• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The process of constructing cultural identity in integrated learning

Research Project

Project/Area Number 17K04848
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOkinawa Prefectural University of Arts (2019-2020)
Joetsu University of Education (2017-2018)

Principal Investigator

Shiroma Shoko  沖縄県立芸術大学, 音楽学部, 准教授 (30457379)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords総合的な学習の時間 / 伝統・文化の教育 / 状況的学習論 / パフォーマンス心理学 / 教育学 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

In this study, we approached the process of integrated learning in Japanese schools from two aspects, "epistemological learning" and "ontological learning," and examined the relationship between the two. Specifically, we focused on learning activities on the theme of tradition and culture, and viewed the epistemological learning process from the perspective of what kind of knowledge and skills the students are learning. In addition, we clarified the ontological learning process in terms of how they position themselves in relation to the community that maintains and inherits the traditions and culture they are learning about.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、職業的アイデンティティの発達研究で用いられている状況的学習論の「実践共同体への参加」の枠組みを、文化的アイデンティティの発達研究に応用したことである。これにより、文化的アイデンティティを固定したものとしてではなく、実践共同体との交渉を通して構成され続ける動的な過程として描くことが可能となった。また、総合的な学習の時間における学びの過程と、学びを構造化する学習環境の検討を通して、総合的な学習の意義をより明確にするとともに、カリキュラム・デザインや学習指導上の留意点を提示することができた。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Presentation (4 results) Book (3 results)

  • [Presentation] 伝統・文化教育における地域アイデンティティの発達2021

    • Author(s)
      城間祥子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 伝統・文化教育における学習者のアイデンティティ2020

    • Author(s)
      城間祥子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習と発達のパフォーマンス化 『パフォーマンス心理学入門』+『みんなの発達!』を素材として2019

    • Author(s)
      郡司菜津美, 岡部大介, 青山征彦, 広瀬拓海, 広瀬拓海, 城間祥子, 渡辺貴裕, 奥村高明
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 成人期における英語学習の継続理由に関する質的研究2019

    • Author(s)
      永井大円, 城間祥子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] みんなの発達!ーニューマン博士の成長と発達のガイドブック2019

    • Author(s)
      フレド ニューマン、フィリス ゴールドバーグ(著)、茂呂 雄二、郡司 菜津美、城間 祥子、有元 典文(訳)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788516047
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 質的心理学辞典2018

    • Author(s)
      能智 正博、香川 秀太、川島 大輔、サトウ タツヤ、柴山 真琴、鈴木 聡志、藤江 康彦(編)
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788516012
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] スタンダード学習心理学2018

    • Author(s)
      青山征彦、茂呂雄二、五島史子、広瀬拓海、香川秀太、田島充士、臼井東、城間祥子、村野井均、守下奈美子、岩木穣、太田礼穂
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781914152
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi