• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A basic Research towards Universal Design of Elementary School Music

Research Project

Project/Area Number 17K04816
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMeisei University

Principal Investigator

SAKAI MEGUMI  明星大学, 教育学部, 教授 (00308082)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小学校 / 音楽科 / 授業 / ユニバーサルデザイン / UDL / 小学校音楽科 / 学びのユニバーサルデザイン(UDL) / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The present research summarizes the difficulties that have arisen in school music due to a sort of developmental disorder. There are many unclear mechanisms for those disorders. It turns out that the apparently same disorders may have different causes.
Future challenges for the universal design of school music are clarified based on Universal Design for Learning(UDL)theory. The publication of a book presented teachers with the knowledge of UDL and the ways of planning music classes with students in diverse special needs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義は、今後音楽授業のユニバーサルデザイン研究を進めるにあたり、米国CASTが研究・提唱するUniversal Design for Learningの理論に依拠するための基礎を、確立できたことである。
社会的意義は、音楽授業で生じている学習上の困難の実態を初めて体系化し、音楽科授業を担当する教員に、必要不可欠な知識を提示したことである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] ユニバーサルデザインの授業は誰もが学びやすい授業2020

    • Author(s)
      阪井 恵 (構成・小島綾乃)
    • Journal Title

      教育音楽 小学版

      Volume: 2020-4 Pages: 39-42

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達上の問題による音楽授業におけるつまずきとその対処法2018

    • Author(s)
      阪井恵
    • Journal Title

      学校音楽教育実践論集

      Volume: 2 Pages: 124-125

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Discussion on Possibility of Employing Figure Notes on School Music in Japan : from stance to pursue universal design of music class2018

    • Author(s)
      Megumi Sakai
    • Organizer
      International Society for Music Education (ISME)第33回世界大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「模擬授業:ロンド形式を生かしてグループで音楽をつくりましょう」2018

    • Author(s)
      阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本授業UD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽授業のユニバーサルデザインを考える2018

    • Author(s)
      阪井恵
    • Organizer
      東京都日野市立小学校研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 音楽授業のユニバーサルデザインに関する基礎的な情報2018

    • Author(s)
      阪井恵・酒井美恵子
    • Organizer
      日本音楽教育学会関東支部
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] TheCurrent Issue of Japanese Elementary School Music to Initiate Universal Approach to Instruction2017

    • Author(s)
      Megumi Sakai
    • Organizer
      Asia-Pacific Sosiety for Music Education Research
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達上の問題による音楽授業におけるつまづきとその対処法2017

    • Author(s)
      阪井恵
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] フィギャーノートを間口に考える、義務教育における楽譜の扱い2017

    • Author(s)
      阪井恵
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新版 教員養成課程 小学校音楽科教育法2019

    • Author(s)
      有本真紀・阪井恵・津田正之 編著
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      教育芸術社
    • ISBN
      9784877888459
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Book] 小学校音楽 指導スキル大全2019

    • Author(s)
      酒井美恵子・阪井恵 編著
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183934260
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Book] 音楽授業のユニバーサルデザイン はじめの一歩2018

    • Author(s)
      阪井恵・酒井美恵子
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784181484149
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi