• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the process of development of science education reform in the districts in postwar Japan

Research Project

Project/Area Number 17K04790
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Shiba Kazumi  広島大学, 教育学研究科, 名誉教授 (60145175)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords理解の目標 / 小学校理科基底カリキュラム / 都道府県教育委員会 / 理科教育振興法 / 教材等調査研究会理科委員会 / 小学校教員研究集会 / 学力低下 / 這いまわる経験主義 / 市川市立眞間小学校 / 東金町立東金小学校 / 理科実技講習会 / 文部省全国学力調査 / 生活単元学習 / 系統学習 / P.ヤイディ / E.V.アンブローズ / ワークショップ / 文部省主催 / CIE賛助 / 長野県教育委員会 / 信濃教育会 / 長野県カリキュラム試案 / 小学理科学習帳 / 討議法 / 戦後理科教育改革 / GHQ/SCAP/CIE / 理科研究地方委員会
Outline of Final Research Achievements

The current study sought to clarify how science education reform effected by the Ministry of Education and GHQ/SCAP/CIE was developed in the local educational interface. An analysis of documentary records revealed two main findings:(1)The boards of education of Kagawa, Kumamoto and Nagano Prefecture edited the local basal science curricula for elementary school on the basis of“Objectives of Understandings”(1947) compiled by the Advisory Committee on Science Curriculum.(2)The decline in scholastic ability about science was not caused by science education reform in postwar Japan. Including that,“Course of Study for Elementary Science”(1958) followed the idea, content and method of“Course pf Study for Elementary Science”(1952).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

先行研究では、文部省とCIEによる中央での戦後理科教育改革が地方において、どのように浸透、展開されたのかが明確ではなかった。そこで、本研究では1948年に設置された都道府県教育委員会によって作成された理科基底カリキュラムや全国各地で実施された小学校理科授業を分析したり、昭和20年代後半から30年代前半にかけて実施された理科学力調査を精査したり、昭和33年版小学校理科学習指導要領の編纂過程を追跡することで占領期改革を評価したりすることを行った。その結果、戦後理科教育改革の地方での展開過程が明確になり、結果として何が戦前から転換され、占領解除後の昭和30年代に引き継がれたのかが明白になった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 地方における戦後理科教育改革の展開過程(Ⅲ)ー話し合い活動中心の理科から実験中心の理科へー2020

    • Author(s)
      柴一実
    • Journal Title

      中国四国教育学会教育学研究紀要

      Volume: 65

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 対日占領期における理科教育改革の評価-小学校理科学力問題に関する審議会等の見解から-2019

    • Author(s)
      柴一実
    • Journal Title

      中国四国教育学会教育学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 459-464

    • NAID

      40021870401

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 地方における戦後小学校理科教育改革の展開過程―長野県の小学校科理科カリキュラムを中心として-2018

    • Author(s)
      柴一実
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 63巻 Pages: 157-162

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地方における戦後理科教育改革の展開過程(Ⅲ)2019

    • Author(s)
      柴一実
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後理科教育改革の地方での展開過程に関する研究(Ⅱ)2018

    • Author(s)
      柴一実
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後理科教育改革の評価に関する研究2018

    • Author(s)
      柴一実
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後理科教育改革の地方での展開過程に関する研究(Ⅰ)2017

    • Author(s)
      柴一実
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地方における戦後小学校理科教育改革の展開過程―長野県の小学校理科カリキュラムを中心として-2017

    • Author(s)
      柴一実
    • Organizer
      中国四国教育学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 戦後日本の小学校理科教育改革の展開過程2020

    • Author(s)
      柴一実
    • Total Pages
      453
    • Publisher
      すずさわ書店
    • ISBN
      9784795403673
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi