• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Moral Lesson Model to Foster the Key Competency of "Interacting with Each Other"

Research Project

Project/Area Number 17K04885
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNiigata Seiryou University

Principal Investigator

Nakano Hiroaki  新潟青陵大学, 福祉心理学部, 教授 (40237350)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords道徳科 / キー・コンピテンシー / ICTの活用 / クラウドの活用 / ICT / 交流場面 / 授業 / 道徳授業 / 相互にかかわりあう / タブレット端末 / PISA / 読解リテラシー
Outline of Final Research Achievements

We explored a moral lesson model to foster the key competency of interacting in heterogeneous groups, which is defined as Competency Category 2 in OECD study: "The Definition and Selection of Key Competencies". More specifically, we analyzed how teachers conduct their moral class in which children interact with each other for exchanging their opinions, and examined how ICT can be used in such situations. As a result, we propose the following steps as a method of ICT utilization in classroom interactions between children, which can be used even in the early grades of elementary school: 1) have children write their ideas on a worksheet, 2) have children upload photos to a folder shared by the class on the cloud, 3) have children look at their classmates' photos in the folder and compare them with their own ideas, 4) have children write their new ideas on the worksheet.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、先行研究においては未開拓の領域であった、キー・コンピテンシーおけるカテゴリー2「異質なグループにおいて、相互にかかわりあうこと」に関する能力を育むための道徳授業モデルの開発を行った。特に、道徳授業における子ども相互の意見交流場面でのICTの活用方法を探った。この研究成果に基づき、研究最終年度には、小学校の道徳科におけるICTの活用方法に関する書籍を刊行した。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Q&Aでまるわかり!GIGAスクールに対応した道徳ICT2021

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 61巻6号 Pages: 8-11

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生活・総合のこれからー「ハイブリッド型の学習活動」の組織化ー2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      そよかぜ通信

      Volume: 2018年秋号 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「深い学び」をいかに具現化するか2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      新潟県生活科・総合的学習研究会会報

      Volume: 第18号 Pages: 9-9

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 道徳授業における交流場面の分析2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      敬和学園大学研究紀要

      Volume: 第27巻 Pages: 109-119

    • NAID

      120006874426

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼・小連携の道徳教育ー「幼児期の終わりまでに育ってほしい姿」との関係からー2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      子どもと授業

      Volume: 第80号 Pages: 20-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳授業における意見交流場面でのICT活用方法の研究(3)2021

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会 第98回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 道徳授業における意見交流場面でのICT活用方法の研究(2)2020

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会 第96回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳授業における意見交流場面でのICT活用方法の研究(1)2019

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳授業における意見交流場面でのICT活用方法の構想2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「二つの意見」を用いた道徳授業の提案(3)ー図表等を用いた「非連続型テキスト」を教材としてー2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会第89回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳授業における交流場面の分析2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会第90回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] GIGAスクールに対応した小学校道徳ICT活用BOOK2021

    • Author(s)
      中野啓明
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784184696129
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 保育を支えるカリキュラム・マネジメントの理論と実践2020

    • Author(s)
      齊藤勇紀・中野啓明編著
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      ウェストン
    • ISBN
      9784990697884
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 保育の実践を支える理論と方法2019

    • Author(s)
      齊藤勇紀・岩﨑保之編著 中野啓明他著
    • Total Pages
      113
    • Publisher
      ウエストン
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi