• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of in-service training program for resource room teachers about jiritsu katsudo

Research Project

Project/Area Number 17K04847
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

FUJII Kazuko  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (00272881)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords通級による指導 / 自立活動 / 連携 / 教師成長 / 現職研修
Outline of Final Research Achievements

In the inclusive education system, resource room teachers are required to have specialization in introducing and developing the concept of Jiritsu-Katsudo in elementary and junior high schools.However, the training system and the in-service training system for resource room teachers remain undeveloped.In this study, we clarified the actual situation of training for teachers in the resource room and examined the ideal way of the in-service training program.
In the trial of the program, the effect of incorporating an individual teaching plan into the in-service training program was examined with reference to Ando (2001).As a result, new awareness regarding child understanding was born among resource room teachers and regular classroom teachers.It was considered meaningful to incorporate an individual teaching plan for Jiritsu-Katsudo based on Ando (2001) as an in-service training program for resource room teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

言語障害通級担当教師の専門性及び現職研修については、藤井(2008;2013;2016)によって報告されている。しかし、通級児の実態は重複化し、複数障害対応の通級担当教師が増加している状況を鑑みると、障害種別の専門性や現職研修だけではなく、自立活動としての専門性に係る現職研修の開発が必要である。本研究で取り組んだ現職研修プログラムの試行では、特別支援学校の知見(安藤,2001)を活用することの効果が見られた。今後増加し続けることが予測される通級担当教師の現職研修プログラム開発の知見を得られたという点において、本研究成果の学術的意義があると考えられた。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 児童発達支援機関に対する個別の支援計画作成支援に関する研究2019

    • Author(s)
      藤井和子・永井弘子
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 39(1)

    • NAID

      120006713602

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校における自立活動の個別の指導計画の意義2021

    • Author(s)
      藤井和子、杉田和宏、 小嶌恵美、引場陽子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第 59 回大会 (2021 つくば大会) 自主シンポジウム 40
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校が実施する通級による指導の実態2020

    • Author(s)
      藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育センターにおける通級指導担当教師の研修2019

    • Author(s)
      藤井和子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 障害幼児発達支援機関に対する個別支援計画作成支援のあり方に関する実践的検討-大学の地域貢献役割を通して-2018

    • Author(s)
      藤井和子・永井弘子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi