• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Case study and investigation of methods for supporting Chinese children with disabilities living in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K04912
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2017, 2019)
Gunma University (2018)

Principal Investigator

PEI HONG  筑波大学, 人間系, 教授 (70633915)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 任 龍在  群馬大学, 教育学部, 准教授 (10614604)
三盃 亜美  筑波大学, 人間系, 助教 (60730281)
園山 繁樹  島根県立大学, 人間文化学部, 教授 (90226720)
米田 宏樹  筑波大学, 人間系, 准教授 (50292462)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords中国人児童生徒 / 障害児 / 支援方法 / 調査研究 / 事例研究 / 日本に在住する中国人 / 障害のある幼児児童 / 教育
Outline of Final Research Achievements

Three studies were carried out in order to prepare a guidebook about concrete support examples for Chinese children with disabilities who lives in Japan.
In the first study, the current state of support for Chinese children with disabilities was clarified.In the second study, through a literature review on support methods used in European, the United States, and Japan. a specific method of educational support for Chinese children with disabilities was designed.In the third study, the effectiveness of the support method was verified by case studies.Through these three studies, a systematic and comprehensive support program for Chinese children was designed, and the the support program was proved to be effective in providing support to Chinese children. In addition, these studies provided the basic data for the further support on Chinese children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

障害のある中国人幼児児童への教育的支援の実態に関して、本邦では初の複数の都市での調査研究を行うため、対象幼児児童、保護者、教員のニーズを示す貴重な情報・見地となると予想され、障害のある中国人幼児児童やその保護者・教員に対して、教育的支援の実態・ニーズに基づいた適切な支援方法の提案へとつながった。本研究成果は、特に障害のある中国人幼児児童の教育的支援システム構築に必要な基礎的資料となり、研究で得られた教育的支援方法は、今後の中国人幼児児童への支援に対する指南となることが予想され、将来的に日本在住の外国人幼児児童生徒に対する特別支援教育の発展・促進に貢献出来るという点で教育的・社会的意義があった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 在日外国人幼児児童生徒に対する学校における支援 ‐ 教育委員会への質問紙調査から‐2020

    • Author(s)
      楊鈺倩・裴虹・三盃亜美・園山繁樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 44 Pages: 1-17

    • NAID

      130007919560

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Applicability and Limitations of the Pupil Rating Scale Revised-Screening for Learning Disabilities inChinese Children2018

    • Author(s)
      Jieping Ou, Ami Sambai, Hiroki Yoneda, Hong Pei, Akira Uno
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Developmental Differences

      Volume: 5 Pages: 163-176

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児に対するPECS®を用いた二語文による 要求行動の形成2019

    • Author(s)
      藤原あや・裴虹・園山繁樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会題57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害のある在日外国人児童生徒への支援に関する文献的検討2019

    • Author(s)
      裴虹・楊鈺倩・任龍在
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害のある外国人児童生徒の支援に関する質問紙調査(Ⅰ)2019

    • Author(s)
      楊鈺倩・三盃亜美・裴虹・園山繁樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国語の書字習得に影響する認知能力-中国の小学校3年生を対象として-2018

    • Author(s)
      区潔萍、三盃亜美、米田宏樹、裴虹、宇野彰
    • Organizer
      第18回発達性ディスレクシア研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Study on Assessment of Developmental Dyslexia in China : Comparing Applicability of the PRS with Reading and Writing Tests”2018

    • Author(s)
      Jieping Ou, Ami Sambai, Hiroki Yoneda, Hong Pei, Akira Uno
    • Organizer
      2nd Association for Reading and Writing in Asia
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 障害がある外国人幼児児童生徒への支援に関する文献的検討2018

    • Author(s)
      王シン、裴虹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある外国人幼児児童生徒への支援に関する文献的検討2018

    • Author(s)
      王シン 裴虹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における動作模倣の促進について-フルガイダンスと段階的プロンプトの効果の比較-2017

    • Author(s)
      王旭 雨貝太郎 裴虹 園山繁樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 日本に在住する中国人障害幼児児童の支援方法に関する調査研究と事例研究

    • URL

      http://japanhomepage.org/peihong1515/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi