Study on Value Education in "Plan d'etudes romand" en Suisse -Focusing on education for ethics, religious culture and citizenship
Project/Area Number |
17K04843
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Tanaka Maria 筑波大学, 人間系, 准教授 (20434425)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
細戸 一佳 帝京大学, 付置研究所, 准教授 (90337775)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | スイス / フランス語圏 / 価値教育 / 市民性の教育 / 倫理と宗教文化 / 倫理、宗教文化 / 市民性への教育 / ヴォー州 / ヴァレー州 / フリブール州 / 倫理 / 宗教文化 / 市民性の育成 / ローザンヌ / 教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarifies value education in Switzerland, which has not been clarified until now in the field of pedagogy, especially regarding "ethics and religious culture". Focusing on the “Plan d'etudes romand”, which is actively leading the reform of today's education system in Switzerland.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究ではスイスの価値教育に関して、「市民性への教育」だけでなく、州の裁量で行われることになっている「倫理・宗教文化」の詳細まで含めて明らかにしようとするところに学術的な特色と意義がある。今日、先進諸国の多くが取り組んでいる世界市民の育成について、同じ民主国家でも英米圏や独仏とは異なるスタンス、小国ながら直接民主制と永世中立都市という独自のスタイルを貫くスイスの価値教育、それも倫理と宗教文化にまで踏み込んで解明しようとすることは、今後、日本が自国のアイデンティティや固有の価値を維持しながらグローバル化を進めていこうとする際にも示唆に富み、社会的意義を有している。
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Report
(4 results)
Research Products
(2 results)