• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of next generation type teaching materials corresponding to group work classes of engineering mathematics based on TeX environment

Research Project

Project/Area Number 17K04907
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMiyakonojo National College of Technology

Principal Investigator

Tomoyasu Kazuo  都城工業高等専門学校, 一般科目理科, 教授 (10332107)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
KeywordsTex / アクティブラーニング / ブレンド型授業 / 反転授業 / グループ学習 / ICT / 工学系数学 / 高専数学 / Tex / 教育工学 / 教材開発 / 工学系数学教育 / グループワーク型授業 / ALとICT
Outline of Final Research Achievements

As points to keep in mind for effective lesson planning in engineering mathematics classes, (1) subordination and (2) knowledge delivery skills were investigated and practiced, and an educational paper was published. In addition, on-demand remote learning classes were implemented for three years starting in 2020, and explanatory videos were provided. Five playlists were created and uploaded to YouTube as materials for instructional videos, and an educational paper was published on this class practice.
In addition, we started writing another volume and revised editions of Science Inc.'s Library "Fundamentals of Engineering & KOSEN TEXT," and published three volumes. One more volume is scheduled for publication in the fall of 2023.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

工学系の数学科目毎にグループ型学習のアクティブラーニングを実施するために最適化された教材開発を目指した先行研究は文献調査の範囲では過去にはない.これに対して本研究では,(1)Beamer による劣後順位付けられた授業配布資料及び高専数学テキスト,及び(2)知識のデリバリ・スキルの留意点を配慮したオンデマンド型遠隔授業における解説動画の作成を行った.これにより工学系数学のグループワーク型授業のアクティブラーニングに特化した教材をカスタマイズ可能なTEX環境等により作成し,次世代型教材の一例を示した.

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) Book (6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Beamer と YouTube によるオンデマンド型遠隔授業の教育効果2022

    • Author(s)
      友安一夫
    • Journal Title

      城西大学数学科数学教育紀要

      Volume: 3 Pages: 44-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] クラス担任による高専1年次における効果的な数学補習システムの模索2019

    • Author(s)
      友安一夫,赤池祐次,新井達也,上原成功
    • Journal Title

      都城工業高等専門学校 研究報告

      Volume: 53 Pages: 18-28

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] オンデマンド型遠隔授業と対面授業の教育効果の比較2021

    • Author(s)
      友安一夫
    • Organizer
      日本数学教育学会 第103回全国算数・数学教育研究(埼玉)大会:高専・大学部会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔授業におけるBeamer を活用した授業ノートの教育効果2021

    • Author(s)
      友安一夫
    • Organizer
      第3回数学教育セミナー 「TEXによる教材作成」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 逆ラプラス変換とヘビサイドの目隠し法2019

    • Author(s)
      友安一夫
    • Organizer
      第101回全国算数・数学教育研究(沖縄)大会:高専・大学部会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高専一年次における数学補習体制の一提案2019

    • Author(s)
      友安一夫
    • Organizer
      数学教育学会2019年度春季例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高専1年次における数学補習体制の一提案2018

    • Author(s)
      友安一夫
    • Organizer
      第100回全国算数・数学教育研究(東京)大会:高専・大学部会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高専1年次における数学補習体制の一提案2018

    • Author(s)
      友安一夫
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] LIBRARY 工学基礎&高専TEXT 微分積分 [第2版]2023

    • Author(s)
      新井達也,五十川読, 上松和弘,奥村昌司,友安一夫,中村元,西川雅堂,濱田さやか,南 貴之
    • Publisher
      数理工学社/サイエンス社
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] LIBRARY 工学基礎&高専TEXT 線形代数 [第2版]2022

    • Author(s)
      新井達也,五十川読, 上松和弘,奥村昌司,友安一夫,中村元,西川雅堂,濱田さやか,南 貴之
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      数理工学社/サイエンス社
    • ISBN
      9784864810920
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] LIBRARY 工学基礎&高専TEXT 基礎数学[第2版]2021

    • Author(s)
      新井達也,五十川読, 上松和弘,奥村昌司,友安一夫,中村元,西川雅堂,濱田さやか,南 貴之
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      数理工学社/サイエンス社
    • ISBN
      9784864810784
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] LIBRARY 工学基礎&高専TEXT 基礎数学[第2版]2021

    • Author(s)
      新井達也,五十川読, 上松和弘,奥村昌司,友安一夫,中村元,濱田さやか
    • Publisher
      数理工学社/サイエンス社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] LIBRARY 工学基礎&高専TEXT 別巻 1 詳解と演習 大学編入試験問題 <数学>2020

    • Author(s)
      新井達也,五十川読, 上松和弘,奥村昌司,友安一夫,長尾秀人, 中村元,西川雅堂,濱田さやか,南 貴之
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      数理工学社/サイエンス社
    • ISBN
      9784864810654
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] IBRARY 工学基礎&高専TEXT 別巻 1 詳解と演習 大学編入試験問題 <数学>2020

    • Author(s)
      新井達也,五十川読, 上松和弘,奥村昌司,友安一夫,長尾秀人, 中村元,西川雅堂,濱田さやか,南貴之
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      数理工学社/サイエンス社
    • ISBN
      9784864810654
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 友安一夫-YouTube

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UCuY4TGmroLucfekZIfwvA8g

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi