• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Case Method Teaching Materials for Skills to Plan Cooperative Learning

Research Project

Project/Area Number 17K04890
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionDoshisha Women's College of Liberal Arts

Principal Investigator

Daikoku Takafumi  同志社女子大学, 教職課程センター, 教授 (80551358)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 舟生 日出男  創価大学, 教育学部, 教授 (20344830)
黒田 秀子  関西外国語大学, 英語キャリア学部, 准教授 (20706931)
竹中 真希子  大分大学, 大学院教育学研究科, 教授 (70381019)
出口 明子  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (70515981)
山本 智一  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (70584572)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords科学教育 / 協同学習 / ケースメソッド / ジグソー / 教師教育 / マンガケースメソッド / ジグソー学習 / 教育学 / 科学教育学 / 教員養成
Outline of Final Research Achievements

The ability of promoting active learning in the classroom is one of the qualities and skills required by the new generation of teachers. In this study, we developed and evaluated a manga case-method learning program to foster the ability to lead pupils or students to cooperative learning for use in school teacher-training courses. In order to clarify the learning outcomes and learning status of the manga case-method learning program, the following five items were investigated for the 86 university students aspiring elementary school teacher.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員養成,及び現職教員の研修の今日的課題として,アクティブ・ラーニング型研修への転換を図るための研修プログラムの開発は緊急の課題である。現在,現職教員が新たな学びを構成するには,学習科学を基礎理論とした協働学習の授業づくりを支援するポータルサイト等の運営がある。しかし,実践的指導力を養成するには,児童生徒の主体性を引き出し協働的な学習を支援することのできる,実績ある学習理論を根拠とした学習プログラムの開発が求められている。そこで,ジョンソンらの協同学習理論とアロンソンのジグソー法に着目し,ナラティブアプローチを取り入れた教師教育用ケースメソッド学習プログラムを開発する。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (7 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 協同学習の指導力育成を目指したマンガケースメソッド学習プログラムの開発2020

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 32 Pages: 1015-1015

    • NAID

      40022150905

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development and Evaluation of MANGA Case-Study Method Teaching Materials to Foster Skills to Plan Cooperative Learning2019

    • Author(s)
      15.大黒孝文・山本智一・黒田秀子・竹中真希子・出口明子・舟生日出夫
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 53-69

    • DOI

      10.11639/sjst.sp18002

    • NAID

      130007696331

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-07-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員志望大学生の教育技術を高める情報機器の活用-マンガ反転授業用教材の開発と学習評価-2018

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Journal Title

      同志社女子大学学術研究年報

      Volume: 68 Pages: 89-96

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科実験技能に関する知識習得のための話し合い活動を促進するポインティング型注釈システム2017

    • Author(s)
      舟生日出男・大黒孝文・竹中真希子・稲垣成哲
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 57 Pages: 359-368

    • NAID

      130006942231

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニングの実践的指導力を養成するマンガケースメソッド教材の開発に向けて-教員養成系学生を対象にした教材の使用感・有効性と読み取りに関する調査-2017

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 41 Pages: 170-178

    • NAID

      130005775811

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 協同学習の指導力を育成するマンガケースメソッド学習プログラム:ジグソー編の開発2019

    • Author(s)
      16.大黒孝文・山本智一・出口明子・竹中真希子・黒田秀子・舟生日出男
    • Organizer
      日本科学教育学会(関西支部大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] マンガ教材と学習指導案の比較からAL型授業を読み解く教材の開発2019

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会論文集
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同学習の指導力を育成するマンガケースメソッド学習プログラム2018

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Organizer
      一般社団法人全国私立大教職課程協会第38回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習の指導力を育成するマンガケースメソッド学習:教育の方法及び技術の育成用教材開発2017

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・黒田秀子・山本智一・竹中真希子・出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習の指導力を育成するマンガケースメソッド学習の評価:教員養成における教育の方法及び技術に着目して2017

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・黒田秀子・山本智一・竹中真希子・出口明子
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習の実践的指導力を養成するマンガケースメソッド学習の開発と評価2017

    • Author(s)
      大黒孝文・舟生日出男・黒田秀子・山本智一・竹中真希子・出口明子
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回年会プログラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員へのAL研修におけるマンガケースメソッド学習の評価2017

    • Author(s)
      大黒孝文・黒田秀子・山本智一・竹中真希子・出口明子・舟生日出男
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会(滋賀大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 理科の教育『理科教育研究』を授業に生かす「マンガケースメソッド学習プログラムで身に付けるAL型授業力」2020

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 理科の教育「AL型授業の実践的指導力を養成するマンガケースメソッド学習プログラムの実践」2019

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] TDAIKOKU 大黒研究室の情報提供サイト

    • URL

      https://tdaikoku.com/wp/products/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi