• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study on the Promotion of Cognition Through Verbal and Physical Activities in Proactive Art Studies

Research Project

Project/Area Number 17K04781
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

TAKEUCHI Shimpei  奈良教育大学, 美術教育講座, 教授 (10552804)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 隅 敦  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (30515929)
達富 洋二  佐賀大学, 教育学部, 教授 (40367983)
東良 雅人  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (70619840)
北尾 岳夫  滋賀短期大学, その他部局等, 教授 (40461149)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords図画工作・美術科 / 領域「表現」 / 授業設計 / 教員養成 / 教師教育 / 遠隔による教員研修 / 遠隔による教育・研修 / 発問設計 / 俯瞰的理解 / 言語的活動 / 身体的活動 / 持続可能な開発のための教育 / 美術科学習 / 思考 / 発問 / 各教科の教育(美術)
Outline of Final Research Achievements

Through investigations conducted in art classes, the study developed an art appreciation questions design worksheet for teachers and elucidated the effects of instruction intended to facilitate students’ verbalization of appreciation experiences. In addition, the study developed a method for quantitatively analyzing the physical actions of infants and toddlers during drawing activities using motion analysis software. The results indicated that examining them kinematically is possible. Also, the study proposed the relationship between the art curriculum and contemporary educational issues, such as Education for Sustainable Development and Sustainable Development Goals, identified issues in implementing art teacher training using a teleconference system, and conducted qualitative studies of university classes related to arts and crafts and art teacher training.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の推進により、美術科学習および保育において育むべき資質・能力を意図した「有効な言語的・身体的活動」の枠組みを構築するという、特色ある研究成果をあげることができた。また、教科学習において言語活動が目的化されるという問題や、アクティブ・ラーニングが形式的に対話を取り入れた授業や特定の指導の型にとどまるという懸念等の解決につながる、学習者の思考の促進と教科目標への到達に有効な発問設計の理論を明らかにすることができた。そして本研究を通して得られた成果については、大学授業の改善および遠隔体制にも対応した教員研修の実施に活用する形で、すでに社会還元を行っている。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 7 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] Enhancing Lesson Design Capability Among Lower Secondary School Art Teachers from the Perspective of the Courses of Study: A Trial of Online Conferencing for Remote Teacher Training2021

    • Author(s)
      竹内晋平・東良雅人・塩田侑佳・長友紀子・森有平
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要 = Bulletin of Teacher Education Center for the Future Generation

      Volume: 7 Pages: 127-134

    • DOI

      10.20636/00013442

    • NAID

      120007030772

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013442

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on the Training of Teachers of Art Considering Nine Years of Compulsory Education: University Class Practice from the Perspective of Three Competencies2021

    • Author(s)
      隅敦・竹内晋平
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要 = Bulletin of Teacher Education Center for the Future Generation

      Volume: 7 Pages: 151-159

    • DOI

      10.20636/00013446

    • NAID

      120007030768

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013446

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 身体的活動を基盤とした造形・音楽の融合的表現の意義Ⅰ -幼児期における感性の育みを意図した仮説構築を中心に-2021

    • Author(s)
      北尾岳夫・深尾秀一・柚木たまみ・三上佳子・竹内晋平
    • Journal Title

      滋賀短期大学研究紀要

      Volume: 46 Pages: 55-66

    • NAID

      120007019194

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 鑑賞的体験の言語化を通した美術の俯瞰的理解Ⅱ -プロダクトデザインの鑑賞における発問設計とその効果を中心に-2020

    • Author(s)
      竹内晋平・塩田侑佳
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 52 Pages: 217-224

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 乳幼児の造形活動を対象とした運動学的分析Ⅰ -描画動作の数量化に関する方法論を中心に-2020

    • Author(s)
      北尾岳夫・竹内晋平
    • Journal Title

      滋賀短期大学研究紀要

      Volume: 45 Pages: 93-100

    • NAID

      120006821312

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校芸術科(美術)の鑑賞題材における〔共通事項〕を位置づけた指導に関する検討 -造形の要素などを実感的に理解するための課題設定に着目して-2018

    • Author(s)
      竹内晋平
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要(人文・社会科学)

      Volume: 67 Pages: 137-142

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びの実現を意図した美術科学習の構築 -俵屋宗達筆「舞楽図」(醍醐寺蔵)の鑑賞を事例として-2018

    • Author(s)
      竹内晋平
    • Journal Title

      E-book(奈良教育大学出版会)

      Volume: - Pages: 1-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 授業研究における撮影デバイス等の活用による造形活動の分析方法2021

    • Author(s)
      竹内晋平
    • Organizer
      第43回美術科教育学会愛媛大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 鑑賞的体験の言語化を通した美術の俯瞰的理解Ⅱ -プロダクトデザインの鑑賞における発問設計とその効果を中心に-2019

    • Author(s)
      竹内晋平・橋本侑佳
    • Organizer
      第41回 美術科教育学会 北海道大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 美術の俯瞰的理解を意図した鑑賞授業における発問設計 -学習構造の階層化に基づく試論-2018

    • Author(s)
      竹内晋平・橋本侑佳
    • Organizer
      第40回 美術科教育学会 滋賀大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of Using the Traditional Tsuketate Painting Technique in Modern Art Education2017

    • Author(s)
      Shimpei Takeuchi
    • Organizer
      35th World Congress of the Int’l Society for Education through Art
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] <ESD×美術教育>シンポジウム 持続可能な社会をつくる美術教育2019

    • Author(s)
      竹内晋平 編
    • Total Pages
      45
    • Publisher
      奈良教育大学 美術科教育(竹内晋平)研究室
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 奈良教育大学/竹内晋平 研究室

    • URL

      https://takeuchi-lab.net/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 奈良教育大学 / 竹内晋平 研究室 WEBサイト

    • URL

      http://takeuchi-lab.net/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 奈良教育大学/竹内晋平 研究室

    • URL

      http://takeuchi-lab.net/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 奈良教育大学/竹内晋平研究室 Webサイト

    • URL

      http://takeuchi-lab.net/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 奈良教育大学出版会ホームページ

    • URL

      http://www.nara-edu.ac.jp/PRESS/ebook/book025.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi