• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Critical Reflection on the Phenomenon of the'Chuichi Gap'and Problems in School Transition/Collaboration between Elementary Schools and Junior High Schools

Research Project

Project/Area Number 17K04868
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSanyo Gakuen University (2023)
Kagawa University (2017-2022)

Principal Investigator

MOURI Takeshi  山陽学園大学, 総合人間学部, 教授 (50219961)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords中一ギャップ / 小中連携 / 物語論 / 学校文化 / 教員の働き方改革 / 学校における働き方改革 / 学級づくり / 異年齢集団活動 / 持続可能性 / 曖昧さへの耐性 / 矛盾への寛容さ / 進学不安 / 若者の教職離れ / 学校統廃合 / 少子化 / 一貫教育 / 特別活動 / 小学校英語 / 働き方改革 / 小中一貫教育
Outline of Final Research Achievements

First, from the standpoint of a narrative approach, this study examines issues related to the transition between different "school cultures" and adaptation to middle school life. In the midst of their junior high school life, junior high school students anticipate the beginning (entrance into school) and the end (graduation), and in this temporal perspective, they formulate a narrative of "my junior high school days" at each moment. In order to make this story a "story of growth," we clarified what is necessary.
Second, using a survey of university students on their memories of elementary and junior high school cooperation, I clarified that the "anxiety about going on to school" that is said to be behind the "first-secondary-school gap(Chuichi Gap)" phenomenon is nothing more than a kind of "anticipatory anxiety.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実効性のある小中連携は、適応上の困難を抱えた少数の子どもへの支援と、平均的な多数の子どもたちへの取り組みの「両にらみ」にならざるをえない。どちらの取り組みに重点を置くべきかについては、対象となる子どもの問題や、それぞれの中学校区の教育の課題によって変わってくる。
その上で、学校における働き方改革の時代には、適応上の問題を抱えた子どもへの(ギャップをなくす方向での)援助の仕方を、平均的な多数の子どもたちにそのまま当てはめることなく、教師のエフォートを適正に配分しつつ、社会性を育成するための「学校ならでは」の地道な取り組みを続けていく必要があることを提言した。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 持続可能性に向けての教育を考える2023

    • Author(s)
      毛利猛
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 第28号 Pages: 99-102

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 少子化の中の教員養成と教育学-教員養成系大学・学部の挑戦2020

    • Author(s)
      毛利 猛
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 87 Pages: 203-213

    • NAID

      130007919648

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「中一ギャップ」現象と両にらみの小中連携-思い出のなかの「小中連携」に関する調査を手がかりにー2020

    • Author(s)
      毛利 猛
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 44 Pages: 160-164

    • NAID

      40022340180

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 図書紹介 府川源一郎著『「ウサギとカメ」の読書文化史』2017

    • Author(s)
      毛利 猛
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 84 Pages: 334-335

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「中一ギャップ」現象と両にらみの小中連携―思い出の中の「小中連携」に関する調査を手がかりに2019

    • Author(s)
      毛利 猛
    • Organizer
      関西教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子どもたちが育つ学級経営~安心な居場所づくりのために~2020

    • Author(s)
      山本木ノ実、植田和也ほか編(毛利猛分担執筆)
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      美巧社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ナラティヴ・エデュケーションへの扉を拓く2018

    • Author(s)
      竹森元彦、伊藤裕康、毛利猛他
    • Publisher
      美巧社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi