• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the relationship between the language ability of the lesson and the lesson construction,and Development of lesson ability improvement program.

Research Project

Project/Area Number 17K04842
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

SUZUKI KAZUFUMI  茨城大学, 教育学部, 教授 (30635610)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords語彙 / 作文 / 表現教育 / 語彙分析 / 教材研究 / 作文コーパス / 言語能力 / 授業構築 / 授業開発 / 国語教育 / 言語観 / 語彙指導 / 伝統的言語文化 / 昔話 / 経験年数 / 文学 / 教員意識 / 言語感覚 / 日本語コーパス
Outline of Final Research Achievements

In order to understand the relationship between teachers' abilities and class structure, we conducted a questionnaire survey of School teachers, and students in the teacher training course and conducted a morphological analysis of the written content to clarify the relationship between the two. As a result, It was also found that primary school teachers rarely see teaching materials in terms of vocabulary, and teachers of the Japanese language department of the secondary education course also have problems with the way vocabulary instruction should be. Therefore, the lesson ability improvement program proposed a method of incorporating the viewpoint of vocabulary into writing instruction and reading comprehension instruction, and summarized the results of lesson development with teachers in the field of education as a book. In the final year, I also mentioned ICT and vocabulary in light of changes in social conditions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的社会的意義は、授業者の語彙力および教材の語彙との関連性を明らかにしたところである。国語科教育において、言語能力の伸長は中心的な課題であるが、授業構築をする際に語彙という観点が欠けていたために、学習者の能力に寄与しない授業プログラムとなっていることが分かった。そこで語彙という視点を組み込んだ授業力向上プログラムを教員養成課程や教育現場の先生に実施した。このことにより、授業者だけでなく学習者の言語能力の育成が図られるとともに、他教科の学力向上に寄与する語彙力が涵養される。このことは、本研究の汎用性を示しており、教科横断としての語彙という観点の重要性を示すことができた。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 文学的文章における構造と語彙2020

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Journal Title

      教育科学 国語教育

      Volume: 845 Pages: 12-15

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文章読解と語彙指導の関連性2020

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Journal Title

      教育科学 国語教育

      Volume: 851 Pages: 28-31

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科横断的な学びの素材としての昔話 ― 大学生における日本の昔話の認知度と今後の展開 ―2019

    • Author(s)
      伊藤孝・石島恵美子・鈴木一史・千葉真由美
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 69 Pages: 21-34

    • NAID

      120006848864

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第二次言文一致と思考変化2019

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Journal Title

      茨城の国語教育

      Volume: 16 Pages: 27-36

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員意識と学力調査結果の関係性に関する一考察- 茨城県の中学国語教員への調査を中心に -2018

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Journal Title

      茨城大学大学院教育学研究科教育実践高度化専攻年報

      Volume: 2 Pages: 27-36

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 語彙学習の二側面2018

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 554 Pages: 4-9

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 作文語彙と学習成績との関連性からわかる語彙力の諸相2018

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 68 Pages: 1-12

    • NAID

      120006560450

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員意識と学力調査結果の関係性に関する一考察2018

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Journal Title

      茨城大学大学院教育学研究科教育実践高度化専攻(教職大学院)年報

      Volume: 2号 Pages: 27-36

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 授業に対する教員意識と学習成績2017

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 意識調査と学習者の能力に基づく単元構成の一提案2017

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Organizer
      日本国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 語彙指導入門2019

    • Author(s)
      鈴木一史
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182467110
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 中学校国語指導技術アイディア事典2018

    • Author(s)
      鈴木一史 他
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182606281
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi