるものである。また、多くの教員にとってアクセスしやすいプロソディ指導のガイドラインやタスク・活動を整備・提供することにより、プロソディ指導の実践が広く取り組まれる可能性を広げたことによる社会的意義についても高いものと考える。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 6 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 9 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 核配置を重視したイントネーション指導 : 教科書を活用した統合的指導2021

    • Author(s)
      大和 知史、磯田 貴道
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集

      Volume: 17 Pages: 59-74

    • DOI

      10.24546/81012585

    • NAID

      120006993693

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発音指導と他技能との統合 : thought groupの指導を通して2020

    • Author(s)
      大和知史・大和知史
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集

      Volume: 16 Pages: 25-36

    • DOI

      10.24546/81011981

    • NAID

      120006811111

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] プロソディ指導の理論と実践 : 「プロソディ指導(学習)の3つの原則」の実践から2020

    • Author(s)
      大和知史
    • Journal Title

      ことばの科学研究

      Volume: 21 Pages: 11-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語プロソディ指導のミニマムエッセンシャルズ2020

    • Author(s)
      大和知史
    • Journal Title

      KELES Journal

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: 48-54

    • DOI

      10.18989/keles.5.0_48

    • NAID

      130007836829

    • ISSN
      2423-8732, 2433-5479
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語プロソディ指導のミニマムエッセンシャルズ : 「3つの原則」の開発プロセスから2018

    • Author(s)
      磯田貴道・大和知史
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集

      Volume: 15 Pages: 1-11

    • DOI

      10.24546/81010642

    • NAID

      120006599075

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語を活用した英語プロソディ指導2017

    • Author(s)
      軽尾弥々、磯田貴道、大和知史
    • Journal Title

      神戸大学国際コミュニケーションセンター論集

      Volume: 14 Pages: 14-23

    • DOI

      10.24546/81010108

    • NAID

      120006410627

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Perception of Accented Speeches by Japanese EFL Learners and its Relationship with Processing Difficulty2017

    • Author(s)
      HASHIMOTO, Ken-ichi; TAKEYAMA, Tomoko; YAMATO, Kazuhito
    • Journal Title

      教科教育学論集

      Volume: 16 Pages: 45-50

    • NAID

      120006224969

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 英語プロソディの指導:統合的な取り組みのために2021

    • Author(s)
      大和知史
    • Organizer
      令和3年度大阪大学マルチリンガル教育センター公開講座「英語教育オンラインセミナー」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] メリハリのある音声表現で伝える英語プレゼン2020

    • Author(s)
      大和知史
    • Organizer
      これから英語で学術研究発表を行う若手研究者のための学術英語スキルアップセミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 発音指導と他技能との統合 thought groupの指導を通して2019

    • Author(s)
      磯田貴道・大和知史
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Comprehensibility and perceived friendliness of L2 accented speeches for Japanese learners of English2019

    • Author(s)
      Hashimoto, K., & Yamato, K.
    • Organizer
      The Applied Linguistics Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Long-term effects of prosody instruction and learners’ awareness in Japanese secondary school setting2019

    • Author(s)
      Yamato, K., & Isoda, T.
    • Organizer
      The Applied Linguistics Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語プロソディ指導のミニマムエッセンシャルズ2019

    • Author(s)
      大和知史
    • Organizer
      関西英語教育学会(2019年度)第24回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語プロソディ指導の理論と実践2019

    • Author(s)
      大和知史
    • Organizer
      英語プロソディ指導の理論と実践
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] いつもの教科書でプロソディ指導:ちょい足しの技 Adding a little bit of prosody to your usual textbooks: some classroom ideas2019

    • Author(s)
      大和知史・磯田貴道
    • Organizer
      山形大学英語FD講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究者のための伝える英語プレゼン― プロソディが成功の鍵―2019

    • Author(s)
      大和知史
    • Organizer
      これから英語で学術研究発表を行う若手研究者のための学術英語スキルアップセミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 魅力的なプレゼンテーションのためのはじめの一歩-上達のコツはプロソディにあり-2019

    • Author(s)
      大和知史
    • Organizer
      日本化学会第99春季年会「英語講演へのファーストステップ」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Teaching English prosody to Japanese learners: “Three principles” approach to prosody instruction2018

    • Author(s)
      Yamato, K., & Isoda, T.
    • Organizer
      53rd RELC International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語のプロソディ指導における3つの原則』を中心に2018

    • Author(s)
      大和知史
    • Organizer
      第11回英語音声教育実践研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Demystifying English Prosody: A Pedagogical Framework for Integrated Instruction2018

    • Author(s)
      Isoda, T., & Yamato, K.
    • Organizer
      The 3rd Pronunciation Symposium
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語プレゼンテーションのはじめの第一歩~音読・朗読・プレゼンへのステップ~2018

    • Author(s)
      大和知史
    • Organizer
      神戸大学 Take a New Step! 学術英語スキルアップセミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語科教育のトレンド―新しい英語科授業を創る(2)英語音声研究・発音指導の最前線2018

    • Author(s)
      大和知史
    • Organizer
      平成30年度 神戸大学 教員免許状更新講習
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語を活用した英語プロソディ指導2017

    • Author(s)
      磯田貴道,大和知史
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Introducing prosody instruction into Japanese secondary school classroom: A classroom‐based research2017

    • Author(s)
      Yamato, K., & Isoda, T
    • Organizer
      The Applied Linguistics Conference (ALANZ / ALAA / ALTAANZ)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] プロソディを重視した英語音声指導入門:指導の枠組と教科書の活用法2023

    • Author(s)
      大和知史・磯田貴道
    • Total Pages
      138
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863276214
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究の資料等

    • URL

      https://yamatokazuhito.com/research/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi