• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of curriculum and teaching materials to cultivate "reading literacy that function in real life and learning of various subjects"

Research Project

Project/Area Number 17K04833
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto Women's University

Principal Investigator

Mitobe Shuji  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (80431633)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords国語科教育 / 読解力 / カリキュラム開発 / 授業改善 / ベルリン市のドイツ語教育 / 学習評価 / 教材開発 / 「読むこと」の指導と評価 / 読むこと / 読書活動 / 言語活動 / 共有 / 主体的に学習に取り組む態度 / 読解力育成 / カリキュラム / 国語科 / 読解力向上 / 国語科学習指導 / ベルリン市 / 各教科等の学習 / ベルリンの読解力向上 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

An interview survey at LISUM revealed the following. In the city of Berlin, we have created a curriculum on reading comprehension and media literacy to be developed in each subject. It systematically shows the abilities that should be acquired in 6th and 10th grades.
A study at Johann Peter-hebel-Grundschule found that: Children are learning to work on problem solving. The results are closed in a file and stored, making it easier to use in subsequent learning.
Regarding the development of reading comprehension development curriculum and teaching materials for the Japanese language course "Reading," we were able to clarify the necessary perspectives from the perspective of learning evaluation and connection with early childhood education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国語科で子供たちに育む言葉の力は、日常生活や各教科の学習でも生きて働くものとなることが望まれる。本研究課題では、ベルリン市の各教科等での読解力育成のための教育課程の特徴を我が国では初めて明らかにできた。この知見は、今後我が国の小学校国語科の教育課程の改善を進める際に大きく資するものとなることが期待される。
また学習評価、校内研究、幼児教育との接続といった多様な視点から小学校国語科の学習指導の在り方を検討し、具体的な国語科の単元を開発・提示できたことから、国語科の授業改善にも生きる成果を得られたと考える。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 「共有」の資質・能力育成のポイント2021

    • Author(s)
      水戸部修治
    • Journal Title

      実践国語研究

      Volume: №367 Pages: 58-59

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「読むこと」(説明文)の指導と評価2020

    • Author(s)
      水戸部修治
    • Journal Title

      実践国語研究

      Volume: 362 Pages: 58-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「読むこと」(物語文)の指導と評価2020

    • Author(s)
      水戸部修治
    • Journal Title

      実践国語研究

      Volume: 363 Pages: 58-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「主体的に学習に取り組む態度」の指導と評価2020

    • Author(s)
      水戸部修治
    • Journal Title

      実践国語研究

      Volume: 365 Pages: 58-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ベルリン市におかる基礎学校段階のドイツ語教育施策とその推進2020

    • Author(s)
      水戸部修治
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 第16号 Pages: 41-48

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児教育における言葉の育ちを支える手立ての在り方に関する考察2020

    • Author(s)
      水戸部修治
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 第2号 Pages: 31-44

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ベルリン市の基礎学校段階におけるドイツ語教育の現状2019

    • Author(s)
      水戸部修治
    • Journal Title

      京都女子大学「発達教育学部紀要」

      Volume: 第15号 Pages: 47-54

    • NAID

      120006646085

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi