• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of logical education practice model and evaluation model in secondary school Japanese curriculum

Research Project

Project/Area Number 17K04789
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

MIYAMOTO Koji  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (30583207)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 難波 博孝  広島大学, 教育学研究科, 教授 (30244536)
青山 之典  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00707945)
吉川 芳則  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70432581)
幸坂 健太郎  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20735253)
篠崎 祐介  玉川大学, 文学部, 助教 (60759992)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords高等学校国語科 / 論理論証教育 / 実践モデルの整理・分析 / 単元開発の構想 / 主体形成 / 学力評価 / 実践モデルの整理・分類 / 学習評価 / 教育学 / 教科教育学 / 各教科の教育(国語) / 高等学校
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a practical model for logical reasoning education and a model for learning evaluation in secondary school Japanese curriculum.
In particular, we studied about the instructional models of argument in reading comprehension connected with writing In collaboration with research collaborators, we designed the lesson while clarifying the reality of the pioneering approach to dealing with argumentation. Through observation and analysis of the lessons, we were able to categorize into some lesson models and confirm their effectiveness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果としては,論証を扱う授業を構想し,実践し,観察と分析を通して,授業モデルとして類型化することができた点である。類型化にあたっては,論理的思考力・表現力の育成を観点として,具体的な教材開発の視座から検証し,授業モデルを支えるデザインマップを構築できた点も成果として挙げられる。とりわけ,研究組織としては,当初の予定どおり,多くの実践者に研究協力者となってもらい,共同して研究開発を行うことができた。このことが,実践に適用可能な形での授業モデルの開発を促進した。
ただし,学習評価モデルの開発という面では,課題が残る。言語パフォーマンスに着目した学習と評価を統合した開発が求められる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results) Presentation (15 results) (of which Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 教科教育研究と教師教育実践,そして教師教育研究2020

    • Author(s)
      宮本浩治
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 42-4 Pages: 83-88

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『学び合い』授業における教室談話に関する事例研究―説明的文章の協同的読解場面に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      篠崎祐介・青木幹昌
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 19(1) Pages: 55-62

    • NAID

      40022084027

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 論説・評論を 「自分と結びつける」 ことの概念区分―高校生を対象としたインタビューの分析に基づいて―2019

    • Author(s)
      幸坂 健太郎
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 61巻2号 Pages: 77-89

    • NAID

      130007695250

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] テキストの二重構造に着目した説明的文章教材分析の観点2019

    • Author(s)
      幾田伸司・宮本浩治・金子 萌・守田庸一
    • Journal Title

      語文と教育

      Volume: 33 Pages: 30-43

    • NAID

      40022095713

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「説明的文章の難易度を決める要因(3) ー小学校と中学校の国語教科書を比較してー」2019

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 1-14

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 書くことの実態を踏まえる、つまずきを取り除く2019

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 38(3) Pages: 12-22

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書写における低学年児童の相互評価に関する研究―主体的・対話的な学びによる授業実践を通して2018

    • Author(s)
      篠崎祐介・青木幹昌
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 18 Pages: 19-28

    • NAID

      40021729419

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童の言語生態研究会(児言態)理論と国語(母語)教育諸理論の統合試論2018

    • Author(s)
      難波博孝
    • Journal Title

      児童の言語生態研究

      Volume: 18 Pages: 36-44

    • NAID

      120006545216

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 国語教育研究に必要な語彙力 : 国語教育研究の世界に入るための関門として2018

    • Author(s)
      難波博孝
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 37(11) Pages: 42-49

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「新しい実在論」と第三項理論2018

    • Author(s)
      難波博孝
    • Journal Title

      日本文学

      Volume: 67(8) Pages: 18-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 説明的文章の批判的読みの授業づくりの要諦2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 35 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 多様なテクストを論理的に活用するための精選された内容として2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 561 Pages: 28-31

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 批判的読み(クリティカル・リーディング)で『見方・考え方』を鍛える2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1209 Pages: 14-21

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 説明的文章を批判的に読む授業を行うための初期段階の実践課題2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Journal Title

      言語表現研究

      Volume: 34

    • NAID

      120006467672

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 説明的文章の難易度を決める要因(2)ー根拠の構造に焦点をあててー2018

    • Author(s)
      青山之典
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 8

    • NAID

      120006489687

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論理的な文章を書くことと「わたしレポート」―〈自分ごと〉として書く学習者を育てるために―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Journal Title

      田中宏幸先生御退官記念論文集

      Volume: 1 Pages: 20-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科の論理的思考力育成における主張の把握の位置づけの検討2019

    • Author(s)
      篠崎祐介・青木幹昌
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 論理的表現力・思考力を育むためのカリキュラム開発2019

    • Author(s)
      宮本浩治
    • Organizer
      日本教育実践学会 第22回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科教育研究と教科教育実践と教科教育研究2019

    • Author(s)
      宮本浩治
    • Organizer
      日本教科教育学会 第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 根っこを育てる国語教育-第三項理論と児言態理論-2019

    • Author(s)
      難波博孝
    • Organizer
      第136回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 説明的文章の協同的読解に関する実践的研究2018

    • Author(s)
      篠崎祐介・青木幹昌
    • Organizer
      第135回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 論理論証教育における学習開発2018

    • Author(s)
      宮本浩治
    • Organizer
      日本教育実践学会第21回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 説明的文章の批判的よみの学習指導過程構築の観点2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      第134回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中国語圏における中等国語教育の現状2018

    • Author(s)
      難波博孝
    • Organizer
      第134回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎研究(1)―理論的枠組みの構築2017

    • Author(s)
      宮本浩治・難波博孝・篠崎祐介・幸坂健太郎・吉川芳則・青山之典
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中高の論理教育カリキュラム策定のための基礎的研究(2)―実態調査2017

    • Author(s)
      篠崎祐介・青山之典・吉川芳則・幸坂健太郎・難波博孝・宮本浩治
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 批判的読みの学習活動の開発に資する説明的文章教材の特性把握の観点2017

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 説明的文章教材の難易度を決める要因(2)ー根拠の構造に焦点をあててー2017

    • Author(s)
      青山之典
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 論説・評論の読みにおける〈自分ごと〉認識の理論的検討―中等国語科で育成を目指す資質・能力を踏まえて―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎
    • Organizer
      第132回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 論説・評論の読みの指導でいかに学習者の〈自分ごと〉認識を引き出すか―高校1年生を対象とした実践―2017

    • Author(s)
      幸坂健太郎・難波健悟
    • Organizer
      第133回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校国語科における論理論証教育の学習モデルの開発2017

    • Author(s)
      宮本浩治
    • Organizer
      日本教育実践学会第20回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教科とその本質―各教科は何を目指し、どのように構成するのか―2020

    • Author(s)
      日本教科教育学会編(分担執筆)(本科研関係執筆者:吉川芳則)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804835
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] インタビュー・スピーチ・プレゼン・話し合いの力をつける!小学校国語科話すこと・聞くことの活動アイデア442019

    • Author(s)
      吉川芳則編著・明石市立朝霧小学校著
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182438219
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新たな時代の学びを創る小学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編(分担執筆)(本科研関係執筆者:吉川芳則・幸坂健太郎)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037660
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新たな時代の学びを創る中学校高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編(分担執筆)(本科研関係執筆者:宮本浩治・青山之典・篠崎祐介)
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491037677
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 国語嫌いな生徒が変わる!中学校国語科つまずき対応の授業&評価プラン2018

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784181430283
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ナンバ先生のやさしくわかる論理の授業 ―国語科で論理力を育てる―2018

    • Author(s)
      難波博孝
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784181672171
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 論理的思考力を育てる!批判的読み(クリティカル・リーディング)の授業づくり ―説明的文章の指導が変わる理論と方法―2017

    • Author(s)
      吉川芳則
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182347283
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi