Research on Teaching Method of Information Ethics Based on the Development of Moral Values, Qualities and Abilities
Project/Area Number |
17K04887
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Kinjo Gakuin University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 情報モラル教育 / 道徳科 / 道徳教育 / 内容項目 / 資質・能力 / 質問作り / 情報モラル / 道徳 / QFT / 主体的・対話的で深い学び / 問題解決的学習 / 思考ツール / QFT(質問作り) / 情報活用能力 / ネットいじめ / 考え、議論する道徳 / 学校組織 / cyber bullying |
Outline of Final Research Achievements |
The author developed a lesson of Moral which is set both the goals of the Moral Education and the goals of the information and communication technology education. It allows that students can learn through learning activities to think from various perspectives. Specifically, "Matrix of emotional and rational judgments" and the "Matrix of qualities and abilities of moral education" and "Lesson of Information etichis education Using Question Formulation Technique(QFT)" were developed. In addition, the author verified their effectiveness.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は大きく2つある。1つは、「特別な教科 道徳」が小学校は2018年度、中学校は2019年度から全面実施され、質的転換が求められたことから、新学習指導要領が示している授業を実現する授業を開発したことである。 もう1つは、教師主導ではなく、児童・生徒が自らが作った問いを用いて主体的に学習する道徳科の授業を開発したことである。本研究で開発した「質問作り(QFT)」の手法を用いた授業は、「主体的・対話的で深い学び」を実現できる授業であることである。
|
Report
(4 results)
Research Products
(13 results)