• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of Learning System Using Cloud Services and Planning of Teaching Materials for Students Majoring in Special Support Education to Imrove Their Awareness Regarding Child with Disabilities

Research Project

Project/Area Number 17K04911
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Murakami Yoshinori  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (90261643)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords特別支援教育 / 病弱教育 / 肢体不自由教育 / 教材開発 / 障害理解 / 学生指導 / 特別支援教育教員養成 / 教育学 / 病弱・身体虚弱 / 肢体不自由
Outline of Final Research Achievements

This research had two purposes; developing a new lesson style using the relevant database constructed on the in-school cloud network and developing a new self- handcraft teaching material to help students to improve their awareness for child with disabilites.
①The level of students' awereness for regarding child with disabilites showed improvement through the utilization of teaching materials planned and handcraft by students through the utilization of the database constructed on the in-school local cloud network. Starting with the usage of information available at the databese, students in this study demonstrated active learning attitudes, including access to various information media, such as the internet.
②Teaching materials developed in this study allowed students majoring special support education to experience simulatedly for difficulties of children with food allergy, adherence decline/maintenance experience, and communication difficulties due to severe moter disability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

①現在様々な形で整備されているWeb上、学内クラウド上の各種のデータベースを授業構成に取入れ、その効果を学修状況や授業評価を実施することで、アクティブラーニングを取り入れた大学授業のひとつのモデルを提案できたと考えている。学部授業は教員となる学生の授業モデルでもあり、本研究は教育現場での授業改善にもつながると考える。
②学校現場での在籍者数が多いアレルギー等の全身性疾患の理解につながる教材を開発することができた。また、本研究の場面状況教材とその支援モデルは、社会一般で指摘されている定時自己投薬の継続困難理解とその支援・解消に意味を持つと考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] ICTを積極活用した本学の授業改善と社会貢献について -講義・実習等におけるE-ラーニングシステムの整備・運用:自学システムへの移行推進-2020

    • Author(s)
      村上由則・安藤明伸・小針善誠
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要~COMMUE~

      Volume: 27 Pages: 89-97

    • NAID

      40022318608

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援教育専攻学生を対象とした障害理解のための教材開発(7)-アレルギー反応・症状の理解を中心にした教材-2019

    • Author(s)
      村上由則・八島猛・大江啓賢・菊池紀彦・寺本淳志
    • Journal Title

      宮城教育大学教員キャリア研究機構紀要

      Volume: 1 Pages: 29-38

    • NAID

      40022468371

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 電子メールを活用したアドヒアランス維持方法の検討2019

    • Author(s)
      村上由則・安達 愛
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要~COMMUE~

      Volume: 26 Pages: 103-107

    • NAID

      40021946405

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 特別支援教育専攻学生を対象とした障害理解のための教材開発 ―その9:教材作製を取り入れた授業改善の取り組み―2019

    • Author(s)
      村上由則・菊池紀彦・八島猛・大江啓賢・寺本淳志
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害理解教材のハンドクラフトとICTを融合した学生指導の改善・2-クラウド・教材データベースを活用した授業展開の試み-2018

    • Author(s)
      村上由則
    • Organizer
      日本育療学会第22回学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育専攻学生を対象とした障害理解のための教材開発 ―その8:重度運動障害のコミュニケーションの理解を中心にした教材―2018

    • Author(s)
      村上由則・大江啓賢・菊池紀彦・八島猛・寺本淳志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育専攻学生を対象とした障害理解のための教材開発 ―その7:アレルギー反応・症状の理解を中心にした教材―2017

    • Author(s)
      村上由則・八島 猛・大江啓賢・菊池紀彦・寺本淳志
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi