• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Research for the students' conceptualization of "Earth" as scientific concept with views of earth systems education and education for sustainable development (ESD).

Research Project

Project/Area Number 17K04826
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

OKAMOTO Yasuhiko  岡山理科大学, 理学部, 教授 (10367245)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 真久  東京都市大学, 環境学部, 教授 (00360800)
五島 政一  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (40311138)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords地学教育 / 地球システム概念 / ESD / 地球システム / 学習指導要領 / 日常生活や社会との関連 / 見方・考え方 / ESD
Outline of Final Research Achievements

This research aimed at developing educational materials and lesson plans for the students' conceptualization of "Earth" as scientific concept in the subject of Basic Earth Science. In the preparation of the educational practices, a theoretical framework was examined and then developed by the authors with views of earth systems education and education for sustainable development (ESD). The framework was used for the design of educational materials and lesson plans, and the educational practices were conducted at the selected schools at primary, secondary and high school levels in Japan. As result of the case analysis, it can be said that these practices contributed to the students' conceptualization of "Earth" as scientific concept, which include: recognition of inter-connectedness of things and phenomena, time series and spatial understanding, and multi-faceted thinking on the relation between nature and human beings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理科の領域の内,「地球」に関する学習内容は,複雑で多岐に渡った学際的なものが多いため,他の領域と比べて体系化されにくく学習内容の構造化を困難にしている。また,地球規模での環境問題や資源・エネルギー問題の顕在化など,地球及び人類を取り巻く環境は大きく変わりつつあり,「地球」については,持続可能な社会づくりの視点からも捉える必要がある。本研究では,持続可能な開発のための教育(ESD)の視点などに基づいて,「地球」概念育成の枠組みを設定するとともに,その枠組みに基づいた小・中・高等学校等での実践事例を示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] 高等学校「地学基礎」におけるESDの視点を踏まえた学習指導-理科の基本概念「地球」の育成を目指して-2019

    • Author(s)
      岡本弥彦・杉田泰一・美澤綾子・佐藤真久・五島政一
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要

      Volume: 55 Pages: 59-67

    • NAID

      120006778814

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ESDの視点を取り入れた理科における指導方法の工夫改善 -小学校第5学年「台風と天気の変化」において-2018

    • Author(s)
      岡本弥彦・河本章宏・五島政一・佐藤真久
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: Vol. 33 No. 4 Pages: 67-70

    • NAID

      130007611120

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 地球システム的な見方・考え方の育成を目指した理科の指導 -中学校第1学年「地層の重なりと過去の様子」において-2019

    • Author(s)
      岡本弥彦・杉田泰一・奥 智紀・西田泰子
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地学基礎におけるESDの視点を踏まえた学習(1)-学習指導要領の新旧対照について-2019

    • Author(s)
      岡本弥彦・五島政一・佐藤真久
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地学基礎におけるESDの視点を踏まえた学習(2)-地球システム的な見方・考え方の習得について-2019

    • Author(s)
      杉田泰一・岡本弥彦
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地学基礎におけるESDの視点を踏まえた学習(3)-「日本の自然環境」に関する授業について-2019

    • Author(s)
      美澤綾子・岡本弥彦
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ESDと地球システム概念の育成2019

    • Author(s)
      岡本弥彦・五島政一・佐藤真久
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 地球システムを意識した指導-中学校第1学年「地層の重なりと過去の様子」において-2019

    • Author(s)
      奥 智紀・岡本弥彦
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] システム概念を取り入れた自然の恩恵と災害の指導-高等学校「地学基礎」において-2019

    • Author(s)
      美澤綾子・岡本弥彦
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ESDにおいて育成すべき資質・能力 -資質・能力の三つの柱に基づいて-2018

    • Author(s)
      岡本弥彦
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ESDの視点に立った「地球」概念育成の枠組み2018

    • Author(s)
      岡本弥彦・杉田泰一・美澤綾子・五島政一・佐藤真久
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領改訂の考え方における「ESDの学習指導過程を構想し展開するための枠組み」の位置付け2018

    • Author(s)
      岡本弥彦
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アースシステム教育の再検討と授業設計への活用2017

    • Author(s)
      岡本弥彦
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ESDの視点に立った「地球」概念の育成2017

    • Author(s)
      岡本弥彦・五島政一・佐藤真久
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地球システムを学ぶ上での「持続可能な社会づくりの構成概念」の位置付け2017

    • Author(s)
      岡本弥彦・五島政一・佐藤真久
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi