• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Education Study on Cultivate Qualities and Abilities of Urban Living Environment in East Asia

Research Project

Project/Area Number 17K04791
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

NAGATA TADAMICHI  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (90312199)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教科教育学 / 教育学 / 東アジア / 都市環境生活教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, regarding what kind of qualities and abilities have been expected to be developed in the past and present as urban living environment in the East Asian region, the present situation analysis survey and historical material analysis survey with research collaborators in each country, circular circulation discussion was carried out.As a result, it is necessary to solve contemporary problems interdisciplinarily by advancing academic specialization while taking advantage of learning by comprehensiveness. The final result of this research is to have a common understanding with the collaborators of each country that is the key to the concept of the urban living environment education curriculum that has regional uniqueness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本・中国・韓国を中心とする東アジア地域では,都市環境生活に関する資質・能力は過去と現在において,各国で異なる教科や活動を通して学校教育の中で多様に展開されてきていることを解明し,各々の共通性と相違性に関する相克が続く中で,特に教科を超えた統合的な活動の中で互いの接点を探ろうとするカリキュラム上の取り組みと方向性を各国の研究協力者とともに見いだせることができたことが,本研究の学術的意義や社会的意義である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] 慶尚大学校師範大学(韓国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 地理的分野の学習評価で期待される深い学びへと導く振り返り-「学習をふりかえろう」の効果的な活用への期待-2020

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      中学校社会科のしおり

      Volume: 49 Pages: 9-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理的分野だけで完結させない「見方・考え方」を働かせる授業のあり方-小中高を通した展開と発展性-2019

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      中学校社会科のしおり

      Volume: 46 Pages: 22-25

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 論理と感性の包摂による創造主義の社会科-社会科授業における共感的理解と科学的説明の越境-2018

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      社会科授業研究

      Volume: 6-2 Pages: 135-149

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもたちと先生がともに社会的な見方・考え方を意識し合う社会科授業の必要性2018

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1210 Pages: 14-21

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもたちを巧みに社会科へのねらいへ導くための見方・考え方の意識化2018

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 56-7 Pages: 1-6

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校「社会科」の授業づくりはこう変わる2018

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 55(3) Pages: 108-111

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「社会的事象の地理的な見方・考え方」を自在に働かせる授業の在り方-5つの視点を活用した地理的な探究-2017

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      中学校社会科のしおり

      Volume: 43 Pages: 32-35

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「思考力・判断力」を子どもたちに「任せながら鍛える」社会科の実践と評価のモデル2017

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 54(6) Pages: 4-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもたちの追究と創造の持続可能性を導く社会科授業の継承と深化2017

    • Author(s)
      永田忠道
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1199 Pages: 14-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的な見方・考え方の全体構造―開かれた主権者・市民の発展的育成のために―2018

    • Author(s)
      永田忠道
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育から生涯を通して社会を問い続けられる市民教育の必要性2018

    • Author(s)
      永田忠道
    • Organizer
      韓国社会科授業学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教科用図書「地図」による小学校社会科授業改善の可能性2018

    • Author(s)
      永田忠道・岡本龍治・平野香
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「公民としての資質・能力の基礎」の育成を目指す小学校社会科の行方2017

    • Author(s)
      永田忠道
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Conflict between citizenship education, Westernization and Americanization, and Japanese-contextualized curriculum2017

    • Author(s)
      永田忠道・草原和博
    • Organizer
      カイロ大学『日本研究所』創設記念シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 新しい生活科教育の創造―体験を通した資質・能力の育成―2019

    • Author(s)
      朝倉淳・永田忠道
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780606775
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の新展開2019

    • Author(s)
      朝倉淳・永田忠道
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780606782
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校社会科教育2019

    • Author(s)
      木村博一・永田忠道・渡邉巧
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780606799
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi