Study on training of ability to grasp phenomena mathematically based on modal analysis of learner's function understanding
Project/Area Number |
17K04823
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Bukkyo University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 関数の学習モデル / 途上概念 / 数値を用いない学習 / 教育実践 / 関数 / 学習モデル / 論理構造 / 理解研究 / 事象の認識段階 / 抽象化途上の段階 / 抽象的表現の段階 / 変化と対応 / 数理的に捉える力 |
Outline of Final Research Achievements |
The concept of functions is essential when understanding a phenomenon using mathematics, and it also occupies a central position in mathematical learning. Considering the previous challenges faced by students, who are learning functions, this study constructs a scientific “learning model for functions” concerning cognition in mathematical education classes. Furthermore, it empirically demonstrates a new plan to learn functions by developing teaching material.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では関数の学習モデルを構築し,関数理解のためには途上概念の形成が必要で,途上概念を形成するための学習として「数値を用いない学習」の必要性を示した。教育実践を通して,この新たな学習が関数学習として児童の認知・認識に適したものであることが認められている。従って,小学校の関数学習に新たな指針を示すことになったと考える。また,中学校における関数学習のあり方にも,新たな可能性を見いだすことができた。
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)