• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inquiry into organising practitioner research methods and exploring its possility with the aim of improving the quality of English-language education

Research Project

Project/Area Number 17K04811
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Takagi Akiko  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (50343629)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 武夫  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (50324174)
酒井 英樹  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00334699)
清水 公男  文京学院大学, 外国語学部, 教授 (10516438)
滝沢 雄一  金沢大学, 学校教育系, 教授 (00332049)
永倉 由里  常葉大学, 教育学部, 教授 (00369539)
藤田 卓郎  福井工業高等専門学校, 一般科目(人文系), 講師 (70735125)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords実践研究 / 授業改善 / 教師の成長 / 省察 / 実践研究法 / 教師教育 / 英語
Outline of Final Research Achievements

This study focused on practitioner research methods in English-language education. The study revealed the issues that practitioners face in practitioner research regarding research methods and organized appropriate research methods that practitioners can employ based on the purpose of their research. Concrete practitioner research methods were presented in order to encourage English teachers to conduct beneficial research of their practice. In this study, practitioner research was defined as systematic research undertaken by a teacher on their own initiative in order to deepen understating of their practice or improve their teaching. As a result, the suggestions presented herein seek to organize practitioner research methods with the ultimate aim of enriching the body of practitioner research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は、実践研究における研究方法に関する課題を整理し、具体的方策を提示したことである。これまでの英語教育における研究は、実証主義に基づく厳密な研究手法が求められることが多かった。従来の研究法では捉えられない様々な要因が絡み合う実践について、問いの立て方、データ収集方法、分析・解釈方法について具体的方策を提案したことの意義は大きい。
社会的意義は、具体的な実践研究法を提示することで、実践研究を通して英語教師の授業改善と教師としての成長を支援することである。また、実践研究を協働の形で探究することで、教師の実践共同体のあり方について示唆を得ることを意図している。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (14 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 11 results) Presentation (24 results) (of which Invited: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] On the Problems of a Teachers’ Meeting After a Lesson Study in English Language Education : Based on the Results of a Focus Group Interview2020

    • Author(s)
      田中武夫、藤田卓郎、髙木亜希子、河合創、酒井英樹、清水公男、滝沢雄一、永倉由里、宮﨑直哉、山岸律子、吉田悠一
    • Journal Title

      教育実践学研究 : 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 25 Pages: 17-36

    • DOI

      10.34429/00004702

    • NAID

      120006811972

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/4709

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実践研究のすすめ:教師が実践研究を行う意義と研究を始めるコツ2020

    • Author(s)
      藤田卓郎
    • Journal Title

      KELESジャーナル

      Volume: 5 Pages: 22-59

    • NAID

      130007836832

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 形成的アセメントの視点に基づく英語学習者の学びへの支援をめざした2人称の授業実践研究2020

    • Author(s)
      清水公男
    • Journal Title

      文京学院大学教職研究論集

      Volume: 11 Pages: 33-44

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングにかかわる授業・学び・評価のデザインに関する考察2020

    • Author(s)
      清水公男
    • Journal Title

      アクティブ・ラーニング研究

      Volume: 1 Pages: 5-14

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文法指導は悪か -習得ではなく、納得できる指導を目指して-2020

    • Author(s)
      宮﨑直哉
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 49 Pages: 213-220

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語指導力育成のためのストラテジー・トレーニング2020

    • Author(s)
      永倉由里
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 49 Pages: 341-348

    • NAID

      130007978537

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語指導力育成のためのストラテジー・トレーニングとその効用2020

    • Author(s)
      永倉由里
    • Journal Title

      常葉大学教育教育学部紀要

      Volume: 40 Pages: 299-322

    • NAID

      120006846115

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校英語科における技能統合型の言語活動の指導―読んだことに基づいて話すこと[やり取り]―2019

    • Author(s)
      酒井英樹・佐藤大樹・木下愛里・菊原健吾
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 30 Pages: 303-318

    • NAID

      130007826120

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アクテイブ・ラーニングによる教育改革「教職課程におけるアクテイブ・ラーニングと学習評価に関する射程と諸課題」2019

    • Author(s)
      小泉博明、清水公男、大久保幸夫、棚橋信雄、勝田大輔
    • Journal Title

      文教学院大学総合研究所紀要

      Volume: 19 Pages: 247-250

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業に関する2つのパラダイムと授業研究演習の効果に関する教育学的考察2019

    • Author(s)
      清水公男
    • Journal Title

      文京学院大学教職研究紀要

      Volume: 10 Pages: 17-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 私の探求的実践―これまでの研究の振り返りと今後への方向性―2019

    • Author(s)
      永倉由里
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 48 Pages: 151-158

    • NAID

      130007807234

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 実践研究を論文化する過程で英語教師が直面する課題とその対応 -フォーカス・グループ・インタビューからの考察-2018

    • Author(s)
      髙木 亜希子,田中 武夫,河合 創,酒井 英樹,清水 公男,滝沢 雄一, 永倉 由里,藤田 卓郎,宮崎 直哉,山岸 律子,吉田 悠一
    • Journal Title

      『教育実践学研究』山梨大学教育学部 附属教育実践総合センター 研究紀要

      Volume: 23 Pages: 51-73

    • NAID

      120006801287

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「小学校英語指導Ⅰ」における体系的省察による実践理解と授業改善の試み2018

    • Author(s)
      永倉由里
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 47 Pages: 189-196

    • NAID

      130007622757

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 個の学びに視点をおいた協同的ライテイング指導におけるOPPAを活用した学習評価に関する授業事例研究2018

    • Author(s)
      吉田悠一・清水公男
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 47 Pages: 265-272

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英語教育における研究授業後の検討会のあり方について2019

    • Author(s)
      田中武夫、藤田卓郎、髙木亜希子、滝沢雄一、永倉由里、酒井英樹、清水公男、吉田悠一、山岸律子、宮崎直哉、河合創
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] OPPシートを活用した中学校英語のwriting学習に着目した授業研究 ―学習者が学び方を学ぶ学習を目指して2019

    • Author(s)
      清水公男・吉田悠一
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語指導力育成のためのストラテジー・トレーニング2019

    • Author(s)
      永倉由里
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教師のための実践研究法:自身の実践を対象に研究を行うためのポイント2019

    • Author(s)
      藤田卓郎
    • Organizer
      関西英語教育学会2019年度(第24回)研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 文法指導は悪か -習得ではなく、納得できる指導を目指して-2019

    • Author(s)
      宮﨑直哉
    • Organizer
      第49回中部地区英語教育学会石川大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師による実践研究の方法 -教師の成長と授業改善を目指して-2019

    • Author(s)
      髙木亜希子、藤田卓郎、宮﨑直哉、前波彩、松下佳菜
    • Organizer
      第49回中部地区英語教育学会石川大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習と評価の関係性を捉える3つの枠組み2019

    • Author(s)
      清水公男
    • Organizer
      日本アクテイブ・ラーニングSIG:第4回学習評価研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成における課題と展望:コア・カリキュラムを踏まえて2018

    • Author(s)
      酒井英樹
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC) 第 39 回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 領域(技能)統合(読んだことに基づいて話すこと)の指導と評価2018

    • Author(s)
      酒井英樹・矢野司・米山聡・木下愛里
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における領域(技能)統合型の言語活動を通した話すこと[やり取り]の指導2018

    • Author(s)
      木下愛里・佐藤大樹・酒井英樹
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における言語活動と英語力の自己評価や英語力との関係2018

    • Author(s)
      酒井英樹・工藤洋路・島田英昭・小森真樹
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会 静岡大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 私の実践研究の進め方2018

    • Author(s)
      藤田卓郎
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 気軽に行う実践研究のすすめ2018

    • Author(s)
      藤田卓郎
    • Organizer
      全英連(全国英語教育研究団体連合会)滋賀大会平成30年度第68回英語教育研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 伝えたい内容を重視した英語授業を目指してー目的意識・相手意識を持たせるためにー2018

    • Author(s)
      乗富智子・滝沢雄一
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 形成的アセスメントの視点に基づく中学校英語学習者の個々の学びの支援を目指した授業実践研究2018

    • Author(s)
      清水公男、吉田悠一
    • Organizer
      第28回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業実践研究において学習者の「学び」を捉える評価方略2018

    • Author(s)
      清水公男
    • Organizer
      日本アクテイブ・ラーニングSIG:第2回学習評価研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 私の実践研究ー課題設定と実践・検証のこれまでとこれからー2018

    • Author(s)
      永倉由里
    • Organizer
      中部地区英語教育学会静岡研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 表現活動を主体にした3年間の英語授業の実践2018

    • Author(s)
      宮﨑直哉・永倉由里
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教科書を活用したタスクベースの授業実践ー習熟度の高い中学3年生を対象としてー2018

    • Author(s)
      河合創
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] OPPを活用した学習評価デザインの授業実践研究2018

    • Author(s)
      清水公男・吉田悠一
    • Organizer
      日本アクティブ・ラーニング学会第2回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育の質的向上を目指した実践研究法のデザイン2017

    • Author(s)
      田中武夫・藤田卓郎・河合創・宮崎直哉・永倉由里・酒井英樹・清水公男 ・髙木亜希子・滝沢雄一・山岸律子・吉田悠一
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会長野大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業実践研究における学習評価(assessment as learning)の役割2017

    • Author(s)
      清水公男
    • Organizer
      日本アクティブ・ラーニング学会第2回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「小学校英語指導Ⅰ」における体系的省察による実践理解と授業改善の試み2017

    • Author(s)
      永倉由里
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会長野大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 一人ひとりの学びにフォーカスしたライティング指導の授業実践事例2017

    • Author(s)
      吉田悠一・清水公男
    • Organizer
      第47回中部地区英語教育学会長野大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 英語教師のための「実践研究」ガイドブック2019

    • Author(s)
      田中武夫、髙木亜希子、藤田卓郎、滝沢雄一、酒井英樹
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246278
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「学ぶ・教える・考える」ための実践的英語科教育法2018

    • Author(s)
      酒井英樹・廣森友人・吉田達弘編著
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246223
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi