• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative study of citizenship development educational practices focused on solving local problems

Research Project

Project/Area Number 17K04804
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

Yoshimura Kotaro  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00270265)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / 探究学習 / 地域課題 / 総合的な探究の時間 / 市民性 / キャリア教育 / 市民性教育 / 社会科教育 / 総合的な学習の時間 / 批判的思考力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to demonstrate the significance and characteristics of educational activities in schools that aim to cultivate citizenship focused on solving problems in the local community. The first point that became clear is that the educational objectives can be broadly classified into two categories: (1) human resource development with a substantive form in mind, such as those who have the ability and attitude to contribute to the community, and (2) human resource development with an external form in mind, such as those with highly versatile abilities to solve problems in collaboration with others while utilizing their knowledge and skills. The second point is that differences in educational objectives are largely linked to differences in the direction of problem solving and the methods of inquiry activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

資質・能力の育成を主眼として教育課程の基本的な考え方がコンテンツベースからコンピテンシーベースになり、地域社会の課題を取り上げた探究学習が高等学校を中心に各学校段階で活発に行われるようになってきている。総合的な探究(学習)の時間だけでなく教科の学習においても探究活動が行われているが、育成を目指す資質・能力という教育目的や、具体的な探究活動、地域社会との関わり方等は一様ではない。複数の探究学習を取り上げて比較考察を行い、その教育目的や学習活動の特質の違いを明らかにし、探究学習の目的やその学習活動の方略を自覚的に学校カリキュラムとして編成するための示唆を得ることは重要である。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 将来展望を発着点とする総合的な学習の時間のカリキュラム構成 ―「君たちは宮崎のためにどう生きるか」を事例として―2021

    • Author(s)
      鬼塚拓, 吉村功太郎
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部紀要

      Volume: 97 Pages: 115135-115135

    • NAID

      120007147824

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 市民性育成教育における合意形成についての考察2018

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Organizer
      第67回全国社会科教育学全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域課題の解決をテーマにした参加型学習の実践的課題2018

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域課題の解決に焦点を当てた市民性育成教育実践の研究2017

    • Author(s)
      吉村功太郎
    • Organizer
      第66回(2017年度) 全国社会科教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi