• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on PBL Educational Program and Supporting System for Development of Teaching Materials

Research Project

Project/Area Number 17K04858
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Matsumoto Kin-ya  三重大学, 教育学部, 教授 (10239098)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords教材開発支援システム / PBL教育 / BS法 / KJ法 / マインドマップ / コンセプトマップ / 教材開発 / 技術教育 / 質的分析 / 総合的学習 / PBL教育モデル
Outline of Final Research Achievements

The faculty developing teaching materials for teachers is expected to contribute to the variable needs of technology education. However, they have had limited experience in learning to develop teaching materials in technology education training. In this study, we propose an educational program modelled on project-based learning (PBL) to develop new teaching materials for technology education students using the KJ method, mind mapping, and the plan-do-check-act (PDCA) cycle. We have used our model in metal working classes of a graduate school and examined the program's effectiveness through qualitative analysis of reports by students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教科横断的な教育内容を含む教材開発においては、教師自らが教材を開発する力量を養成する必要があり、そのための教材開発支援システムを開発した。これにより、教育現場の状況を把握した教員が、変化する時代に応じた教材を開発できるようになることが期待される。また、ネットワークで繋ぐ教材開発支援システムを構築することで、複数の教員が協働で教材を開発する具体的な手段を提供することができた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 技術科教員養成における教材開発のためのPBL教育モデルの提案と実践2019

    • Author(s)
      松本金矢・守山紗弥加・中西康雅
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 61 Pages: 1-8

    • NAID

      130007817526

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びの本質と向き合う授業のデザイン2019

    • Author(s)
      守山紗弥加・松本金矢
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 247-253

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 技術科教員養成における木材加工技術修得のためのホーン型スピーカー教材の提案2018

    • Author(s)
      鈴木健文・松本金矢・中西康雅
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 69 Pages: 245-249

    • NAID

      120006377584

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 技術科教員養成における教材開発支援システムの開発2017

    • Author(s)
      松本金矢・守山紗弥加
    • Journal Title

      Dynamics and Design Conference 2017講演論文集(電子媒体)

      Volume: なし

    • NAID

      130006551519

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 技術教育における制作過程との対話を促すしかけ2020

    • Author(s)
      松本金矢・守山紗弥加
    • Organizer
      日本感性工学会第15回春季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校におけるものとの関わりを学ぶカリキュラムのための支援ツール開発2019

    • Author(s)
      吉川大貴・松本金矢・中西康雅
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第37回東海支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校生活科における STEAM 教育の実践2019

    • Author(s)
      吉川大貴・松本金矢・中西康雅
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第62回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術科教員養成でのものづくり体験における学び2019

    • Author(s)
      松本金矢・中西康雅・守山紗弥加
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第62回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活と学びの調和を生み出す感性2019

    • Author(s)
      守山紗弥加・松本金矢
    • Organizer
      第14回日本感性工学会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi