• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of Lesson Study Methodology of Social Studies based on the Concept of Collaborative Dialogue that Adapts to Diverse School Situation

Research Project

Project/Area Number 17K04796
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

UMEZU MASAMI  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60284329)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 峯 明秀  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (10379323)
加藤 寿朗  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (30274301)
南浦 涼介  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (60598754)
中本 和彦  龍谷大学, 法学部, 准教授 (80513837)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords社会科授業 / 授業研究方法論 / 協働 / 対話 / 実践共同体 / 教員養成 / 教員研修 / 社会科授業研究 / 協働的対話 / 社会科授業力 / 論理実証アプローチ / 社会文化アプローチ / 授業力評価スタンダード / 自己省察型ポートフォリオ / パフォーマンス課題 / 社会科教育 / 社会科授業研究方法論 / 授業力向上研修
Outline of Final Research Achievements

The following three points were revealed through our study.1.Working with a series of six case studies by teachers at schools,we drew up a proposal for a lesson study of methodology framework to shed light on the correlation between theory and practice in lesson study of social studies education, taking the following three perspectives: 1) epistemology, 2)research subject, and 3) socio-cultural environment.2.We suggested a program for lesson study methodology that university researchers, teachers of university-attached schools, as well as teachers of different careers from various schools types follow the “double loop” process involving their lesson practice and intrinsic theory through collaborative dialogue .3.We compiled an educational program designed to foster the teaching ability of the social studies based on the concept of collaborative dialogue, and implemented this program at university of teacher education and regional teacher trainings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義については、次の3点を上げることができる。
1.協働的対話を基盤に、学校現場の多様な状況下で教育観、キャリア等を異にする多様な教師たちが展開した授業研究を類型化し、その特質・意義を明らかにしたこと。2.従来の社会科授業研究の成果として提案されてきた規範的理論を、本研究で提案した理論と実践の往還サイクル(ダブル・ループプロセス)に基づく授業研究方法論から批判的に省察することを通じて、「学校現場の実践に使える理論」として再構築したこと。3.学校現場に、社会科授業力の向上につながる「授業理論の構想・実践・評価・改善」を統合した授業研究(研修)の具体的な体制・手順・実践事例を提示したこと。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] カリキュラムマネジメントに基づく社会科「授業開き」単元の構想2019

    • Author(s)
      梅津正美
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: 56巻4号 Pages: 4-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科授業の「実践の理論化」へ向けた研究課題の探索-ワールドカフェの模造紙にみる社会科教師の「語り」の分析を通して-2019

    • Author(s)
      中本和彦
    • Journal Title

      社会認識教育学研究

      Volume: 34 Pages: 1-10

    • NAID

      120006708172

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 歴史教育研究の動向と展望-研究方法論を視点とする2008年度~2017年度の研究成果の検討から-2018

    • Author(s)
      梅津正美
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 30 Pages: 35-42

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 鳴門教育大学における教員養成改革-教育実践力の向上につながる自己省察型学修の展開-2018

    • Author(s)
      山下一夫,梅津正美
    • Journal Title

      中日教師教育学術研究集会論文集(第7回研究集会論文集)

      Volume: 4巻 Pages: 1-24

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校の状況を踏まえた社会科授業研究をどう進めるか-協働的対話を原理とする授業研究の展開-2017

    • Author(s)
      梅津正美
    • Journal Title

      教育科学社会科教育

      Volume: 54巻1号 Pages: 108-111

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科教育における市民リテラシー再考-実生活での活用場面と組み合わせた社会参加技能の直接的指導-2017

    • Author(s)
      峯 明秀
    • Journal Title

      Journal of Social Studies Lesson Study

      Volume: 5巻2号 Pages: 135-139

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] あなたは何のために実践を研究するのか?-「今、ここ」の場を変えていくための実践とその発信の方法をめぐって-2019

    • Author(s)
      南浦涼介・渡邉巧・齋藤眞宏・善元幸夫・溝口和宏
    • Organizer
      第68回全国社会科教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「深い学び」の実現とは-コンピテンシー・ベースの社会科教育の構築-2019

    • Author(s)
      加藤寿朗・梅津正美・岡崎誠司・樋口雅夫・中村怜詞・桑原敏典
    • Organizer
      第68回全国社会科教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な学校現場の状況に対応し得る協働的な社会科授業研究の方法と展開-論理実証アプローチと社会文化的アプローチの対話-2018

    • Author(s)
      梅津正美・南浦涼介
    • Organizer
      第67回全国社会科教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教員自らが行うカリキュラム・マネジメントの実際-大阪教育大学附属平野小学校を事例として-2018

    • Author(s)
      峯明秀
    • Organizer
      社会系教科教育学会第29回研究発表大会(京都教育大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師集団によるスクール・ベースト・カリキュラム・マネジメント-大阪教育大学附属平野小学校・新科目「未来そうぞう」の研究開発の場合-2017

    • Author(s)
      峯明秀,松浦智史,岩崎千佳
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回研究大会(岡山大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科授業研究の語りを拓く-問題の所在-2017

    • Author(s)
      梅津正美
    • Organizer
      全国社会科教育学会第66回全国研究大会(広島大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 私たちは授業研究をいかなる方向に開こうとしたか-その意味と可能性-2017

    • Author(s)
      南浦涼介
    • Organizer
      全国社会科教育学会第66回全国研究大会(広島大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「語り」から生み出す古くて新しい社会科授業研究のRQ-ワールドカフェの模造紙の分析を通して-2017

    • Author(s)
      中本和彦
    • Organizer
      全国社会科教育学会第66回全国研究大会(広島大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 鳴門教育大学における教員養成改革-教育実践力の向上につながる自己省察型学修の展開-2017

    • Author(s)
      山下一夫,梅津正美
    • Organizer
      第7回中日教師教育学術研究集会(北京師範大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 社会科教育の未来-理論と実践の往還-2019

    • Author(s)
      西村公孝・梅津正美・伊藤直之・井上奈穂編著
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915821
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 協働・対話による社会科授業の創造-授業研究の意味と方法を問い直す-2019

    • Author(s)
      梅津正美編著
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916118
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 社会系教科教育学研究のブレイクスルー-理論と実践の往還をめざして-2019

    • Author(s)
      社会系教科教育学会編
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923001
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi