• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Formulation of childcare and education programs that aim for independence and coexistence from the back-and-forth between the fictional world and the real world

Research Project

Project/Area Number 17K04808
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

Michiyo Mori  福山市立大学, 教育学部, 教授 (00369779)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 光本 弥生  広島修道大学, 人文学部, 教授 (80280155)
倉盛 美穂子  日本女子体育大学, 体育学部, 教授 (90435355)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords保幼小接続 / 実態調査 / エスノグラフィ / エピソード / 虚構体験(文学体験) / 自立と共生 / 自他尊重 / 小学校入門期 / 環境構成 / 子ども理解 / 保育観 / 教育観 / 方向目標 / 到達目標 / 観察調査 / 文学教育 / 虚構体験 / 保幼小連携 / 就学前教育 / 小学校カリキュラム / 発達支援 / 物語体験 / 劇遊び・ごっこ遊び / 言語教育 / 教育学 / 教育系心理学 / 文学論
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to "formulate a childcare/education program that aims for independence and symbiosis through the exchange between the fictional world and the real world," and to conceive a childcare/education program for children living in a society with diverse values to build their own foothold and live together with others. However, the plan to conceive and implement the project while conducting educational practices in actual childcare and educational settings as the field was not able to proceed as planned due to the unpredictable circumstances of COVID19. Therefore, we spent time considering and publishing analyses based on data collected prior to COVID19 and exploring new research methods.
The result was a proposal for a research method of analyzing episodic data using the observation method (ethnography).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、子どもの「読み」の実態調査は、学力調査等のテストによって、子どもの生活実態とは切り離されて記録されることが多い。それに対し、教育現象を社会的・文化的現象と捉え、社会や文化に埋め込まれた状態での実態調査の必要性が指摘されている。本研究では、そうした流れの一つであるエスノグラフィによるエピソードデータを対象として、子どもの実態を明らかにした。
エピソードデータを、幼児教育から小学校教育への接続という視点から分析した結果、教師による筋書きから外れ、当初の目的とは異なる方向へと進む物語教材の授業が、子どもの意欲関心を原動力として、子どもの思考力・想像力を高めていく姿を描き出した。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (46 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 7 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] The Letters-Learning Process for Children in the Introductory Period of Elementary School: Based on the Analysis of Episode Data by Observation Method (Ethnography)2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 90 Issue: 0 Pages: 35-43

    • DOI

      10.20555/kokugoka.90.0_35

    • NAID

      130008106356

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「きく」という教授スタイルの提案 : 「幼小接続期」から展望する2021

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 24 Pages: 31-41

    • NAID

      120007179166

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論理学的視点からみた文学教育の目標論の探究―「可能世界」という理論的装置を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 9 Pages: 47-57

    • NAID

      40022532725

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者志望学生に求められる専門的力量―実習指導経験のある保育者への調査を通じて―2021

    • Author(s)
      倉盛 美穂子 , 上山 瑠津子 , 光本 弥生 , 渡邉 眞依子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 9 Pages: 21-30

    • NAID

      40022532682

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育環境構成力の習得に向けたケースメソッド法を用いた授業実践ーICT活用の展開事例ー2021

    • Author(s)
      光本 弥生
    • Journal Title

      広島修道大学教職課程年報修大フォーラム

      Volume: 13 Pages: 29-36

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Characteristics of Interaction Between Teachers and Children in the First Term of Elementary School Classes: Focusing on the Differences in Goals that Teachers Emphasize in Japanese Language and Mathematics Classes2020

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 8 Issue: 8 Pages: 49-60

    • DOI

      10.15027/48910

    • NAID

      120006822641

    • ISSN
      2187-6800
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2023586

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] さまざまな学問と学習者を媒介する国語科の教材2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1221 Pages: 22-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 二〇一八年、あの夏の子どもたち―カウンセラーの方からお話を伺う―2019

    • Author(s)
      光本 弥生
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 295 Pages: 68-75

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 分科会報告 集団づくり (特集 第58回全国保育問題研究集会・報告)2019

    • Author(s)
      光本弥生・中洲良子 ・長瀬美子 ・大元千種
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 299 Pages: 53-71

    • NAID

      40022053163

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論―レヴィナスによる問答法批判を中心に―2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 7 Pages: 117-125

    • NAID

      120006622333

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 虚構的保育活動場面における乳幼児の変容と指導課題についての考察2019

    • Author(s)
      光本弥生
    • Journal Title

      広島修道大学教職フォーラム(教職課程年報)

      Volume: 11 Pages: 23-30

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 2018年 あの夏の子どもたち~カウンセラーの方からお話を伺う~2019

    • Author(s)
      光本弥生
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 295

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 提案3 ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 83 Pages: 12-14

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの学びを引き出す指導とは2018

    • Author(s)
      倉盛美穂子
    • Journal Title

      コーチング・クリニック

      Volume: 32 Pages: 18-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 3・4・5歳児のあそびと生活B2018

    • Author(s)
      倉盛美穂子
    • Journal Title

      ヒロシマの保育

      Volume: 18 Pages: 44-45

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼小「接続期」の虚構的活動における創造的想像力についての一考察2018

    • Author(s)
      光本弥生
    • Journal Title

      広島修道大学修大教職フォーラム

      Volume: 10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] コミュニケーションの言語化されない部分に着目した聞く力の育成2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 811 Pages: 36-39

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育における組織的なリスクマネジメントを通じた環境調整2017

    • Author(s)
      倉盛美穂子
    • Journal Title

      子ども環境学研究

      Volume: 13 Pages: 47-53

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保育者志望学生の個と集団に応じた援助理解の検討-4歳児のケース教材を用いて-2021

    • Author(s)
      上山 瑠津子・光本 弥生・倉盛 美穂子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 2020 年新型コロナウイルス感染症予防のために 実施された広島県内保育士養成校のオンライン 授業による保育実習指導の効果と課題 ― 保育士養成校へのアンケート調査を中心に―2021

    • Author(s)
      西川ひろ子・岡本晴美・ 光本弥生・ 合原晶子・ 高橋実・中原大介
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 講演:「きく」という教授スタイルの提案:「幼小接続期」から展望する2021

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      こころもち学習ネットワーク
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自ら学ぶ子どもを育む国語教室の環境構成―モンテッソーリ・メソッドを手がかりとして―2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Organizer
      第5回初等教育カリキュラム学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 接続期における保育者と小学校教諭の指導観の差異2020

    • Author(s)
      倉盛美穂子,長原千香子,森美智代,新開美晴
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Differences in nursery teachers and elementary school teachers’ teaching behavior2019

    • Author(s)
      Mihoko Kuramori, Chikako Nagahara, Michiyo Mori and Miharu Shingai
    • Organizer
      The PECERA 20th Conference, Taipei, Taiwan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Research on the quality of early childhood education: Based on the examination of transition curriculum between preschool and elementary school education2019

    • Author(s)
      Yu Haruki, Michiyo Mori
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference, Kyoto, Japan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校入門期における子どもの書字実態に関する考察2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育をつなぐ「ことば」の教育:接続期カリキュラムに関する調査をもとに2019

    • Author(s)
      春木憂 ,森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者志望学生に求められる専門的力量の構造化(4)2019

    • Author(s)
      倉盛 美穂子 , 上山 瑠津子 , 光本 弥生 , 渡邉 眞依子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小「接続期」の虚構的活動と自立形成の課題2018

    • Author(s)
      光本弥生
    • Organizer
      日本臨床教育学会 第8回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 現代の子どもの遊びを考えるーリスクとベネフィットの観点からー2018

    • Author(s)
      杉村伸一郎・倉盛美穂子・上山瑠津子・大坪 龍太・中坪 史典・濱名 浩
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校入門期における国語科・算数科の課題2018

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「聞くこと」の教育における能動性と受動性に関する考察2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシーと国語科教育:ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 関係性理論から読み解く児童期の向社会性の発達的変容2017

    • Author(s)
      若松美沙・倉盛美穂子
    • Organizer
      中国四国心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者志望学生に求められる専門的力量の構造化(4)2017

    • Author(s)
      光本弥生・倉盛美穂子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者志望学生に求められる専門的力量の構造化(5) ~「関係構築」の力はどのように指導されているのか~2017

    • Author(s)
      光本弥生
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] あなたとわたしの心理学 教養として心理学と出会う愉しみ2021

    • Author(s)
      羽野 ゆつ子・竹原 卓真編著
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515576
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ことばの授業づくりハンドブック 探求学習2020

    • Author(s)
      浜本 純逸監修・幸田 国広編著
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275102
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 実践につながる教育心理学2020

    • Author(s)
      谷口 篤・豊田 弘司 編著
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      9784842917788
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] やさしく学ぶ保育の心理学[第2版]2020

    • Author(s)
      浜崎隆司・田村隆宏・湯地宏樹
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514043
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究2019

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      9784491037677
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもの理解と援助2019

    • Author(s)
      公益財団法人児童育成協会、清水 益治、森 俊之
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805857908
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] あなたと生きる発達心理学2019

    • Author(s)
      藤崎 亜由子、羽野 ゆつ子、渋谷 郁子、網谷 綾香
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513701
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 人間関係2018

    • Author(s)
      谷田貝公昭、小櫃智子、谷口明子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      4863591578
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] あなたと創る教育心理学2017

    • Author(s)
      羽野 ゆつ子、倉盛 美穂子、梶井 芳明
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779511707
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 本当に認め合って育ち合う保育2017

    • Author(s)
      広島保育問題研究会 集団づくり部会
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      ㈱新読書社
    • ISBN
      9784788002128
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi