• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theory construction and class development of the high school discussion type morality class by the verbal explanation analysis of a teacher and the student

Research Project

Project/Area Number 17K04841
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

ogawa tetsuya  茨城大学, 教育学部, 教授 (80194439)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴原 宏一  茨城大学, 教育学部, 教授 (80781715)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords高校道徳 / 言説分析 / 討議型道徳授業 / 解釈学的アプローチ / 動画教材 / 活字教材 / 量的研究 / 質的研究 / タブレット端末 / オリジナル動画教材開発 / 動画教材制作 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In Ibaraki that performed superior high school moral education, I analyzed the verbal explanation of a teacher and the student in the morality class. In this study, developed improvement and the video teaching materials of the discussion type morality class. Therefore the video teaching materials made "the cherry tree of all" and inspected the educational effect by the morality class. Furthermore, I performed the comparison of the video teaching materials and the printing type teaching materials. As a result, many students replied that the video teaching materials were plain. But some students replied that the printing type teaching materials be easy to understand. I investigated the interview by the class teacher for them. According to the study method of the Hermeneutik, they evaluated the point where imagination was opened by the printing type teaching materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

茨城県の高校道徳授業は、その規模や広がりの点で全国的に最も優れた教育実践の事例と見なされる。中でも高校2年生向けの「道徳プラス」では、討議型道徳授業と協働型道徳授業を展開している。
本研究は、茨城県の教師・生徒に道徳授業における言説分析を行い、討議型道徳授業の授業改善と教材開発を行ったものである。特に教材開発では、教育現場にまだ十分に普及していない動画教材を開発し、その教育的有効性を確認し、動画教材の可能性と課題を明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 高校道徳における動画教材開発に関する研究2019

    • Author(s)
      小川哲哉・高橋麻理・長島利行
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 第47巻 Pages: 1-6

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校の討議型道徳授業の理論と実践に関する研究ー動画教材の教育的意義についてー2019

    • Author(s)
      小川哲哉
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 第38号 Pages: 135-144

    • NAID

      120006776361

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教科横断的な教育活動による道徳実践に関する研究ー茨城県高校道徳の事例を中心に-2018

    • Author(s)
      小川哲哉・石井純一・長島利行・渡邊哲郎・宮本夏海
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 303-314

    • NAID

      120006583312

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 高校道徳における動画教材開発に関する研究2019

    • Author(s)
      小川哲哉・高橋麻理・長島利行
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 各教科等との横断的な教育活動を考慮した高校道徳の実践2018

    • Author(s)
      小川哲哉・石井純一・長島利行・渡邊哲郎・宮本夏海
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育的関係の解釈学2019

    • Author(s)
      小川哲哉・上地完治・小林万里子・塩津英樹・丸橋静香・白銀夏樹・時津啓・杉田浩崇・平田仁胤・鈴木篤・寺岡聖豪・奥野佐矢子・藤川信夫・矢野博史・野平慎二・大関達也・櫻井佳樹・高谷亜由子・田中崇教・渡邊隆信他
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915494
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育的関係の解釈学2019

    • Author(s)
      坂越正樹、丸山恭二、山名淳、小川哲哉、杉山精一、松村納央子、諏訪佳代、衛藤吉則、松原岳行、岡谷英明、渡邊隆信、田中崇教、高谷亜由子、櫻井佳樹、大関達也、野平慎二、矢野博史、藤川信夫、矢野佐矢子、寺岡聖豪、鈴木篤、平田仁胤、杉田浩崇、上地完治、小林万里子、時津啓、白銀夏樹、丸橋静香、塩津英樹
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 主体的・対話的な<学び>の理論と実践-「自律」と「自律」を目指す教育-2018

    • Author(s)
      小川哲哉
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      青簡舎
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育の最新事情と研究の最前線2018

    • Author(s)
      茨城大学教育学部学校教育教室
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101830
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi