• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Theoretical and Practical Study on the Fostering of Scholastic Abilities in Social Studies from the Perspective of Subject Specificity and Commonality

Research Project

Project/Area Number 17K04787
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Yamada Hidekazu  岡山大学, 教育学域, 准教授 (50400122)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教科教育 / 社会系教育 / 社会科 / 教科の固有性と共通性 / 学力形成 / 教育学 / カリキュラム・授業 / 社会科教育
Outline of Final Research Achievements

This study theoretically and practically investigates the methods of fostering scholastic abilities in social studies from the perspective of subject specificity and commonality. The following research was conducted by considering cases in Japan and overseas (mainly in the U.S.). First, I examined the characteristics of scholastic abilities to be developed in the social studies curricula and classes from the perspective of subject specificity and commonality. Second, I identified how teachers encouraged the development of scholastic abilities. Third, I presented cross-curricular initiatives supporting the aforementioned development. Fourth, based on theoretical considerations, I designed several lessons.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は,教科横断的で汎用的な資質・能力の育成を視野に入れて社会系教育のカリキュラムや授業をデザインするための方法論となりうる。また,学力形成を促すための基本的な条件についても考察を加えている。本研究は,学校現場での実践に資する理論と方法を多様な観点から具体化したところに学術的・社会的意義を有しており,教育の現代的動向に対応した今後の実践的研究の基礎となりうるものである。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] わが県の情報 ここに「この授業」あり 岡山県の巻2021

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 749 Pages: 126-127

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 主体的な学習者を育む社会科カリキュラム:教師による主体的なカリキュラム・デザインの重要性2021

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 742 Pages: 14-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] A Study on the Method of Thinking Support in Social Studies: The Case of Inductive Inference2020

    • Author(s)
      髙畑昌志・山田秀和
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 10 Pages: 91-105

    • DOI

      10.18926/CTED/58123

    • NAID

      120006816661

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/58123

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Classification of the Purposes of Dialogue in Social Studies at Secondary School2020

    • Author(s)
      野中惇・山田秀和
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 10 Pages: 153-163

    • DOI

      10.18926/CTED/58127

    • NAID

      120006816665

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/58127

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科における深い学びの実現とは:教科の深い学びを支える教科横断的な取り組み2020

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 739 Pages: 120-123

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科とリテラシー教育の統合による市民性育成―アメリカにおける二つの方向性に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 91 Pages: 1-12

    • NAID

      130008020526

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科におけるスキルの構造とその育成方略―教科・領域の固有性と横断性を視点とした一考察―2019

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 172 Pages: 11-22

    • NAID

      120006772598

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 歴史力アップの宿題・課題テーマ2019

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 723 Pages: 24-25

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Methods of Integrating Literacy into Social Studies:2018

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development

      Volume: 41 Issue: 3 Pages: 29-42

    • DOI

      10.18993/jcrdajp.41.3_29

    • NAID

      130007790871

    • ISSN
      0288-0334, 2424-1784
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科とリテラシー教育の統合における教師のゲートキーピング―社会正義志向の教師に関するアメリカの研究が示唆するもの―2018

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 169 Pages: 25-37

    • NAID

      120006543385

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校社会科における「伝統・文化」2018

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      東書教育シリーズ 新学習指導要領と現代的な諸課題

      Volume: なし Pages: 18-21

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 今,日本の農業・水産業をどう教えるか―社会的な見方・考え方を鍛える切り口―2018

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 711 Pages: 16-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科とリテラシー教育の統合における教師のゲートキーピング―アメリカの研究に手がかりを求めて―2017

    • Author(s)
      山田秀和
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもが問いを生み出す時間-総合的な学習の時間の指導を考える-2022

    • Author(s)
      桑原敏典,清田哲男(編著)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      日本文教出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 中等社会系教育2021

    • Author(s)
      國分麻里,川口広美(編著)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教科とその本質―各教科は何を目指し,どのように構成するのか―2020

    • Author(s)
      日本教科教育学会(山田秀和ほか32名)
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804835
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 中学校社会科教育・高等学校地理歴史科教育2020

    • Author(s)
      社会認識教育学会(山田秀和ほか21名)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780606805
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi