• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing and evaluating lessons in food of home economics as a foundation for well-being

Research Project

Project/Area Number 17K04850
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

SATO Yukari  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (40510813)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 光永 伸一郎  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (20260549)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordshome economics education / well-being / food / 家庭科 / 食生活 / 日常生活 / 食生活領域 / 評価 / 家庭科の本質 / 食領域 / 授業 / 健康 / 安全 / 生活の基盤 / 評価規準 / 生活 / 幸せ
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to cultivate in students the ability to manage one’s relationship with food as a foundation for well-being. To this end, we developed lesson plans and evaluation criteria for home economics classes dealing with food habit. A survey was conducted to organize viewpoints on the development of home economics food classes and develop evaluation criteria for the development and practice of home economics food habits. However, the developed class was limited to being an experimental practice. Therefore, the problems of continuing practice and providing suggestions to improve home economics classes remain unresolved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

開発した家庭科食領域の授業と評価に関する検討は、これからの学校教育における家庭科教育の教育課程編成に資するとともに、現場における即応力の高い教材の提供につながる。
また、学習者が、家庭科食領域の授業を通して、食生活を営む力を高めることができるならば、それは、学習者自身の現在及び将来における自身の健康に結びつき、ひいては、個人や家族の幸福度を高めることにつながると考えられる。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2021 2020 2019 2017

All Journal Article (2 results) Presentation (7 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 家庭科教育における「見方・考え方」に関する一考察2021

    • Author(s)
      佐藤ゆかり
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 40(2)

    • NAID

      120007028900

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭科食生活領域における学習指導と学習評価に関する一考察‐「家庭コース」修了生への調査を通して‐2020

    • Author(s)
      佐藤ゆかり
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 40(1) Pages: 285-294

    • NAID

      120006884245

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院における「教科専門(教科内容構成)」と「教科教育(教科指導法)」の教育内容を  関連させた授業創出-教職大学院における発達段階に即した教科内容構成「家庭」-2023

    • Author(s)
      佐藤ゆかり
    • Organizer
      日本教科内容学会第9回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「家政学における人間と環境の捉え方」の図の作成経緯2023

    • Author(s)
      佐藤ゆかり
    • Organizer
      日本家政学会家政学原論部会2023年度セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本教師教育学会第33回大会2023

    • Author(s)
      佐藤ゆかり
    • Organizer
      教員養成教育における〈家庭科教育〉の検討
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「生活の営みに係る見方・考え方」に関する一考察2020

    • Author(s)
      佐藤ゆかり
    • Organizer
      日本家政学会家政学原論部会2020夏期セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 防災教育に関する専門学科設置校における家庭科教育と防災教育の関係2019

    • Author(s)
      佐藤ゆかり
    • Organizer
      日本家政学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「教科等横断的学習」実践校にみる家庭科教育の位置2019

    • Author(s)
      佐藤ゆかり
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第62回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程在籍学生の「ホームプロジェクト」にみる家庭科教育の課題2019

    • Author(s)
      佐藤ゆかり
    • Organizer
      日本家庭科教育学会北陸地区会第36回研究発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 家庭科教育研究が拓く地平(第12章 家庭科における地域)2024

    • Author(s)
      日本家庭科教育学会編(分担執筆 佐藤ゆかり)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032950
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教科とその本質 各教科は何を目指し、どのように構成するか2020

    • Author(s)
      角屋重樹・池野範男・佐藤学・草原和博・佐藤ゆかりほか
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804835
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「思考力」を育てる‐上越教育大学からの提言1‐2017

    • Author(s)
      上越教育大学
    • Total Pages
      439
    • Publisher
      上越教育大学出版会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「実践力」を育てる‐上越教育大学からの提言2‐2017

    • Author(s)
      上越教育大学
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      上越教育大学出版会
    • ISBN
      9784990668587
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi