• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on improving moral education lesson based on a new integrated moral textbook of the People's Republic of China in comparison with Japan

Research Project

Project/Area Number 17K04904
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNagasaki Institute of Applied Science

Principal Investigator

kamizono kohtaro  長崎総合科学大学, 共通教育部門, 特任教授 (50128005)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords自己肯定感 / 中華人民共和国の国定道徳教科書 / 連想法 / 生命尊重 / 中華人民共和国の道徳教科書 / 日本の道徳教科書 / 国際道徳授業 / 民主主義 / 連想法による道徳授業評価 / 聞く資料 / 法治 / 道徳授業
Outline of Final Research Achievements

The People's Republic of China (China) has changed the moral textbooks from about 16 different types to one national moral textbook from September 2017. The textbooks will be integrated into one for elementary and junior high schools, and will be completed in 2020. This paper discusses the description of this textbook, focusing on respect for life and self-affirmative consciousness, including political developments and classroom practice. I conclude that Chinese moral textbooks are describing personal caring but essentially pro-social and encourage individuals to live meaningfully in relation to society and the state. In comparison, Japanese moral textbooks are pro-individual and a way of enriching the individual life by reflecting on his or her inner meaning. I have also discussed how to structure moral education lesson to foster self-affirmative consciousness, which is the foundation of democracy, and practiced how the moral education lesson should be constructed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教科化した日本の道徳教育,国定化した中華人民共和国定道徳教科書を軸に論じ,アジアにおける日本の教育方向を,子どもの自己肯定感の育成だと論じ,授業構成を明らかにした。1.聞く資料の扱い2.見通しのある授業3.協同の学び4.考える枠組み5.振り返り6.授業評価である。これにより,多様な子どもを包摂でき,子どもの自己肯定感が育つ。生命尊重など道徳の主要価値は,総合的な学習とおこなって,深く考え自己肯定感を育む授業になると授業実践を通じて論じた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 5 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学との道徳授業研究会(中国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] タイピング打鍵数とExcel機能の習熟との関連2020

    • Author(s)
      梅本雄史,田中賢一,上薗恒太郎
    • Journal Title

      画像電子学会研究会画像電子学会第292回研究会

      Volume: 第292回研究会 Pages: 35-38

    • NAID

      130008081170

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中華人民共和国の国定道徳教科書における生命尊重2020

    • Author(s)
      上薗恒太郎
    • Journal Title

      長崎総合科学大学紀要 第60巻第1号

      Volume: 60-1 Pages: 1-33

    • NAID

      120006863104

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 連想法を用いた授業評価の母集団に対する依存性2019

    • Author(s)
      梅本雄史,田中賢一,上薗恒太郎
    • Journal Title

      日本情報科教育学会(JAEIS)第12回全国大会

      Volume: 第12回全国大会 Pages: 15-16

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Moral Education Lesson to Enhance Self-Affirmative Consciousness in Japan and Taiwan2019

    • Author(s)
      Kamizono Kohtaro, Morinaga Kenji, Chen, Yen-Hsin, Min-Yun, Yang, Yi-Lung, Chiu
    • Journal Title

      長崎総合科学大学紀要

      Volume: 59巻1号 Pages: 1-15

    • NAID

      120006650477

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 情報科教育における連想法を用いた授業評価フレームワーク活用の一検討2019

    • Author(s)
      梅本雄史,田中顕一,上薗恒太郎
    • Journal Title

      日本情報科教育学会

      Volume: 第12回研究会報告書 Pages: 1-6

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング教育がもたらす情報科イノベーションの形2019

    • Author(s)
      梅本雄史,田中顕一,上薗恒太郎
    • Journal Title

      日本情報科教育学会

      Volume: 第11回全国全国大会講演論文集 Pages: 47-48

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己肯定感を育てる道徳授業の構成―「ミサゴのいる山」の物語を例に―2018

    • Author(s)
      上薗恒太郎,森永謙二
    • Journal Title

      長崎総合科学大学紀要

      Volume: 57巻2号 Pages: 61-91

    • NAID

      120006382971

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Inclusion and Integration: Moral Education Lessons in Japan and China2018

    • Author(s)
      Kamizono Kohtaro
    • Journal Title

      長崎総合科学大学紀要

      Volume: 58巻1号 Pages: 1-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生命尊重の総合的な学習を広げる映画活用の提案―中学生が映画「うまれる」を観て思ったこと―2018

    • Author(s)
      上薗恒太郎
    • Journal Title

      長崎総合科学大学紀要

      Volume: 58巻2号 Pages: 67-106

    • NAID

      120006545507

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自己肯定感を育てる道徳授業の構成-「ミサゴのいる山」の物語を例に2018

    • Author(s)
      上薗恒太郎
    • Journal Title

      長崎総合科学大学紀要

      Volume: 57巻2号 Pages: 61-91

    • NAID

      120006382971

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 聞く資料による道徳授業-子どもの自己肯定感を育むために-2017

    • Author(s)
      上薗恒太郎
    • Journal Title

      九州教育学会研究紀要第44巻

      Volume: 第44巻 Pages: 31-38

    • NAID

      40021363967

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] レジリエンスを主題にした道徳科授業:エビデンスによる臨床授業 -自己肯定感を育成する要として-2020

    • Author(s)
      森永謙二,上薗恒太郎
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会第26回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] エビデンスによる臨床授業:成長の力を心に宿す道徳授業 -自己肯定感を育成する学級づくりの要として-2020

    • Author(s)
      岡崎耕,上薗恒太郎
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会第26回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 生命教育の方向:子どもの自己肯定感への総合2020

    • Author(s)
      上薗恒太郎
    • Organizer
      中日生命教育教学交流検討会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Using a Movie to Enhance Students’Self-Affirmative Consciousness and Their Respect for Life2019

    • Author(s)
      Kamizono Kohtaro
    • Organizer
      Asia Pacific Network for Moral Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中華人民共和国の国定道徳教科書における生命尊重2019

    • Author(s)
      上薗恒太郎
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会94回広島大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi