• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research about the local collaboration type teaching-aids development, and the evaluation and the improvement by text manufacture of Integrated Study

Research Project

Project/Area Number 17K04893
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto Bunkyo University

Principal Investigator

Hashimoto Yoshio  京都文教大学, 臨床心理学部, 准教授 (50709540)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 正美  京都文教大学, 総合社会学部, 教授 (00298746)
鵜飼 正樹  京都文教大学, 総合社会学部, 教授 (70192507)
澤 達大  京都文教大学, 総合社会学部, 准教授 (80709501)
寺田 博幸  京都文教大学, こども教育学部, 教授 (90709495)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords地域協働型学習 / 総合的な学習の時間 / 探究学習 / 地域学習 / 副読本 / 思考ツール / 社会に開かれた教育課程 / 小中一貫教育 / 教育学 / 教科外教育
Outline of Final Research Achievements

In a rapidly changing global environment the skills and quality required in the future, at least from an international perspective, should not only apply to specific countries and regions but the world over. Many of the challenges faced by different societies are common across the world, including human rights, global warming and climate change, and the increasing gap between rich and poor. It is for this reason that educational practices which cultivate people with the knowledge, skills and expertise needed to solve such issues should be developed and employed in countries around the world. Associate Professor Yoshio Hashimoto has embarked on a project that seeks to develop a region-based learning model. Based within the Faculty of Child Education at Kyoto Bunkyo University in Japan, Hashimoto leads a team working to enable school children to develop self-awareness as a member of the local community and to foster an independent, collaborative and practical attitude.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校3年生から中学校3年生までの「総合的な学習の時間」における各学年の地域協働型学習を構想し、宇治市内の各小・中学校で授業実践を行い,質問紙調査によって,効果検証を行った。「課題設定」、「情報収集」、「整理・分析」、「まとめ・表現」の探究学習の各学習課程において、アクティブ・ラーニングを行うために思考ツールを活用した授業モデルとワークシートを開発した。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 総合的な学習の地域協働型教材開発と評価・改善に関する実証的研究ー総合的な学習「宇治学」第3学年「宇治茶のステキをつたえよう」の質問紙調査の分析ー2019

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Journal Title

      教育実践方法学研究

      Volume: 4 Pages: 5-15

    • NAID

      40022019401

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域についての認識のレディネス分析による地域学習のカリキュラム・マネジメントー総合的な学習の時間「宇治学」第6学年「『ふるさと宇治』の魅力大発信」を事例にー2018

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Journal Title

      京都文教大学 心理社会的支援研究

      Volume: 9 Pages: 55-68

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の副読本作成による地域協働型教材開発と評価・改善に関する実証的研究ー総合的な学習「宇治学」の実践上の課題ー2018

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Journal Title

      京都文教大学人間学研究所 人間学研究

      Volume: 18 Pages: 31-44

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 総合的な学習の副読本作成による地域協働型教材開発と評価・改善に関する実証的研究ー第6学年「『ふるさと宇治』の魅力大発信」を事例にー2018

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域についての認識のレディネス分析による地域学習のカリキュラムマネジメントー総合的な学習の時間「宇治学」第6学年「『ふるさと宇治』の魅力大発信」を事例にー2018

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域協働型学習の評価・改善に関する実証的研究ー総合的な学習の時間「宇治学」第3学年「宇治茶のステキをつたえよう」の質問紙調査の分析ー2018

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域協働型学習の評価・改善に関する実証的研究ー総合的な学習の時間「宇治学」第6学年「『ふるさと宇治』の魅力大発信」の質問紙調査の分析ー2018

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の副読本作成による地域協働型教材開発と評価・改善に関する実証的研究2018

    • Author(s)
      橋本 祥夫・澤 達大
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の副読本作成による地域協働型教材開発と評価・改善に関する実証的研究2017

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Organizer
      日本教育実践方法学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 京都・宇治発 地域協働の総合的な学習2020

    • Author(s)
      橋本 祥夫
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623087594
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] Cultivating independent

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi