• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The benefits and challenges of active learning using literature circles in Japanese EFL classes

Research Project

Project/Area Number 17K04798
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Tatematsu Daisuke  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (10756828)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 多良 静也  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (00294819)
池野 修  愛媛大学, 教育学部, 教授 (70294775)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsリテラチャー・サークル / アクティブ・ラーニング / 協同学習 / 英語授業改善 / 話し合い活動 / 英語コミュニケーション能力 / 英語リーディング / リテラシー教育 / 英語コミュニケーション能力の育成 / 対話的な学び / EFL教室での教授法開発 / リテラチャーサークル / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The new course of study asks teachers to incorporate proactive, interactive and authentic learning into English classes. Literature circles (LC) refer to student-led collaborative group discussions about readings and have great potential to provide a key teaching strategy to help make classes more active and communicative. The use of LC in Japanese university EFL classrooms had positive effects in enhancing students’ perception that they could improve their English skills. We suggested a procedure for introducing LC and also observed English classes using LC at the junior high school.
We demonstrated the value and power of LC especially with regard to the development of students’ communication abilities and as a way to provide a better classroom learning community. Also, we pointed out the need to explore carefully the challenges of how we can improve the quality of the students' conversations through case studies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

リテラチャー・サークル(LC)は「主体的・対話的で深い学び」と英語コミュニケーション能力の向上を実現できる言語活動であると考えられる。その意義をアクティブ・ラーニング、協同学習、外国語不安、インタラクション仮説、足場かけなどの理論的概念と関連づけて理論的研究を行った。英語を外国語として学んでいる日本でのLC研究は限定的であったため、特に、中学校段階で効果的に実施できるように、その設定や活動手順を変更し、第2言語学習支援のための工夫を加えた実践方法と授業モデルを提案した。中学校でのLC授業モデルの提案は、地域の中学校の教員やLC活動に興味をもつ教員らによる実践と授業改善が期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 英文を読んで話し合う協同学習の授業モデルづくり-リテラチャー・サークルの実践から-2020

    • Author(s)
      立松大祐、河野圭美
    • Journal Title

      英語授業研究学会紀要

      Volume: 28 Pages: 109-120

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びにつながる「読むこと」の指導ーコロラド州のミドルスクールでの事例ー2018

    • Author(s)
      立松大祐
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 38 Pages: 43-54

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教科書のリーディングを起点とした技能統合型の授業づくりーリテラチャー・サークルの実践を通してー2018

    • Author(s)
      立松大祐・河野圭美
    • Journal Title

      英語授業研究学会第30回全国大会発表資料集

      Volume: - Pages: 69-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカのリテラチャー・サークル指導事例-EFL教室での指導に向けた示唆-2017

    • Author(s)
      立松大祐
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 69-79

    • NAID

      120006527444

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論理的思考力と表現力の育成を目指す英語授業の展開ーパフォーマンス課題の充実から考える授業改善ー2017

    • Author(s)
      立松 大祐,池野 修,河野圭美,河野 操,濵田眞基子
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 57-68

    • NAID

      120006527456

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 英文を読んで話し合うアクティブ・ラーニング型協同学習の指導モデルづくり-中学校でのリテラチャー・サークル実践からー2019

    • Author(s)
      立松大祐・河野圭美
    • Organizer
      第31回四国英語教育学会愛媛研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒を変えるアクティブ・ラーニング型の言語活動の実践ー生徒は話合い活動中に何を話しているのかー2019

    • Author(s)
      立松大祐・河野圭美
    • Organizer
      英語授業研究学会設立30周年記念第31回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] The benefits and challenges of using literature circles in Japanese EFL classes2019

    • Author(s)
      Daisuke Tatematsu
    • Organizer
      5th Interdisciplinary Conference in the Humanities
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 読み手を育てるアメリカの教室ー外国語科における主体的・対話的で深い学びの実現を目指してー2018

    • Author(s)
      立松大祐
    • Organizer
      第30回四国英語教育学会香川研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教科書のリーディングを起点とした技能統合型の授業づくり-リテラチャー・サークルの実践を通して-2018

    • Author(s)
      立松大祐・河野圭美
    • Organizer
      英語授業研究学会第30回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] リーディングを起点とした統合的な言語活動の実践ー大学と附属中学校が連携して取り組む、読んだ英文をもとに話し合う活動ー2018

    • Author(s)
      立松大祐
    • Organizer
      英語授業研究学会関西支部第30回秋季研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Creating communicative language classroom for Japanese EFL learners: Focusing on the literature circles2017

    • Author(s)
      Daisuke Tatematsu
    • Organizer
      3rd Interdisciplinary Conference in the Humanities (California State University, Sacramento)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 「深い学び」を目指す言語活動について-中学校での教科書本文を活用した話し合い活動の提案-

    • URL

      https://ten.tokyo-shoseki.co.jp/ten_download/2020/2020024033.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 5th Interdisciplinary Conference in the Humanities2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi