• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the teaching materials promoting the logical power of expression in junior high school Japanese classrooms

Research Project

Project/Area Number 17K04836
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

hasegawa sachiko  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (40708179)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords論理的な表現力 / 中学国語科の「書くこと」の教材 / 教材集の開発 / 論理的思考力 / 論理的思考力の育成 / 中学校国語科 / 教材集の作成 / 論理的文章 / 論理的表現力 / 中学国語科の教材 / 教育学 / 国語科教育 / 教材開発
Outline of Final Research Achievements

I studied the development of the teaching materials promoting the logical power of expression in junior high school Japanese classrooms.The past composition instruction demanded value from literal expression.I thought that logical power of expression became important in future,and I intended for learning instruction to write a logical sentence.I developed two kinds of collections of teaching materials to write a logical sentence.I examined result and a problem using these at school in two schools.After having revised the teaching materials, I made the revised edition of the collection of teaching materials and sent it out to the local education center.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は中学校国語科における論理的文章を書くための教材を、科学論文の書き方に照らして提案した。現行の中・高等学校国語教科書の書くための単元・教材や、「書くこと(作文)」のワーク等を検討した結果、文章構成の示し方や、段落・事実の書き方の説明が課題があった。課題の多くは、2018PISAの読解力の問題点等と一致している。課題等を補うために「論理的表現力を育成する教材集」と「国語・論理の教材集」の2種類を作成し、2校の中学校での検証授業を行い、学習の成果を確認することができた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 中・高等学校における論理的文章を書くための教材の開発2020

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Journal Title

      青山学院大学教育学会紀要『教育研究』

      Volume: 64 Pages: 1-19

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中・高等学校の論理的文章を書く指導における評価の技術研究2019

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Journal Title

      国文学 言語と文芸

      Volume: 134 Pages: 75-93

    • NAID

      40021853354

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 論理的文章を「書く」ために読む指導-中学校国語科授業の研究実践報告-2018

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Journal Title

      国文学言語と文芸の会

      Volume: 133 Pages: 101-118

    • NAID

      40021498128

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中・高等学校の論理的文章の添削・評価の研究2018

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Journal Title

      青山学院大学教職研究

      Volume: 5 Pages: 265-275

    • NAID

      40021570172

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校国語科における論理的文章教材の開発2017

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Journal Title

      青山学院大学教育人間科学部紀要

      Volume: 9 Pages: 33-47

    • NAID

      120006649844

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語科における論理的文章の新教材の研究2017

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Journal Title

      青山学院大学教職研究

      Volume: 4 Pages: 173-185

    • NAID

      40021427072

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中・高等学校における論理的思考力を育成する教材の開発2019

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会仙台大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中・高等学校・論理的文章を「書く」ための教材の開発2019

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Organizer
      第136回全国大学国語教育学会茨城大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中・高等学校・論理的文章を「書く」指導における評価の技術研究2018

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Organizer
      第134回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中・高等学校における論理的表現力を育成する教材開発2018

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Organizer
      第135回全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中・高校生の文章構成の学習指導研究2017

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中・高等学校における論理的文章の添削・評価の研究2017

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中・高等学校の論理的文章を書く指導における評価の技術研究2017

    • Author(s)
      長谷川祥子
    • Organizer
      国文学言語と文芸の会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi