• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

studies on the support for elementary school teachers to develop lessons enhacing pupils' literacy of disaster prevention and on its international expansion

Research Project

Project/Area Number 17K04902
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University (2022)
Hijiyama University (2017-2021)

Principal Investigator

Hayashi Takehiro  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 名誉教授 (50116646)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 土井 徹  安田女子大学, 教育学部, 教授 (60782125)
磯崎 哲夫  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90243534)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords防災教育 / 流水の働き / 小学校5年理科 / 土石流 / 津波 / 洪水 / 流水実験装置 / 出前授業 / 小学校 / 防災リテラシー / 土砂災害 / 流水モデル実験 / 教師 / 小学校教員 / 流水の作用 / インドネシア / 教員研修 / モデル実験 / 小学校理科 / 災害発生メカニズム / 現職教員研修 / 連携授業 / フィリピン / 教育学 / 教師教育 / 自然災害 / 連携教育
Outline of Final Research Achievements

Since natural disasters occur frequently in Japan, it is important to deepen elementary school teachers’ knowledge on disasters and its prevention, because they are responsible for daily teaching. In this study, as an in-service teacher training for about disaster prevention teaching, the author, as a science expert, carried out classes with cooperation of classroom teachers, including reproduction experiments of debris flows, tsunamis, and floods with using the water running model and observation of video program on such disasters. Based on survey by questionnaires and interview after those classes at more than 30 elementary schools in Hiroshima Prefecture and similar training conducted in Indonesia, the teachers who participated in these activities could be deepened their understanding on the mechanisms and features of disasters mentioned above. And these activities contributed to improve the teachers’ abilities to design classes on disaster prevention.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では流水の作用の実験が容易かつ軽量コンパクトな流水実験装置を新たに開発・改良した。次に日常的・継続的に防災の指導を行う小学校教師の自然災害,とりわけ土石流,津波,洪水の様相や発生の仕組みに関する知識深化を図る教員研修として,小学校5年「流れる水の働き」の授業を科学専門家である筆者が担任教師と連携し上記の装置と災害のビデオ視聴を含めた出前授業を広島県内の30以上の小学校とインドネシアで行なった。事後の教師へのアンケート・インタビュー調査では肯定的反応が大半であり上記目的が一定程度達成できたと判断した。また本出前授業は特別な位置付けではなく通常の授業へ参画する形であることも併せて提案した。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 9 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] バンジャラヌガラ技術短期大学(インドネシア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] サントトマス大学(フィリピン)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Banjarnegara Polytechnic(インドネシア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Santo Tomas(フィリピン)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Politeknik Banjarnegara(インドネシア)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 科学専門家と教員の連携による流水関連災害を扱う授業-小学校5年「流れる水のはたらき」-における例-2022

    • Author(s)
      林武広・藤川義範・土井徹・中西裕也・磯﨑哲夫
    • Journal Title

      地学教育

      Volume: 75 Pages: 17-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 土砂災害に対する大学生の認識 ─ 広島県内大学生への質問紙調査からの検討 ─2022

    • Author(s)
      林 武広,土井 徹,藤川義範,花野木政信,中西裕也,磯﨑哲夫
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 8 Pages: 11-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職をめざす学生のためのオンライン授業参観の効果と課題に関する予察的研究2021

    • Author(s)
      林 武広,酒井 研作
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教育課程研究

      Volume: 7 Pages: 81-88

    • NAID

      120007037274

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 流水の働きと関連の災害事象に焦点化した流水モデル実験装置の開発と活用2020

    • Author(s)
      林 武広・藤川義範・土井 徹・磯﨑哲夫
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 6 Pages: 20-26

    • NAID

      120006824955

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] A Theory of Organizing the Contents of Science (<i>rika</i>) Curricula: Who Decides How the Curricula are Organized, and What Criteria should be Adopted?2019

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 267-278

    • DOI

      10.11639/sjst.18040

    • NAID

      130007769879

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-11-29
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Elementary School Teachers’ Situation for Disaster Prevention Education -Cases of both Hiroshima in Japan and Banjarnegara in Indonesia-2019

    • Author(s)
      Takehiro Hayashi, Yoshinori Fujikawa, Tuawadi
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 5 Pages: 88-96

    • NAID

      40021892223

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 豪雨災害における防災教育のあり方に関する研究(1)─ 平成30年7月豪雨災害における学生の状況調査をもとに ─2019

    • Author(s)
      鹿江宏明, 林武広
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 5 Pages: 97-103

    • NAID

      120006600574

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生の理数認識の研究-中学校数学及び理科の内容理解に関する質問紙調査及びインタビューから-2018

    • Author(s)
      林武広, 山田惠次, 山田耕太郎, 土井徹, 間處耕吉
    • Journal Title

      比治山大学紀要

      Volume: 25号 Pages: 87-92

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Current Status of University Students’ Awareness on Disaster Prevention and Environment-Cases of Islamic University of Ahmad Dahlan in Yogyakarta and Hijiyama University in Hiroshima-2018

    • Author(s)
      Takehiro Hayashi, Tuswad, Irvan Budhi Handaka, Yoshinori Fujikawa and Kimiko Uenosono
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 4 Pages: 206-217

    • NAID

      120006460875

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中学校理科・高等学校理科の学習内容の検討ー防災に関する教科書の記述についてー2017

    • Author(s)
      林 武広,土井 徹
    • Journal Title

      比治山大学紀要

      Volume: 24 Pages: 103-109

    • NAID

      120006524477

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地学教育における防災・減災の取り扱いに関する研究 ―教育史的、比較教育学的アプローチからの分析―2017

    • Author(s)
      角島 誠,磯﨑哲夫
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 32 Pages: 13-16

    • NAID

      130007387535

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Practices of Natural Disaster Lessons by Context-Based Approach: Case Studies at Public Upper Secondary Schools2022

    • Author(s)
      Yuya NAKANISHI, Tetsuo ISOZAKI, Takehiro HAYASHI
    • Organizer
      International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 災害時の避難判断に関わる理科学習の内容 -2018 年西日本豪雨災害の例-2021

    • Author(s)
      林武広,中西裕也,土井 徹,磯﨑哲夫
    • Organizer
      第70回日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 企業等からの講師による小学校理科連携授業-広島県発明協会教育支援事業の試み-2020

    • Author(s)
      林 武広,西村成美,熊野弘子,吉村 香,広島県発明協会教育支援事業運営委員会
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における防災に関する連携授業-2018年豪雨災害後の取り組みとその成果-2019

    • Author(s)
      林 武広・藤川義範・山内 真
    • Organizer
      日本災害情報学会第21回学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の中学校理科内容に対する認識についてー文系及び理解所属学生の理科困難内容の比較2019

    • Author(s)
      林 武広・山田惠次・山田耕太郎・土井徹・間處耕吉
    • Organizer
      第68回日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 科学教育の原理的研究におけるアプローチの再構築とその展開2019

    • Author(s)
      磯﨑 哲夫
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A study on in-service teacher training on disaster prevention education -an example of practice in Hiroshima prefecture in Japan and central Java in Indonesia-2019

    • Author(s)
      Takehiro Hayashi, Toru Doi, Tetsuo Isozaki, Yoshinori Fujikawa, Tuswadi
    • Organizer
      2018 international Conference of East Asian Association for Science Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 防災教育に関する小学校教員の現況と土砂災害に関する連携授業の効果2018

    • Author(s)
      林武広, 土井徹, 藤川義範, 磯崎哲夫
    • Organizer
      日本災害情報学会第20回研究発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 防災教育に関する教師たちの実態-研修実施後の自由記述よリ-2018

    • Author(s)
      土井徹, 林武広
    • Organizer
      日本地学教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 広島大学東広島天文台の公開観望会について-開始後10年以上を経た最近の状況-2018

    • Author(s)
      林武広, 川端弘治, 植村誠, 藤川義範
    • Organizer
      日本地学教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 企業講師による小学校理科連携授業の意義 -現職研修の視点からの考察-2017

    • Author(s)
      林 武広,西村成美,熊野弘子,広島県発明協会教育事業委員会
    • Organizer
      日本理科教育学会67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 月の位相予測を促す教具の開発と実践2017

    • Author(s)
      林 武広,藤川義範,土井 徹,間處耕吉,魚谷滋己
    • Organizer
      日本地学教育学会第 71 回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員現職研修としての防災に関する連携授業 ー土砂災害を中心に-2017

    • Author(s)
      林 武広,土井 徹,藤川 義範
    • Organizer
      日本災害情報学会第19回学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] なぜ地学を学ぶのか-防災教育を例にして-2017

    • Author(s)
      磯﨑哲夫
    • Organizer
      東京大学地震研究所共同研究集会 2017-W06
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi