• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing teaching materials for blended learning and investigating its effectiveness on general education at the National Institute of Technology

Research Project

Project/Area Number 17K04831
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionFukui National College of Technology

Principal Investigator

Fujita Takuro  福井工業高等専門学校, 一般科目(人文系), 准教授 (70735125)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮本 友紀  福井工業高等専門学校, 一般科目(人文系), 准教授 (40546256)
相場 大佑  福井工業高等専門学校, 一般科目(自然系), 助教 (50735123)
山田 哲也  福井工業高等専門学校, 一般科目(自然系), 准教授 (80644541)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsブレンディッド・ラーニング / eラーニング / 理系英語 / STACK / リメディアル / LMS / 工業英語 / リメディアル教育 / 教材開発 / 実態調査 / 実践研究 / 高専 / 一般科目教育 / ブレンド型学習
Outline of Final Research Achievements

This study investigated the effectiveness of blended learning―which combines face-to-face teaching and web-based training―on general education courses at the National Institute of Technology. Developing web-based teaching materials for basic engineering English, remedial English, and make-up basic math classes, this study incorporated them into face-to-face classes and investigated their effectiveness. The results showed that blended-learning practices enabled learners to study at their own pace without the restriction of time and location. The blended-learning approach was also helpful for learners to develop a habit of studying at home. On the other hand, it was revealed that teachers need to deal with problems that are specific to web-based training, such as slow web-based materials. Setting clear goals for face-to-face teaching and web-based training was also essential for implementing an effective blended-learning practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、高専におけるブレンディッド・ラーニングの教材開発にとどまらず、教材の試行と指導効果の検証を体系的に行い、WBTと対面授業を組み合わせることの利点、注意点について具体的に提示した。また、ウェブ・ベースの学習を行う環境の具体的な構築方法について書誌媒体にまとめ、オンライン上で共有した。教育現場でのICTの活用がますます求められる中で、本研究の成果は、高専のみならず、高校生、大学生を対象とした授業実践を検討する際にも有用であると思われる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 高専の理工英語授業におけるブレンディッド・ラーニングについての学習者の認識2021

    • Author(s)
      藤田 卓郎
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 32 Pages: 177-192

    • Related Report
      Products Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 工業高等専門学校における理工英語を対象としたブレンディッド・ラーニングの探究的実践2021

    • Author(s)
      藤田 卓郎
    • Journal Title

      JACET関西支部紀要

      Volume: 23 Pages: 47-66

    • NAID

      40022535001

    • Related Report
      Products Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Moodleを活用したリメディアル教育の取り組み2020

    • Author(s)
      宮本友紀・藤田卓郎・村香織・倉内麻衣
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 39 Pages: 109-118

    • NAID

      40022207807

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高専での英語授業を対象としたブレンディッド・ラーニング実施のための学習環境の構築2018

    • Author(s)
      藤田 卓郎
    • Journal Title

      福井工業高等専門学校研究紀要. 人文・社会科学

      Volume: 52 Pages: 87-107

    • NAID

      120006550763

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高専の数学教育におけるSTACKの活用の可能性2017

    • Author(s)
      相場大佑・山田哲也・藤田卓郎・宮本友紀・内藤岳史
    • Journal Title

      福井工業高等専門学校研究紀要

      Volume: 51 Pages: 15-22

    • NAID

      120006474891

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Moodleを活用したリメディアル教育の取り組み2019

    • Author(s)
      宮本友紀・藤田卓郎・村香織・倉内麻衣
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会第43回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An exploratory practice of blended learning in engineering English classes2019

    • Author(s)
      Takuro Fujita
    • Organizer
      The 17th Asia TEFL International Conference & The 6th FLLT International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学オンラインテストシステムSTACKの利用に関する報告2019

    • Author(s)
      相場大佑・山田哲也
    • Organizer
      第68回北陸四県数学教育研究(長岡)大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A case study on blended learning in English classes teaching at the National Institute of Technology2018

    • Author(s)
      Takuro Fujita
    • Organizer
      The 12th International Symposium on on Advances in Technology Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高専における理系英語を対象としたブレンディッド・ラーニングの探究的実践2018

    • Author(s)
      藤田卓郎
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高専の一般科目におけるブレンディッド・ラーニングに関する一考察2017

    • Author(s)
      藤田卓郎・宮本友紀
    • Organizer
      平成29年度全国高専フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高専でのICTを活用した反転授業の実践報告2017

    • Author(s)
      藤田卓郎
    • Organizer
      富山英語指導法研究会2017年12月例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-04-15  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi