• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Curriculum Development that Connects Undergraduate Teacher-Training Course in the Open System and Graduate Schools of Practitioners in Education

Research Project

Project/Area Number 17K04880
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTeikyo Heisei University (2019-2021)
Juntendo University (2017-2018)

Principal Investigator

MIYASHITA Osamu  帝京平成大学, 現代ライフ学部, 教授 (30453955)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 倉本 哲男  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (30404114)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords開放制 / 教員養成 / 教職課程 / 教職大学院 / 教員採用 / スクールリーダー / 実践的指導力 / カリキュラム / モデルカリキュラム / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a curriculum that connects undergraduate teacher-training course in the open system and graduate schools of practitioners in education. Therefore, I examined the actual situation of each curriculum of undergraduate teacher-training course in the open system and graduate schools of practitioners in education, and found some issues.
Based on these results, the direction of improving the undergraduate teacher-training course and graduate schools of practitioners in education curriculum was shown. At the same time, the curriculum connecting the undergraduate teacher-training course and graduate schools of practitioners in education was summarized and proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学の教員養成においては,教科や教職に関する高度な専門的知識,並びに新たな学びを展開できる実践的指導力を育成していくことが重要である.今後も一般学部の出身者が,特に,中学校・高等学校の教員として多く採用されていくことを考慮すると,学部卒業後に教職大学院に進学し,高度な教育的専門性と実践的指導力を身に付けていくことが重要であると考える.本研究成果である開放制における教員養成と教職大学院とを接続させるカリキュラムや指導システムは,広く教職課程をもつ多くの一般学部と教職大学院に波及し,活用されていくことが大いに期待できる.こうした点が研究成果の学術的意義及び社会的意義と言える.

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (65 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (25 results) (of which Peer Reviewed: 19 results,  Open Access: 10 results) Presentation (34 results) (of which Int'l Joint Research: 14 results,  Invited: 10 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教育委員会指導主事の資質・能力の向上を図る研修の現状と課題-東京都教育委員会を例として-2022

    • Author(s)
      宮下 治
    • Journal Title

      帝京平成大学「帝京平成大学紀要」

      Volume: 第33巻 Pages: 141-152

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 開放制教職課程履修学生の教職課程に対する意識調査研究-2016,2018,-2016,2018,2020年の調査結果から-2021

    • Author(s)
      宮下 治
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 第43号 Pages: 55-64

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育委員会指導主事の研修プログラム開発のための基礎研究-指導主事の職務に必要な資質・能力を探る-2021

    • Author(s)
      宮下 治
    • Journal Title

      帝京平成大学「帝京平成大学紀要」

      Volume: 第32巻 Pages: 197-202

    • NAID

      120007038052

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 開放制教職課程履修学生の教職課程に対する意識調査研究-2016,2018,2020年の調査結果から-2021

    • Author(s)
      宮下 治
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 43号 Pages: 55-64

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 開放制における学部教職課程と教職大学院とを接続させるカリキュラムの提案2020

    • Author(s)
      宮下 治
    • Journal Title

      帝京平成大学「帝京平成大学紀要」

      Volume: 第31巻 Pages: 119-129

    • NAID

      40022599860

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学ぶ意義と生活との関連性」を実感できる中学校理科授業の推進に向けて-中学校学習指導要領(平成29 年告示)「理科」改訂のポイントを踏まえて-2020

    • Author(s)
      宮下 治
    • Journal Title

      教育出版「中学理科」

      Volume: 2020年春号 Pages: 8-11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Service-Learningにおける市民教育論(Citizenship Education)に関する一考察2020

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Journal Title

      アメリカ教育学会『アメリカ教育研究』

      Volume: 30号 Pages: 24-42

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学び続ける教員像」の確立に向けた研修体制・研修プログラムの開発-教育委員会・大学の連携強化による現職教員の再教育拠点づくり-2020

    • Author(s)
      西淵茂男・倉本哲男・磯部征尊
    • Journal Title

      愛知教育大学・重点支援/概算プロジェクト報告書

      Volume: 2019年度 Pages: 1-128

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 客観的根拠に基づき多様な視点から考える科学的思考力を育む授業実践研究-小学校理科「物の溶け方」単元を例として-2019

    • Author(s)
      宮下 治・柿沼宏充
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌「臨床教科教育研究」

      Volume: 第18巻 Pages: 59-66

    • NAID

      40021851430

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職大学院のカリキュラムに関する実態調査研究-入学者の現状を踏まえて-2019

    • Author(s)
      宮下 治・倉本哲男
    • Journal Title

      順天堂大学「順天堂グローバル教養論集」

      Volume: 第4巻 Pages: 1-11

    • NAID

      40021897539

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Lens from Lesson Study and Systematic Classroom Observation Research: -From the Perspectives of SECI Model and KJ method-Pedagogical Dialogue2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Journal Title

      Journal AEO NIS Center of Excellence with University of Cambridge in Kazakhstan

      Volume: Issue 2 Pages: 23-31

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 客観的根拠に基づき多様な視点から考える科学的思考力を育む授業実践研究-小学校理科「物の溶け方」単元を例として-2019

    • Author(s)
      宮下 治,柿沼宏充
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌「臨床教科教育研究」

      Volume: 第18巻,第2号 Pages: 59-66

    • NAID

      40021851430

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Improving the quality of teachers through Lesson Study and Curriculum Management in Japan2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Journal Title

      Pedagogical Dialogue Journal AEO NIS Center of Excellence with University of Cambridge in Kazakhstan

      Volume: Issue 1 (27) Pages: 24-30

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカにおけるEd.D.カリキュラムの研究-University of HawaiiのEd.D.指導論を事例に-2019

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Journal Title

      アメリカ教育学会「アメリカ教育研究」

      Volume: 第29号 Pages: 29-43

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 開発的生徒指導の実践と協働体制の構築-カリキュラムマネジメントの視点から-2019

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Journal Title

      日本教育経営学会「チーム学校時代の生徒指導をつくる」

      Volume: 第2巻

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育委員会における教員養成カリキュラムへの関わりについての一考察-東京都を例として-2018

    • Author(s)
      宮下 治
    • Journal Title

      順天堂大学「順天堂グローバル教養論集」

      Volume: 第3巻 Pages: 33-44

    • NAID

      40021742249

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学英語教職課程の中での英語のインターアクショナル・スキルの向上への提言2018

    • Author(s)
      小野田榮,宮下 治
    • Journal Title

      順天堂大学「順天堂グローバル教養論集」

      Volume: 第3巻 Pages: 45-60

    • NAID

      40021742261

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 開放制の教員養成と教職大学院とを接続させるカリキュラム開発を目指した学生の意識調査研究2018

    • Author(s)
      宮下 治
    • Journal Title

      明治大学教「職課程年報」

      Volume: 第40号 Pages: 61-68

    • NAID

      120006594948

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業改善と教育経営研究-レッスンスタディーとナレッジリーダーシップの視点から-2018

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Journal Title

      日本教育経営学会「講座現代の教育経営」

      Volume: 第4巻 Pages: 117-128

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 開放制の教員養成と教職大学院とを接続させるカリキュラム開発を目指した学生の意識調査研究2018

    • Author(s)
      宮下 治
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 第40号 Pages: 61-68

    • NAID

      120006594948

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「PDCAサイクル学習シート」活用による授業実践研究-中学校理科「運動とエネルギー」単元を例として-2017

    • Author(s)
      宮下 治,森山有里加
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌「臨床教科教育研究」

      Volume: 第17巻 Pages: 83-93

    • NAID

      40021268071

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングによる中学校英語授業の実践研究-「学びに向かう力」を育む「話し合い活動」の工夫-2017

    • Author(s)
      宮下 治,有賀友美
    • Journal Title

      順天堂大学「順天堂グローバル教養論集」

      Volume: 第2巻 Pages: 34-45

    • NAID

      40021471659

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ニュージーランドの教職課程の訪問調査報告2017

    • Author(s)
      小野田榮,宮下 治,吉野康子
    • Journal Title

      順天堂大学「順天堂グローバル教養論集」

      Volume: 第2巻 Pages: 58-65

    • NAID

      40021471714

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Transformative Curriculum Leadership「変革的カリキュラムリーダーシップ」からみるカリキュラムマネジメントに関する一考察2017

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 第2巻 Pages: 61-68

    • NAID

      120006237334

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校教育の改善・充実の好循環を生み出す「カリキュラム・マネジメント」2017

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Journal Title

      「学校運営」全国公立学校教頭会 編

      Volume: 第59巻(5) Pages: 14-17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育における「教え合い」の効果に関する研究-教科書の内容理解を英語によるコミュニーケーションにつなげる授業-2022

    • Author(s)
      有賀友美・宮下 治
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Lesson Study and Curriculum Management in Japan,National Institute of Education2021

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      NIE & Ministry of Education in Cambodia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語教育における円滑な小中接続のあり方の研究-ラウンド制度と「話し合い活動」を用いて-2021

    • Author(s)
      有賀友美・宮下 治
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Knowledge Management and Lesson Study in Japan :From Curriculum Management Perspective2020

    • Author(s)
      Tetsuo KURAMOTO
    • Organizer
      Symposium World Association for the Lesson Studies 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Lesson Study in Initial Teacher Training in Japan : From Curriculum Management Perspective2020

    • Author(s)
      Tetsuo KURAMOTO
    • Organizer
      Symposium World Association for the Lesson Studies 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学部教職課程と教職大学院とを接続させるカリキュラムの検討2020

    • Author(s)
      宮下 治
    • Organizer
      臨床教科教育学会2019年度(第18回)全国大会(信州大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小中高接続を意識した自律した学習者育成を目指した中学校英語授業研究-「話し合い活動」による継続的な指導-2020

    • Author(s)
      有賀友美・宮下 治
    • Organizer
      臨床教科教育学会2019年度(第18回)全国大会(信州大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校英語教育における「主体的・対話的で深い学び」の実現に向けて2020

    • Author(s)
      古谷美紅里・岩崎 藍・宮下 治
    • Organizer
      臨床教科教育学会2019年度(第18回)全国大会(信州大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 開放制における教員養成と教職大学院とを接続させるカリキュラムの一提案2019

    • Author(s)
      宮下 治・倉本哲男
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回全国大会(京都大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Lens from Lesson Study and Systematic Classroom Observation Research: Lessons learnt from Japan, China, and Hong Kong, Singapore2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      World Education Research Association (Tokyo)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lesson study in initial training: an international perspective; Netherlands, Ireland, Norway, Japan2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (Amsterdam)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Structure and Agency: Comparing Lesson Study Practices in Asian Contexts, Hong Kong, Japan, Singapore2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (Amsterdam)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Knowledge Management and Lesson Study in Japan From Curriculum Management Perspective2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (Webinar)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lesson Study and Curriculum Management in Japan2019

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      National Institute of Education & Ministry of Education in Cambodia
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 全国教職大学院を対象としたカリキュラムの実態調査研究2019

    • Author(s)
      宮下 治
    • Organizer
      臨床教科教育学会2018年度(第17回)全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 主体的・対話的で深い学びの実現に向けた英語授業改善に関する研究―「話し合い活動」による「話すこと」を高める継続的な指導―2019

    • Author(s)
      宮下 治,有賀友美
    • Organizer
      臨床教科教育学会2018年度(第17回)全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] キーワードを用いた授業設計をすることが科学的な見方・考え方の活用に及ぼす効果―小学校理科第5学年「流れる水のはたらき」を事例に―2019

    • Author(s)
      宮下 治,柿沼宏充
    • Organizer
      臨床教科教育学会2018年度(第17回)全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおける博士課程Ed.D.カリキュラム・指導方法論からの示唆2019

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Organizer
      学校改善学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教職大学院カリキュラムの現状と課題-アンケート調査結果をもとに-2018

    • Author(s)
      宮下 治,倉本哲男
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院プログラムのカリキュラムマネジメント2018

    • Author(s)
      倉本哲男,宮下 治,磯部征尊
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher Education and Training in Japan2018

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      Expert Conference on International Teacher Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] School Management from the View of Teacher’s Professional Community2018

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lesson Study and Curriculum Management in Japan -Focusing on Action Research2018

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto ,Bruce Lander, Tomoko Tamura
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Service-Learningにおける市民教育論(Citizenship Education)に関する一考察2018

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Organizer
      第30回アメリカ教育学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 開放制の教員養成と教職大学院とを接続させるカリキュラム開発に向けた基礎研究2018

    • Author(s)
      宮下 治
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教職課程履修学生の教職課程に対する意識に関する研究2017

    • Author(s)
      宮下 治
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教職課程履修学部生と教職大学院学部直進生の意識に関する調査研究-開放制の教員養成と教職大学院とを接続させるカリキュラム開発を目指して-2017

    • Author(s)
      宮下 治,倉本哲男
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 開放制における理科教職課程履修学生の意識に関する研究2017

    • Author(s)
      宮下 治
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教職課程履修学生と教職大学院学部直進生の意識調査研究2017

    • Author(s)
      宮下 治
    • Organizer
      日本地学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Action Research and Knowledge Management2017

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      International Post Graduate Research Forum Hong Kong university of Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lesson study and Knowledge Management2017

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto ,Eric C. K. Cheng
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アメリカにおける博士課程Ed.D.カリキュラム・指導方法論からの示唆2017

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Lesson Study and Curriculum Management in Japan2017

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Organizer
      Focusing on Action Research
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Service-Learning in Nicaragua2017

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto & Christine Kuramoto
    • Organizer
      International Service-Learning conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Lesson Study and Curriculum Management in Japan -Focusing on Action Research-2021

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto & Associates
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      ふくろう出版
    • ISBN
      9784861866159
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] アメリカにおけるカリキュラムマネジメントの研究-Service-Learningの視点から-(修正版)2021

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Total Pages
      345
    • Publisher
      ふくろう出版
    • ISBN
      9784861863332
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 実践 理科授業論 -手作り授業の魅力とカリキュラム・マネジメント-2020

    • Author(s)
      宮下 治
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      デザインエッグ株式会社
    • ISBN
      9784815016401
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] アメリカにおけるカリキュラムマネジメントの研究-Service-Learningの視点から-(第ニ版)2018

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Total Pages
      345
    • Publisher
      ふくろう出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育課程論‐カリキュラムマネジメント入門‐2018

    • Author(s)
      齋藤義雄・倉本哲男・野澤有希
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      大学図書出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 順天堂大学グローバル教養論集

    • URL

      http://www.juntendo.ac.jp/ila/department/research.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi