• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive Curriculum Development Research for the Formation of Professional Ethics under the Progress of Multiculturalization and Multiethnicity

Research Project

Project/Area Number 17K04869
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

Suzuki Masayuki  香川大学, 教育学部, 教授 (90758856)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords多文化・多民族化 / 生活倫理 / 職業倫理 / 若者の意識 / 授業開発 / 多文化・多民族化社会 / 職業観 / 自国意識 / カリキュラム / 多文化共生 / 公共的空間 / 社会進化論 / 経済倫理 / グロ-バルコミュニケーション / 教科横断的学習 / 多民族化 / グローバル化 / 生活・職業倫理 / 少子高齢化 / 教材開発 / 外国人子女 / キャリア教育 / カリキュラム開発 / 報徳思想 / 通俗道徳 / 社会的構想力 / 通俗道徳的自己規律 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

Due to the spread of the new coronavirus infection, it has become difficult to restrict movement and practice classes in school. And the original plan was forced to change. Therefore, I have (1) conducted a survey on the life ethics and views of university students, (2) analyzed the internationality, national character, and attitudes of young people based on the Cabinet Office's "Survey on Youth Attitudes in Japan and Other Countries," (3) the development of a unit in the field of junior high school social studies civics "Globalization and Japan Social Issues in Society," and (4) an analysis of elementary school social studies disaster prevention learning classes that protect vulnerable people in disasters, including foreigners, (5) Cross-curricular development of junior high school social studies and English lessons from the perspective of SDGs, and (6) Historical survey on the development of Hotoku thought and social evolution theory in the western region of Shizuoka Prefecture.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近代社会形成過程における社会進化論の受容に焦点を当てた歴史研究を縦軸とし,日本の多文化・多民族化進行下での若者の意識を横軸とする基礎的研究の上に,共生観・倫理観を育む中学校社会科の単元開発,授業に公共的空間をもたらす小学校社会科防災学習の授業分析,SDGsの視点による社会科・英語科の協働的授業開発などを行った点に,本研究の方法的意義がある。利潤の追求を本質とする企業が求める資質・能力と,学校教育で育てるべき資質・能力とは異なるが,日本の若者の倫理観,職業観,国際交流への指向などについて批判的に検討することで,社会の変化に対応した教育の在り方や具体的なカリキュラム開発に資すると考える。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小学校社会科防災学習に公共的空間を生み出す授業の構造―デザイン思考の視点による優れた授業の分析を通して―2021

    • Author(s)
      鈴木正行,黒田拓志
    • Journal Title

      全国地理教育学会『地理教育研究』

      Volume: 29 Pages: 1-10

    • NAID

      40022757013

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] SDGsの視点による社会科・英語科の協働的授業開発―ボルネオ島の森林破壊と自然保護を題材として―2021

    • Author(s)
      鈴木正行,佐藤梨香,三野孝一郎
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 42 Pages: 13-25

    • NAID

      120007009216

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会科教育におけるアクティブラーニング型授業開発に関する研究―「真正の学び」との関係に着目して―2019

    • Author(s)
      鈴木正行,髙倉良一,守田逸人,池田良,小野智史,大和田俊,山城貴彦
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 38 Pages: 13-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国人子女教育をめぐる中学校教師の意識と高校入試特別枠制度―静岡県浜松市における調査から―2017

    • Author(s)
      鈴木正行
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告 第Ⅰ部

      Volume: 第148号 Pages: 39-55

    • NAID

      120007014244

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科教育における構想力の系譜に関する一考察―香川県中学校社会科研究会の動向を通して―2017

    • Author(s)
      鈴木正行
    • Journal Title

      教育実践方法学研究

      Volume: 第3巻第1号 Pages: 15-24

    • NAID

      40021691967

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 授業に公共的空間を生み出す小学校社会科カリキュラムの構造 ―ダブルダイヤモンドモデルに着目して―2021

    • Author(s)
      鈴木正行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsの視点による社会科・英語科の協働的授業開発2020

    • Author(s)
      鈴木正行
    • Organizer
      日本教科内容学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多民族化進行社会における生活・労働の在り方と共生観の育成に関する単元開発―生活倫理・職業倫理に関する意識調査をもとに―2020

    • Author(s)
      鈴木正行
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 他民族化進行社会における生活・職業倫理学習に向けた教材開発研究2019

    • Author(s)
      鈴木正行
    • Organizer
      日本教材学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 公民学習における模擬国民投票と憲法改正案の教材化に関する一考察―真正の学びと政治的中立性の狭間で―2018

    • Author(s)
      鈴木正行
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 民衆思想と社会科教育―社会的構想力を育む教育内容・方法開発―2022

    • Author(s)
      鈴木正行
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918037
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 新版テキストブック公民教育2019

    • Author(s)
      日本公民教育学会
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      第一学習社
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi