• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of a SFA training program for teachers

Research Project

Project/Area Number 17K04870
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTenri University (2019)
Kochi University (2017-2018)

Principal Investigator

kanayama motoharu  天理大学, 人間学部, 教授 (00457409)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords学校 / 教員 / 解決志向 / 研修 / 生徒指導 / 教育相談 / 学校カウンセリング / 教員志望学生 / 心理職 / カウンセラー / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

The solution-focused approach (SFA) is regarded as an appropriate method of school counseling that can be conducted by teachers. It is important to provide teachers with opportunities for learning SFA. The purposes of the present study were to develop a SFA training program and to evaluate its effect on teachers. Based on the results, we identified notable points to consider when suggesting SFA to teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

解決志向アプローチ(solution-focused approach: SFA)とは人々のもつリソースや強みを活かすアプローチである。生徒指導・教育相談は、児童生徒の問題行動への事後的対応に目が向けられがちであるが、本来は児童生徒が自ら課題を解決する力を積極的に開発することを目指すものである。しかし、この理念を具現化するための方法は未だ試行錯誤の状態にある。こうした現状に対して、SFAの観点から教員研修プログラムを開発することで、生徒指導・教育相談の本来の理念を実現する教員の教育観の変容をも見据えた新たな教員研修のあり方に対して、理論的・実践的・実証的な根拠をもとにした提言をはかった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] リソースに焦点を当てた解決志向アプローチの研修プログラムーウォーミングアップの有無の検討ー2020

    • Author(s)
      金山元春・西崎和人
    • Journal Title

      ブリーフセラピーネットワーカー

      Volume: -

    • NAID

      40022424887

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員志望学生を対象とした解決志向アプローチに関する研修ー「リソースカード」を用いたコンプリメントのトレーニングー2019

    • Author(s)
      金山元春・藤原由衣
    • Journal Title

      ブリーフセラピーネットワーカー

      Volume: 20 Pages: 6-16

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職課程で学ぶチーム学校の視点を踏まえた特別支援教育ー学校心理学に基づくチーム援助をモデルとしてー2019

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      天理大学教職教育研究

      Volume: 2 Pages: 29-37

    • NAID

      120006822770

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development and Evaluation of a Structured Group Encounter Training Program for Trainee Teachers2019

    • Author(s)
      金山元春・吉竹由
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Counseling

      Volume: 9 Issue: 1 Pages: 35-43

    • DOI

      10.24665/jjec.9.1_35

    • NAID

      130007595501

    • ISSN
      2185-4467, 2433-751X
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Educational counseling workshop to inspire childcare workers’ resources2018

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      Japanese Journal of Brief Psychotherapy

      Volume: 27 Issue: 1 Pages: 22-27

    • DOI

      10.20748/jabp.27.1_22

    • NAID

      130007538283

    • ISSN
      1880-5132, 2432-9371
    • Year and Date
      2018-11-30
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生のキャリア教育とソーシャルスキルの自律的改善2018

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      天理大学教職教育研究

      Volume: 1 Pages: 3-20

    • NAID

      120006601857

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員の解決志向アプローチに対する認識2018

    • Author(s)
      金山元春・三本久子
    • Journal Title

      学校カウンセリング研究

      Volume: 19 Pages: 1-8

    • NAID

      40021881681

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生の共同体感覚と所属コースに対する集団凝集性を育むクラス会議の実践2018

    • Author(s)
      金山元春・藤川恭輔・野村光平・金山佐喜子
    • Journal Title

      学校カウンセリング研究

      Volume: 18 Pages: 13-21

    • NAID

      40021881662

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職課程で学ぶ特別支援教育・インクルーシブ教育と学級経営-ゼミ単位の「クラス会議」を通じた学び-2018

    • Author(s)
      金山元春・堀内美咲
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 67 Pages: 13-23

    • NAID

      120006555477

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職課程で学ぶ進路指導、キャリア教育とガイダンス、カウンセリング2018

    • Author(s)
      金山元春
    • Journal Title

      高知大学教育研究論集

      Volume: 23 Pages: 1-9

    • NAID

      120006555464

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生ボランティアを対象とした特別の支援を必要とする子ども (苦戦状況にある子ども)とのかかわりを学ぶワークショップ2018

    • Author(s)
      金山元春・中島浩文
    • Journal Title

      高知大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 17-24

    • NAID

      120006478645

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 解決志向アプローチの研修で用いるツールとプログラムの開発-「リソースカード」と「リソース探し」の提案-2017

    • Author(s)
      金山元春・片岡愛・金山佐喜子
    • Journal Title

      ブリーフセラピーネットワーカー

      Volume: 18 Pages: 22-32

    • NAID

      40021384260

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自主シンポジウム 「教員・保育士になりたい」と自信を持って言える学生の育成に向けてー教員・保育士養成課程では何ができるのかー2019

    • Author(s)
      渡部昌平・武蔵由佳・金山元春・河村昭博
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会第17回研究発表大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 生徒指導・進路指導の理論と方法2021

    • Author(s)
      会沢信彦・渡部昌平(編) 会沢信彦・金山元春・鈴木教夫・鈴木和正・明里康弘・吉田浩之・金子恵美子・宮古紀宏・佐藤晋平・藤川章・吉中淳・高綱睦美・岡部敦・富永美佐子・渡部昌平(著)
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi