• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Symbiosis and Diversity Understanding Curriculum Development : Utilization in the Course of Home Economics Teacher Training

Research Project

Project/Area Number 17K04903
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima Cosmopolitan University

Principal Investigator

TOMITA MICHIKO  広島都市学園大学, 子ども教育学部, 教授(移行) (10738785)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松岡 依里子  大阪成蹊短期大学, 生活デザイン学科, 准教授 (10638125)
艮 香織  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (10459224)
石垣 和恵  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (20748941)
齋藤 美保子  神戸女子大学, 文学部, 教授 (20551708)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsユニバーサルデザイン / 共生社会 / 多様性 / マイノリティ / 減災 / 持続可能性 / 家政教育 / 家庭科教育 / 共生 / 生活主体 / 当事者意識 / 人権 / アセスメント / 授業デザイン / 教員養成系大学 / 人の多様性 / カリキュラム開発
Outline of Final Research Achievements

Manual on Teaching Home Economics Universal Design intended to deepen understanding of symbiosis and diversity of people has been revised through repeated practical studies in order to be used to teach students aiming to become teachers, junior high school and high school students, incumbent teachers and general citizens.Additionally, the manual has proposed more advanced teaching as a measure against frequent natural disasters for those who have nurtured perspectives of the UD. The practice results show that the learners broadened their horizons, imagined and pondered various lives of diverse people and were eventually able to design shelters with thoughtfulness.
As well as researchers' expertise, the manual has adopted advices offered by specialists in social welfare, special needs education, disaster prevention studies and so on. Suggestions made by companies, private non-profit organizations and administrative organs have been also taken into consideration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本成果には2つの特徴がある。1つは、ユニバーサルデザインを「特別なニーズを持つ人を支援するためのデザイン」という狭義の理解に留めることなく、「自分も含めた多様な人々が社会生活を送りやすくするための製品、施設、情報・サービス、制度等のデザインのことで、その人の自立や自由をより可能にするもの」という広義の捉え方を提示できた点にある。これにより、学習者の共生・多様性視点を育てることができた。
2つ目は、避難所における災害関連死の多さと、避難所閉鎖までの期間の長期化に着目した点にある。減災授業は、避難所の機能を見直し、学習者の主権者意識を育てる契機になることも明らかにすることができた。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 家庭科ユニバーサルデザイン学習を活かした減災教育プランの実践2020

    • Author(s)
      冨田道子,小谷教子,石垣和恵,齋藤美保子,木村玲欧
    • Journal Title

      地域安全学会 電子ジャーナル

      Volume: 36号

    • NAID

      130007949969

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 家庭科における減災教育のこれまでとこれから2019

    • Author(s)
      冨田道子
    • Journal Title

      家庭科研究

      Volume: 348号 Pages: 12-17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校生の減災学習を支える授業デザイン:教師に対するインタビュー調査によるリフレクションを手がかりとして2019

    • Author(s)
      冨田道子,小谷教子
    • Journal Title

      広島都市学園大学子ども教育学部紀要

      Volume: 第6巻 Pages: 17-28

    • NAID

      120006769829

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成系大学の家政教育における人権意識を高める授業デザイン:アセスメントのための指標に着目して2018

    • Author(s)
      冨田道子、石垣和恵、齋藤美保子、小谷教子
    • Journal Title

      広島都市学園大学子ども教育学部紀要

      Volume: 第5巻第1号 Pages: 1-9

    • NAID

      130007474462

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校、高等学校、大学の「共生・人の多様性理解」を促す学習についての実証的研究2018

    • Author(s)
      小谷教子、松岡依里子、冨田道子、艮香織、石垣和恵、齋藤美保子
    • Journal Title

      敬愛大学国際研究

      Volume: 第31号 Pages: 67-83

    • NAID

      120006528109

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ノルウェーの学校教育とそれを支える共生社会:インタビュー調査を中心に2017

    • Author(s)
      冨田道子、小谷教子、松岡依里子
    • Journal Title

      広島都市学園大学子ども教育学部紀要

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 11-23

    • DOI

      10.18883/foce.0401.01

    • NAID

      120006470724

    • ISSN
      2189163X
    • URL

      https://hcu.repo.nii.ac.jp/records/145

    • Year and Date
      2017-12-25
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] UD授業から減災授業へ:共生社会・持続可能な社会をめざして2021

    • Author(s)
      冨田道子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会関東地区会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様な人々のニーズに配慮できる減災教育プランと教材開発2019

    • Author(s)
      冨田道子,小谷教子,石垣和恵,齋藤美保子,植田幸子,鈴木裕子
    • Organizer
      防災教育チャレンジプラン活動報告会(東京大学地震研究所)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高校家庭科における減災授業の実践:共生・人の多様性視点を活かして2019

    • Author(s)
      冨田道子,小谷教子,石垣和恵,齋藤美保子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成系大学の家政教育における人権意識を高める授業デザイン:アセスメントのための指標に着目して2018

    • Author(s)
      冨田道子、石垣和恵、齋藤美保子、小谷教子
    • Organizer
      日本家庭科教育学会第61回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な人々のニーズに配慮できる減災教育プランと教材開発2018

    • Author(s)
      冨田道子、小谷教子、石垣和恵、齋藤美保子
    • Organizer
      内閣府防災教育チャレンジプラン活動報告会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] An Examination of Education Practices to Promote Coexistence and Understanding of Human Diversity:From Perspective of Universal Design2017

    • Author(s)
      Eriko MATSUOKA, Michiko TOMITA, Noriko KODANI, Kaori USHITORA, Kazue ISHIGAKI, Mihoko SAITO
    • Organizer
      Asian Regional Association for Home Economics Congress
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] UD授業から減災授業へ2020

    • Author(s)
      冨田道子、石垣和恵、小谷教子、齋藤美保子、石田晶子、植田幸子、鈴木裕子、若月温美
    • Total Pages
      106
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863592254
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 家庭科研究「家庭科教育における減災教育のこれまでとこれから:持続可能な開発目標(SDGs)を追い風にして2019

    • Author(s)
      冨田道子
    • Publisher
      芽ばえ社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] ライフデザインイノベーション研究会

    • URL

      https://ldi.tank.jp/study/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 広島県大学共同リポジトリ

    • URL

      http://harp.lib.hiroshima-u.ac.jp/hcu/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 広島都市学園大学子ども教育学部教員紹介 冨田道子

    • URL

      http://hcu.ac.jp/subject/kyoin_pdf/c_tomita.pdf

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi