• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of rubrics and professional standards for mathematics teacher training at private universities

Research Project

Project/Area Number 17K04899
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMukogawa Women's University

Principal Investigator

Kambara Kazuyuki  武庫川女子大学, 教育学部, 教授 (80737718)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords数学教師教育 / 専門性規準 / 私立大学小学校教員志望学生 / 算数 / 専門性基準 / 真正の評価 / 教員養成
Outline of Final Research Achievements

Improving the education of elementary school teachers at private universities is an urgent issue, and it is desirable to establish the expertise of mathematics teachers and to develop evaluation methods for them.The purpose of this research project was to set (or develop) some professional standards and items for mathematics teachers in the elementary school. To this end, we collected basic materials from research results of mathematics education in Japan and overseas, referring research results of human resource development such as nursing and medical care.
As a result, we set 15 professional standards consisting of 3 items that correspond to the math related courses offered at private universities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の特色は,諸外国の数学教師教育で行われている真正の評価とわが国の看護・医療分野の養成段階で行われている真正の評価,すなわち異業種・異文化から評価資料の収集・調査を行い整理・分析することを通して,妥当な専門性基準の設定と教育実習や学校現場において活用可能なルーブリック開発の視点を提示したことである。この視点をもとにルーブリックを作成することで,大学と小学校現場が目標を共有できること,また大学のカリキュラム作成の指針を得ることができると考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 小学校教員志望学生の割合の理解に関する研究-「割合」指導への示唆-2019

    • Author(s)
      神原一之
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習援助プログラムにおけるつまずき指導の効果-教訓帰納の形成を目指した援助に注目して-2019

    • Author(s)
      神原一之
    • Organizer
      日本数学教育学会第101回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教員養成における数学的活動の意義と展開2018

    • Author(s)
      神原一之・國宗進・神山貴弥・鈴木敏恵・石井英真
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 私立大学における数学教員養成(1)-看護師教育からみた教師教育への示唆-2018

    • Author(s)
      神原一之
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンス評価によって数学的活動の質を高める2017

    • Author(s)
      神原一之 石井英真 國宗進 神山貴弥 鈴木敏恵
    • Organizer
      日本数学教育学会秋期大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi