• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and research of bullying prevention programs nurtured by extracurricular activities-Class activities to rebuild human relationships-

Research Project

Project/Area Number 17K04867
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

MATSUOKA Yoshiki  山口大学, 教育学部, 准教授 (10510539)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 蜂谷 昌之  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60510542)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords特別活動 / いじめ / ガイダンス / 学級活動 / 人間関係 / 共感性 / 自己理解・他者理解 / 自尊感情 / 自己理解 / 他者理解 / いじめ問題 / 自己肯定感
Outline of Final Research Achievements

The school where the study was conducted was experiencing problems related to student interaction and relationships among students. Accordingly, a classroom practice was developed in which all students participated in a collaborative drawing activity and then shared their results.
The activity was conducted in groups of four. While making inferences about the ideas of other group members, each student quietly worked on a creative drawing activity. After completing the work, the group members exchanged opinions on the images their group had created and talked about differences between their inferences and the actual ideas of the group members.
The collaborative drawing activity helped students perceive themselves as useful and improved their self-esteem, and all students in the class could participate in the drawing activity. Each student was able to present his or her ideas during the reflection session, which also helped the students make important discoveries about themselves.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

いじめ問題を未然に防ぐうえで、すべての児童生徒を対象に、自己理解・他者理解を深めるために、特別活動での学級活動の開発が有用である。本研究では、学級活動として「いじめ未然防止プログラム」(協働的描画表現活動)を開発し、その教育実践を通して教育効果を分析・検討した。
その教育効果について、質的調査、量的調査の両面から分析・検討を行い、その有効性を確認できた。今後は指導者が、児童生徒の人間関係を見据えつつ、彼ら同士が「かかわり合える場」を適切に設けることが重要である。プログラムを効果的に活用するには、カリキュラムマネジメントの視点から、意図的・計画的に年間計画に位置づけ機能させることが求められる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] ガイダンスプログラムによる望ましい人間関係の構築に関する研究 -共同制作活動を通した児童の心理的変容効果に着目して-2020

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      日本生徒指導学会第21回大会(紙上開催) 自由研究発表集録

      Volume: 1 Pages: 42-45

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人間関係にみる協働的描画表現活動による児童への教育効果に関する一考察2019

    • Author(s)
      松岡敬興・蜂谷昌之
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 69 Pages: 49-56

    • NAID

      120006797973

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 道徳の時間における「深い学び」についての一考察 -ロールプレイを用いた「アクティブラーニング型授業」に着目して-2019

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 49 Pages: 111-118

    • NAID

      120006816992

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 道徳的視点からみた大正期児童作品に関する研究-博労小学校所蔵作文及び習字作品に着目して-2018

    • Author(s)
      松岡 敬興・蜂谷 昌之
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 47-53

    • NAID

      120006718521

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会性を育む望ましい民主主義の教育に関する研究 -ドイツのベルリン州におけるNelson Mandela Schule校の取組に学ぶ-2017

    • Author(s)
      松岡 敬興
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 67 Pages: 119-125

    • NAID

      120006410896

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職大学院における現職教員学生と学部新卒学生とが共に学び合う授業の開発及び教育効果に関する研究2017

    • Author(s)
      松岡 敬興
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 43 Pages: 11-19

    • NAID

      120006223872

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 児童のグループによる描画表現活動を通した心理的変容効果に関する研究2020

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ガイダンスプログラムによる望ましい人間関係の構築に関する研究 -共同制作活動を通した児童の心理的変容効果に着目して-2020

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Organizer
      日本生徒指導学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 人間関係にみる協働的描画表現活動による児童への教育効果に関する一考察2019

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Organizer
      日本生徒指導学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Classroom Activities for Fostering Desirable Relationships Among students : A Group-based Collaborative Drawing Activity2019

    • Author(s)
      松岡敬興、蜂谷昌之
    • Organizer
      The 37th World Congress of the lnt'l Society for Education Through Art
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 望ましい人間関係を育む学級活動の開発-「なかまといっしょにイメージをふくらまそう」の取組を通して-2018

    • Author(s)
      松岡 敬興
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 望ましい人間関係を育むいじめの未然予防に関する研究(Ⅱ) -小学校における実践活動結果の分析を通して-2017

    • Author(s)
      松岡 敬興
    • Organizer
      日本生徒指導学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Towards Building Better Relationships with Others through an Art Activity2017

    • Author(s)
      松岡 敬興,蜂谷 昌之
    • Organizer
      InSEA(International Society for Education through Art)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新しい道徳授業をつくるために2017

    • Author(s)
      松岡 敬興
    • Organizer
      桃山学院大学教育セミナー,シンポジウム「特別の教科 道徳」の在り方を考える
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 道徳教育論 改訂版2021

    • Author(s)
      松下良平、徳本達夫、佐久間裕之、森佳子、林泰成、上原秀一、生澤繁樹、市川秀之、柳沼良太、梶原郁郎、松岡敬興、田中智志
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863592322
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 子どもたちが育つ学級経営2020

    • Author(s)
      山本木の実、植田和也、金綱知征、松岡敬興、藤上真弓、毛利猛、清水顕人、笹屋孝允、岡静子、池西郁広
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      美巧社
    • ISBN
      9784863871328
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] "Classroom Activities for Fostering Desirable Relationships among Students: A Group-based Collaborative Drawing Activity". InSEA 2019 World Congress Proceedings2020

    • Author(s)
      Yoshiki Matsuoka , Masayiki Hachiya
    • Total Pages
      873
    • Publisher
      INTERNATIONAL SOCIETY FOR EDUCATION THROUGH ART
    • ISBN
      9789895468348
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] "Classroom activities for fostering desirable relationships among students: A group-based collaborative drawing activity". InSEA 2019 World Congress Abstracts2020

    • Author(s)
      Matsuoka,Yoshiki&Hachiya,Masayuki
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      INTERNATIONAL SOCIETY FOR EDUCATION THROUGH ART
    • ISBN
      9789895468331
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 板書&指導案でよくわかる! 中学校2年の道徳授業35時間のすべて2019

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183812155
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小学校「特別の教科道徳」の授業プランと評価の文例2019

    • Author(s)
      松岡敬興
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      時事通信社
    • ISBN
      9784788716490
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新しい時代の生徒指導・キャリア教育(第3章 子どもの変化とその理解,pp.35-52)2019

    • Author(s)
      編著者(和田孝・有村久春),著者(和田孝、木内隆生、松岡敬興、若林彰、中村豊、松田素行、有村久春、美谷島正義、京免徹雄、川﨑知己、藤平敦)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084067
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 哲学する学校経営(第5章 5-3 コミュニティ・スクールの実際、第6章 6-4 学級経営と生徒指導)2019

    • Author(s)
      編著者(伊藤潔志),著者(伊藤潔志、谷口照三、高橋公夫、奥田秀巳、嶋崎太一、澤田裕之、田中伸樹、滝澤佳奈枝、鈴木久米男、川口厚、辻野けんま、松岡敬興、吉田惠子、谷口雄一、木原一彰、中川雅道)
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378057
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 板書&指導案でよくわかる 中学校2年の道徳授業 35時間のすべて2019

    • Author(s)
      編著者(柴原弘志),著者(柴原弘志、柴田八重子、根岸久明、中野真悟、鈴木明雄、荊木聡、富岡栄、須貝牧子、田邊重任、松岡敬興、大舘昭彦、本屋敷耕三、両角太、石黒真愁子、松島千尋、及川仁美、菅明男、増田千晴)
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183812155
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 哲学する教育原理 (第9章 現場と理論を結ぶ哲学  9-3 中等教育の現場と理論)2017

    • Author(s)
      編者(伊藤潔志),著者(川本太郎,相馬伸一,松永幸子,松田智子,友野清文,杉山直子,渡部明,歌川光一,竹中烈,有馬知江美,田中直美,濱元伸彦,上村崇,奥田秀巳,北村陽,西脇雅彦,小泉博明,杉浦英樹,木原一彰,松岡敬興)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      保育出版社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi