• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of the Level of Art Appreciation in Art Education - Measuring the Effect of Art Appreciation Using a New Rubric

Research Project

Project/Area Number 17K04810
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNippon Sport Science University (2018-2019)
Seitoku University (2017)

Principal Investigator

OKUMURA Takaaki  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (80413904)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池内 慈朗  埼玉大学, 教育学部, 教授 (10324138)
一條 彰子  独立行政法人国立美術館東京国立近代美術館, 企画課, 主任研究員 (40321559)
東良 雅人  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (70619840)
宮本 友弘  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (90280552)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords美術鑑賞 / ルーブリック / 統計分析 / 学力 / 図画工作科教育 / 美術科教育 / 美術教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to grasp the academic ability of art education in the field of appreciation education through the development of rubrics and statistical analysis. ①Develop rubrics and questionnaires for appreciation education that can be used in schools and museums. ② Conduct a statistical survey on schools that place art appreciation in the curriculum. ③Through statistical analysis, present the educational effect of Rubric, grasp academic ability in appreciation activities, and analysis model.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、学習指導要領の改訂の影響、美術館教育の変化等を背景に美術作品を用いたオープンエンドな対話を中心とした鑑賞学習が行われている。しかし、学習成果の把握はアンケートや感想文、観察などに偏っており、明確なエビデンスを提示できていない。
このような状況に対して、本研究は、小中学校で活用できる自己評価ルーブリックを提供する。また、質問紙の開発及び統計的な分析を通して学力分析モデルを提示するとともに、鑑賞学習の効果を明確に示すことによって、「主体的・対話的で深い学び」の一つとして期待される鑑賞教育の成果に対して回答を与える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 中学校における美術鑑賞学習の自己評価尺度の開発-資質・能力の三つの柱の観点から-2020

    • Author(s)
      宮本友弘, 奥村高明, 東良雅人, 一條彰子
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 6 Pages: 45-49

    • NAID

      120006826947

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] えがくこと・みること~表現と鑑賞の一体化について~2018

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      月刊教育美術

      Volume: 79 Pages: 14-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 視覚文化と子どもたち2018

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      学び!と美術

      Volume: 70 Pages: 1-2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ラウンド・スケッチ~人気の鑑賞アクティビティ2018

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      学び!と美術

      Volume: 78 Pages: 1-2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 美術教育課程論への焦点:教育課程と学習指導要領の視座2018

    • Author(s)
      奥村高明
    • Journal Title

      美術教育学の現在から

      Volume: 1 Pages: 45-55

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 美術における知識と思考・判断の関係~美術検定の統計的分析2018

    • Author(s)
      平野智紀 奥村高明
    • Journal Title

      美術科教育学会誌

      Volume: 40

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 朝鑑賞は学校に何をもたらすか?:学力についての検証2020

    • Author(s)
      宮本友弘
    • Organizer
      美術科教育学会・リサーチフォーラム(指定討論者)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] AI時代の美術教育 知識は変化する、学びは進化する「進化する学力」と「アートの課題」2018

    • Author(s)
      奥村高明
    • Organizer
      第 3 回視覚芸術教育研討会(中国 上海 華東師範大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 美術教育における学力分析~ルーブリックを用いた鑑賞学習の効果測定~2018

    • Author(s)
      奥村高明 宮本友弘 一條彰子 池内慈朗 東良雅人
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 美術館の所蔵作品を活用した探求的な鑑賞教育プログラムの開発~フィンランド海外調査の報告~2018

    • Author(s)
      一條彰子 奥村高明 寺島洋子 東良雅人
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 美術における知識と思考・判断の関係~美術検定の統計的分析2018

    • Author(s)
      平野智紀 奥村高明
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] マナビズム―「知識」は変化し、「学力」は進化する2018

    • Author(s)
      奥村高明
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      9784491035499
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 小学校図画工作科教育法2018

    • Author(s)
      山口喜雄 佐藤昌彦 奥村高明
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767921136
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 平成29年改訂小学校教育課程実践講座 図画工作2017

    • Author(s)
      奥村高明
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324103098
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi