• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of "Program to promote relationship " that teachers can use on a daily basis

Research Project

Project/Area Number 17K04888
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

SOYAMA KAZUHIKO  名城大学, その他部局等, 教授 (50454418)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords自尊感情 / ソーシャルスキル / 中1ギャップ / グループアプローチ / ペア・グループ対話 / 学校不適応予防 / 学校不適応予防・解決 / 短時間グループアプローチ / かかわりの力 / 中1ギャップ / 人間関係づくり
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop program that focuses on feeling of school adaptability over three years. This program is intended for elementary and junior high school students, and is easy for teachers to use on a daily basis. In addition , this program consists of a short time group approach and pairwork in various classroom situations.The results of this study were published in 2019 as an educational book.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した「かかわりの力育成プログラム」は、先行研究で適応感への影響が示唆される自尊感情とソーシャルスキル育成に焦点を絞ったものである。週1回10分で行う「短時間グループアプローチ」と各授業における「ペア・グループ対話」によって構成されるプログラムであるがゆえに、昨今、教師の多忙感が取り沙汰される学校現場においても、十分活用可能である。研究協力校の実践においては、学級適応状況の改善が多く報告されている。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小学校におけるかかわりの力育成プログラムの効果2019

    • Author(s)
      曽山和彦
    • Journal Title

      名城大学教職センター紀要

      Volume: 16 Pages: 49-58

    • NAID

      40021838919

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校入学時の学級適応促進の試み~小中連携による短時間グループアプローチの導入~2018

    • Author(s)
      曽山和彦
    • Journal Title

      名城大学教職センター紀要

      Volume: 15 Pages: 1-11

    • NAID

      40021513774

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 親和的学級づくりに向けた短時間グループアプローチ継続実践の効果2019

    • Author(s)
      曽山和彦
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 親和的学級づくりに向けた短時間グループアプローチ継続実践の効果2019

    • Author(s)
      曽山和彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第1回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 短時間グループアプローチを活用した小中連携の効果2018

    • Author(s)
      曽山和彦
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるスクールワイドSST実践とその効果2018

    • Author(s)
      堀部要子・樋口和彦・曽山和彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 誰でもできる! 中1ギャップ解消法2019

    • Author(s)
      曽山和彦
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 誰でもできる!中1ギャップ解消法2019

    • Author(s)
      曽山和彦
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi