• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an interdisciplinary teacher training curriculum by cross-curricular cooperation teaching profession subjects and subject specialized subjects

Research Project

Project/Area Number 17K04864
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yamauchi Noritsugu  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20302359)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 児玉 真樹子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (10513202)
木原 成一郎  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20214851)
中村 和世  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20363004)
米沢 崇  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20569222)
大後戸 一樹  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20632821)
寺内 大輔  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60613891)
松宮 奈賀子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70342326)
池田 吏志  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80610922)
永田 忠道  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90312199)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords小学校教員養成 / カリキュラム開発 / 横断的カリキュラム / 学際的カリキュラム / 実践的な指導力の育成 / カリキュラム構成・開発
Outline of Final Research Achievements

To enhance the practical leadership of elementary school teacher training students, we attempted to develop an interdisciplinary teacher training curriculum that crosses teaching profession subjects and subject specialized subjects. As a result, it was found that the content cooperation between various subjects in the elementary school teacher training curriculum of the Faculty of Education of Hiroshima University was practiced, and the effect was seen in improving students' understanding of the content and their interest and motivation. In addition, based on this result, the content of the lesson subjects was revised and the entire curriculum was improved.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在国内で求められている小学校教員課程学生の実践的指導力向上とそのための学際的カリキュラム開発という課題に対して、従来型のコア・カリキュラム的なモデルの成果をふまえつつ、より柔軟に各授業科目を連携させる横断的カリキュラムを検討し、様々な授業科目間の連携を実践・検証することで、学生の理解と関心・意欲の向上を促進する新たなモデルを提起した。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 小学校教員養成コースにおける教職科目感の連携に関する事例研究 ―体育科・音楽科において教師に求められる道徳的視点に着目して―2021

    • Author(s)
      山内規嗣・木原成一郎・寺内大輔
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 101-111

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成課程における教科横断的な授業の可能性 ―〈美〉の多様性と〈善〉との関係性を議論する授業実践を振り返って―2021

    • Author(s)
      寺内大輔・山内規嗣
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 27 Pages: 83-92

    • NAID

      120007002498

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校教員養成カリキュラムにおける教職志望学生の学びに関する一考察(2)2021

    • Author(s)
      米沢崇・児玉真樹子・山内規嗣
    • Journal Title

      学習開発学研究

      Volume: 13 Pages: 161-170

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学校教員養成コースにおける教職科目間の連携に関する事例研究2019

    • Author(s)
      山内規嗣・木原成一郎・寺内大輔
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会第3回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi