• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on "competencies" and curriculum development to be fostered in moral education

Research Project

Project/Area Number 17K04891
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

ARAKI Kazutomo  立命館大学, 教職研究科, 教授 (80369610)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords道徳教育 / 教育方法学 / コンピテンシー / 資質・能力 / 学習指導要領 / 道徳性 / ウェルビーイング / エージェンシー / 教育学 / カリキュラム / 道徳科 / 教材開発 / 教科教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to conduct a theoretical study to ensure that moral education and the moral competency to be fostered in the moral education course are clearly defined in the Courses of Study, while taking into consideration the qualities and abilities in the Courses of Study.
As a result, we positioned the moral competency to be fostered in moral education classes as "moral competency," and that to be fostered throughout the entire educational activities of the school as "humanistic competency. The "humanity" referred to here is "the element of desiring and exploring ways of life and ways of being that emphasize the value of both respect for humans and respect for life as ethical guidelines for the realization of individual happiness and a sustainable society. In this study, "moral knowledge," "moral skills," and "moral attitudes" were defined as <moral character>.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習指導要領はおおよそ10年に一度改定される。特別の教科道徳(道徳科)は、2015年に学習指導要領本体の改定より先に一部改正されたために、現行の学習指導要領(2017)の大きな特徴(3つの資質・能力など)とは一致しておらず、次の改定において全体的な足並みが揃うことが期待されている。本研究はまさに次期学習指導要領改定に向けて、道徳教育がどのように位置づけられるのかについて、その方向性を示した意義が見出される。さらには、教育課程の中で道徳教育が担うべき役割についても積極的に検証を行っており、よりよい社会を実現するための道徳教育という新たな視点も盛り込まれている。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 6 results) Book (14 results)

  • [Journal Article] ウェルビーイング2023

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 777 Pages: 66-67

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの道徳性の発達を知る2022

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 62 Pages: 12-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] モラル・エージェンシーとしての子どもを育てるために2022

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳と教育

      Volume: 341 Pages: 31-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「多様性」の視点から見る道徳教育2022

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      中学校

      Volume: 830 Pages: 8-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] データを授業で活かす際の留意点とポイント2022

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 775 Pages: 30-31

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 関係性の構築と対話による道徳教育の可能性:ケアの実践コミュニティの構築を目指して2022

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳と教育

      Volume: 340 Pages: 53-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 批判的思考を生かした道徳新授業モデル:探究的道徳による新学習モデル2022

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 764 Pages: 28-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 第2特集 これからの道徳ーafterコロナへの課題と変革 課題1 教科書 よりよく生きるためにより「深く考える」ためのきっかけを与える教科書2020

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 60

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] セーブ・ザ・チルドレン・ジャパンによる緊急子どもアンケートの意義・分析・そして今後2020

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 856

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コールバーグ理論に基づいた道徳性の発達と教育:発達を促進するための授業づくり2019

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 7 Pages: 32-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 論説「対話型道徳授業」へどう授業改善すればよいか 子どもたちが変化をもたらす主体者となるための道徳授業へ2019

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 738 Pages: 12-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] これからの道徳教材の方向性:資質・能力を育成するための道徳教材開発2018

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳と教育

      Volume: 62 Pages: 119-130

    • NAID

      130007884152

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 真の道徳性を探るー学校教育で目指すべき道徳教育ー2017

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      生活教育6月号

      Volume: 823

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] シティズンシップ教育をすすめる上で何を大切にするべきか?2017

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      J-CEF NEWS 2017年spring

      Volume: 13 Pages: 7-8

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「考え、議論する道徳」の授業づくり (第10回) 思考の前提や枠組みに気づいていく道徳へ~「メタの力」を育む道徳授業~2017

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      道徳教育1月号

      Volume: 715 Pages: 68-70

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] コールバーグ理論と道徳教育2017

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク『実践!道徳授業』

      Volume: 28 Pages: 40-45

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ウェルビーイングな社会を目指す 道徳教育の可能性と課題2022

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 道徳教育の未来を描く:ウェルビーイングと平和の構築に向けて2022

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] コロナ禍における道徳教育の役割:学校、教育実践、子どもたちの今とこれから2021

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「考え、議論する道徳」の授業づくりのための実践的指導2020

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Organizer
      京都地区私立大学教職課程研究連絡協議会研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] How to make a curriculum based on moral competency2019

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Organizer
      45th Association for Moral Education Annual Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「道徳教育における目標評価をめぐる課題と展望」「資質・能力と道徳性の関係『活用する力』をどう捉えるか2019

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Development of Competences and Formation of Character: Redefinition of morality led from the moral competence2018

    • Author(s)
      Kazutomo Araki
    • Organizer
      44th Association for Moral Education Annual Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「道徳科のスタート!聞きたい・知りたい!!何でもQ&A」2018

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] シンポジウム「心理学は道徳教育にどう寄与できるか:道徳性心理学研究から考える」 荒木寿友「道徳教育(道徳科)は心理学に何を期待するのか」2017

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会立命館大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Challenge to Put Kohlberg’s Moral Stages into a Chart2017

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Organizer
      43rd Association for Moral Education Annual Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 道徳は本当に教えられるのか:未来から考える道徳教育への12の提言2023

    • Author(s)
      田沼茂紀編著 走井洋一 荒木寿友 髙宮正貴 吉田誠 豊田光世 中野啓明 藤澤文 柳沼良太 江島顕一 関根明伸 苫野一徳
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 続・道徳教育はいかにあるべきか2022

    • Author(s)
      道徳教育フロンティア研究会編 貝塚茂樹研究代表 小池孝範 走井洋一 水野雄司 江島顕一 緒賀正浩 高宮正貴 古川雄嗣 酒井健太郎 馬場勝 荒木寿友 藤井基貴 木下美紀 木原一彰 西野真由美 足立佳菜 関根明伸 桑嶋晋平 南勇佑吾
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 反集中:行き先の見えない未来を拓く、視点と問い2022

    • Author(s)
      NPO法人ミラツク編 西村勇哉代表 塩瀬隆之 井上有紀 板倉杏介 中野民夫 福本理恵 比屋根隆 筧裕介 篠田真貴子 土屋貞雄 白石智哉 岡島礼奈 田崎佑樹 石田真康 谷本有香 杉下智彦 井口奈保 仲隆介 荒木寿友 安岡美佳 上田洋平 後藤明 白坂成功
    • Total Pages
      528
    • Publisher
      英治出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] いちばんわかりやすい道徳の授業づくり:対話する道徳をデザインする2021

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183549167
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 諸外国の道徳教育の動向と展望 (新道徳教育全集)2021

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Total Pages
      274
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030871
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育はいかにあるべきか:歴史・理論・実践2021

    • Author(s)
      道徳教育フロンティア研究会
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090457
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育論2021

    • Author(s)
      林泰成、貝塚茂樹編著(荒木寿友)
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育はいかにあるべきか2021

    • Author(s)
      道徳教育フロンティア研究会編(荒木寿友)
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育の理論と方法2020

    • Author(s)
      走井洋一編著(荒木寿友)
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育はこうすれば〈もっと〉おもしろい: 未来拓く教育学と心理学のコラボレーション2019

    • Author(s)
      荒木寿友、藤澤文
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830891
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 未来のための探究的道徳:「問い」にこだわり知を深める授業づくり2019

    • Author(s)
      荒木寿友
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784182997105
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『深い学びを紡ぎ出すー教科と子どもの視点から』2019

    • Author(s)
      グループ・ディダクティカ
    • Total Pages
      271
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251322
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『新しい教職教育講座 教職教育編7 道徳教育』2019

    • Author(s)
      荒木寿友、藤井基貴編著
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081905
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 道徳教育2017

    • Author(s)
      田中 耕治、矢野 智司、稲垣 恭子、高見 茂
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003273
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi