• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research in the view point of historical educational thoughts on moral lessons by multifaceted and diverse ways of thinking and moral lessons by discussing

Research Project

Project/Area Number 17K04874
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

UECHI KANJI  琉球大学, 教育学部, 教授 (50304374)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤井 佳世  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (50454153)
小林 万里子  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (90325134)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords道徳の教科化 / 道徳の時間の特設 / 森昭 / 価値の相対性 / 勝田守一 / 自主的判断 / 道徳と知的学習 / 人間形成 / 教育人間学 / 道徳特設論争 / 教師の指導性 / 道徳教育 / 教育的関係 / 知的発達 / 特別の教科 道徳 / 日本道徳教育思想史
Outline of Final Research Achievements

Theoretical developments and key ideas that have been required in the new moral lesson established as a school subject are not new ones. Shuichi Katsuta sees a subjective behavior of judging values under one’s responsibility as the fundamental part of morality. Katsuta also stressed that moral values were essentially in opposition and in contradiction. Akira Mori pointed out the relative nature of moral values. Those are the fundamental ideas of new moral lessons established as a school subject, such as a moral lesson by multifaceted and diverse ways of thinking, and a moral lesson by discussing. Moreover, the complementary relationship between the moral lesson and the subject lesson (Katsuta), and the unity of the inner self-awareness and the social practice of morality (Mori), those are also very suggestive when school teachers consider about moral lessons in future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

道徳の教科化を戦後の道徳教育議論のなかに位置づけて考えることで、道徳科の授業について、道徳教育思想史的に裏付けられた理解や実践的示唆を提供することができる。とりわけ、「多面的・多角的に考える道徳」「議論する道徳」を特徴とする道徳科の授業が、教科化によって新たなに始まることではなく、その思想的・実践的なヒントがすでに戦後道徳教育論のなかに多様にみられるということは、手探り状態で道徳授業づくりに取り組む現場教師にとって有益な情報となる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 勝田守一の道徳教育論2020

    • Author(s)
      上地完治
    • Journal Title

      琉球大学教職センター紀要

      Volume: 2 Pages: 41-50

    • NAID

      120006824705

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 森昭の道徳教育思想 ―『教育の実践性と内面性―道徳教育の反省』を中心に―2020

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要(Ⅰ.教育科学)

      Volume: 3 Pages: 152-167

    • NAID

      120006820276

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳授業の改善と話し合いの意義2020

    • Author(s)
      上地完治
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究ジャーナル』

      Volume: 25 Pages: 89-93

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「道徳の時間」の授業論にみる教師の指導性2019

    • Author(s)
      小林万里子
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 171 Pages: 13-22

    • NAID

      120006711413

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「道徳の時間」成立期における教育的関係をめぐる議論2018

    • Author(s)
      小林万里子
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 168

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 第20回研究集会「『特別の教科 道徳』への対応を検討する」に参加して2017

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Journal Title

      日本教育方法学会第20回研究集会報告書

      Volume: 第20回大会 Pages: 31-31

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 勝田守一の道徳教育論2019

    • Author(s)
      上地完治
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会第25回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳授業を「学びの場」へ2019

    • Author(s)
      上地完治
    • Organizer
      九州教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 道徳授業の改善と話し合いの意義2019

    • Author(s)
      上地完治
    • Organizer
      中国四国教育学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 道徳教育の理論と実践2020

    • Author(s)
      上地 完治
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086009
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育関係論の解釈学2019

    • Author(s)
      坂越正樹監修 丸山恭司・山名淳編
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915494
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 道徳科Q&Aハンドブック2018

    • Author(s)
      上地完治・毛内嘉威・服部敬一・加藤宣行・佐藤幸司・坂本哲彦・桃崎剛寿・早川裕隆
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      日本教育新聞社
    • ISBN
      9784890553242
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi