• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Civics Curriculum Development which Clarify the Qualities and Abilities aimed to be 18-Year-Old Adult

Research Project

Project/Area Number 17K04908
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTamagawa University (2018-2019)
National Institute for Educational Policy Research (2017)

Principal Investigator

HIGUCHI Masao  玉川大学, 教育学部, 教授 (70510189)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords18歳成人 / 公民教育 / 消費者教育 / 法教育 / 金融経済教育 / 民法改正 / カリキュラム・マネジメント / 18歳成人
Outline of Final Research Achievements

Consumer education, legal education, and financial and economic education dealt with in this study can be dealt with Civics Curriculum. In each of these, the qualities and abilities to be fostered can be regarded as a concrete figure of the qualities and abilities required for “18-year-old adult”, and it became clear that they contribute to the construction of a new Civic Curriculum.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

消費者教育、法教育、金融経済教育において育成が目指されている資質・能力は、「18歳成人」に求められる資質・能力を、そのそれぞれの教育目的に即して具体化したものと捉えることができる。したがって、大綱的な基準である学習指導要領を基軸としながらも、個別には消費者教育、法教育、金融経済教育で育成が目指されている資質・能力の具体的な姿を授業実践事例や公表された教材等から抽出することで、「18歳成人」に求められる資質・能力をより一層明確化することが可能になり、国及び地方公共団体の教育施策と学校現場の実践とを有機的に関連させてカリキュラムを構築していくことの有用性が明らかになった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高等学校の新科目「公共」における消費者教育2018

    • Author(s)
      樋口雅夫
    • Journal Title

      消費者教育研究

      Volume: 189号 Pages: 3-5

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 消費者教育の意義と成年年齢引下げへの対応2020

    • Author(s)
      樋口雅夫
    • Organizer
      文部科学省主催令和元年度消費者教育フェスタin長崎基調講演
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 連携・協働した若年者への消費者教育の推進に向けて2020

    • Author(s)
      樋口雅夫
    • Organizer
      文部科学省主催令和元年度消費者教育フェスタin福井パネルディスカッション
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「資質・能力」育成の手立てとしての「主体的・対話的で深い学び」―中央教育審議会の議論における「深い学び」の構成要件構築過程を紐解いて―2019

    • Author(s)
      樋口雅夫
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回研究大会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 新科目「公共」を実りあるものにしていくために2018

    • Author(s)
      樋口雅夫
    • Organizer
      第29回日本公民教育学会全国研究大会シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「18歳成人」に求められる資質・能力の明確化に関する一考察-「消費者市民社会」概念に着目して-2017

    • Author(s)
      樋口雅夫
    • Organizer
      第28回日本公民教育学会全国研究大会自由研究発表
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新版テキストブック公民教育2019

    • Author(s)
      樋口雅夫(共著)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      第一学習社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi