• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effect of peer support training and activities on the growth of school children with mental health support

Research Project

Project/Area Number 17K04897
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKobe Shinwa Women's University

Principal Investigator

Kanayama kenichi  神戸親和女子大学, 発達教育学部, 教授 (80405638)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 栗原 慎二  広島大学, 教育学研究科, 教授 (80363000)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsピアサポート / 児童生徒 / 包括的支援 / ネット依存 / いじめ / 包括的学校支援 / ネット / 教育学
Outline of Final Research Achievements

Overview ①We measured school environmental adaption after the continuous peer support to 80 junior high school students for 3 years. As a result, the class satisfaction was significantly improved along with a reduction in problem behavior.②We surveyed 7,873 students (elementary~high school) for presence or absence of Internet rulemaking at school and a relation between Internet addiction and Internet trouble. It was verified that rulemaking among children reduces Internet addiction and stress.③After the implementation of peer support for 45 students with Internet addiction (elementary~high school), we could confirm there is a trigger to recover from Internet addiction. It was verified that peer support is a program to connect people and also its effectiveness at school. The issue is how peer support should be positioned in curriculum management at each school.Overview

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子供たちを取り巻く現状は、いじめは54万人、不登校は20万人、ネット依存傾向は93万人と報告されている。SNSが発達し子供たち同志のリアルなつながりの希薄化も一因である。要支援児童生徒は、孤立傾向、不登校傾向、いじめの対象となりやすく、学業不振の場合もある。しかし、本研究では、ピアサポートにより自己の成長や、ピアサポート活動で自分の居場所が確認でき自信を得ることが確認できた。ピアサポートを実施することによって、子供たち同士のつながりを回復し、人間関係づくりが促進させれ、学級適応感が向上することが示唆された。神戸市のいじめ問題対応のロードマップでは、ピアサポートの有効性も明記された。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 包括的学校支援モデルでいじめを予防する2019

    • Author(s)
      金山健一
    • Journal Title

      指導と評価  図書文化

      Volume: Vol.65-4 Pages: 12-14

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ネット社会において地域全体で青少年を守り育てる環境整備のあり方 (兵庫県内の青少年のインターネット利用状況の調査・分析と政策提言)2019

    • Author(s)
      金山健一 竹内和雄
    • Journal Title

      (公財)ひょうご震災記念21世紀研究機構

      Volume: 2019年度版 Pages: 1-28

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 要支援学生のピア・サポート活動の効果2019

    • Author(s)
      金山健一
    • Journal Title

      日本情報モラル教育実践学会

      Volume: 創刊号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ネット社会において地域全体で青少年を守り育てる環境整備のあり方2019

    • Author(s)
      金山健一
    • Journal Title

      文部科学省委託 青少年教育施設を活用したネット依存対策推進事業 報告書

      Volume: 不明

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ハワイの小学校における包括的学校支援モデルの検討2019

    • Author(s)
      金山健一
    • Journal Title

      ピアサポート研究

      Volume: 16号

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 有害環境からの子どもを守るための推進体制の構築 ~ネット依存への対応~2018

    • Author(s)
      金山健一
    • Journal Title

      文部科学省委託 青少年教育施設を活用したネット依存対策推進事業 報告書

      Volume: 不明

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] チーム学校と教育相談コーディネーター2018

    • Author(s)
      金山健一
    • Journal Title

      日本学校教育相談学会

      Volume: 29号

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アジアの包括的生徒指導から学べること2018

    • Author(s)
      金山健一
    • Journal Title

      月刊 学校教育相談

      Volume: 32(1)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学生相談とピアサポート2017

    • Author(s)
      金山健一
    • Journal Title

      県立広島大学総合教育センター紀要

      Volume: 第2号

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「チームとしての学校」に向けた校内支援体制づくりについての一考察―システム・サイクル・コーディネーターに焦点を当てて―2017

    • Author(s)
      今西一仁  金山健一
    • Journal Title

      神戸親和女子大学大学院研究紀要

      Volume: 第13巻

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ラーニングコモンズの活動が大学生の社会人基礎力に与える効果の検討2017

    • Author(s)
      山田貴子  金山健一
    • Journal Title

      神戸親和女子大学大学院研究紀要

      Volume: 第13巻

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学におけるネットいじめの様相と対策2017

    • Author(s)
      戸田有一  金山健一 他3名
    • Organizer
      日本教育心理学会59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもと健康 編集委員会2019

    • Author(s)
      保健室ですぐできる子どもとの付き合い方
    • Publisher
      RKS 労働教育センター
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Cyberbullying at University  in International Contexts2019

    • Author(s)
      金山健一
    • Publisher
      Rout ledge Taylor & Francis  Group
    • ISBN
      9781138730441
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 学校教育相談の理論と実践2018

    • Author(s)
      大野精一・藤原忠雄(編) 金山健一
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550498
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] マルチレベルアプローチ だれもが行きたくなる学校づくり2017

    • Author(s)
      栗原慎二(編) 金山健一
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      ほんの森出版
    • ISBN
      9784866141053
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi