• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Study about lecture contens using ICT for student with Math difficulties

Research Project

Project/Area Number 17K04913
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Kumagai Keiko  筑波大学, 人間系, 教授 (10272147)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川間 健之介  筑波大学, 人間系, 教授 (20195142)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords算数障害 / スクリーニング検査 / 数処理 / 数概念 / 計算 / 文章題 / 計算正答率 / 計算速度 / ICT / 反応速度(計算速度) / 計算の正答率 / 認知能力の偏り / 継次処理優位 / 同時処理優位 / 暗算 / 肢体不自由 / 算数課題 / 四則演算 / 中学入門期算数 / 計算困難 / 認知能力 / 知的アンバランス / 境界線児 / ICT活用授業 / 算数困難 / 計算の初期学習 / くり下がりのあるひき算 / 図形学習 / 図表作成 / 数学 / 算数 / 教科単元 / 計算時間測定
Outline of Final Research Achievements

Children with mathematical difficulties can be divided into children with borderline intellectual abilities and children with dyscalculia who have cognitive imbalances. Based on the results of screening tests using a calculation evaluation system app that we have created for these children; we will find the relationship between intellectual ability and the degree of mastery of arithmetic and teaching methods accordingly. The purpose was to create a math textbook for middle and upper grades in elementary school that can be used in special needs resource rooms, considering social independence by using ICT and taking into consideration the weaknesses. We created a screening test for dyscalculia and arranged the basic knowledge for creating ICT learning materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

算数障害のアセスメントツールというのは、まだ、確実なものは存在していない。今回は、教育相談によくある同時処理優位のタイプの子ども達だけではなく、継次処理優位のタイプの子ども達について計算等、その学年ごとに検討した上で、算数障害スクリーニング検査を作成した。教科学習という視点からではなく、算数に関与する基本的な神経認知プロセスを意識した上で、数処理、数概念、計算、文章題の4つの観点から、脳への入力(視覚・聴覚)、記憶(短期・長期)、出力(音声・運動)、処理様式(継次・同時)のいずれが弱いかということが推定できるようなものとした。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 算数障害とは2023

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Journal Title

      LD, ADHD & ASD : 学習障害・注意欠陥/多動性障害・自閉症スペクトラム障害

      Volume: 21(1) Pages: 8-11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数障害と読字障害2022

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 31 (4) Pages: 262-269

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 加減算習得の学年推移と計算に困難のある子どもの特徴:制限時間下での正答率と反応時間の分析2022

    • Author(s)
      山本ゆう・安藤瑞穂・熊谷恵子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 31(2) Pages: 135-155

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数障害:知的能力のアンバランスに由来する算数学習の困難さ22022

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Journal Title

      算数教育

      Volume: 773 Pages: 98-101

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数障害:知的能力のアンバランスに由来する算数学習の困難さ12022

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Journal Title

      算数教育

      Volume: 772 Pages: 98-101

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数障害:知的能力のアンバランスに由来する算数学習の困難さ12022

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Journal Title

      数学教育

      Volume: 772 Pages: 98-101

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 算数障害:知的能力のアンバランスに由来する算数学習の困難さ22022

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Journal Title

      数学教育

      Volume: 773 Pages: 98-101

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「計算」のメカニズムとLDへの支援2021

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 806

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 境界線知能と学習の遅れ2021

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Journal Title

      そだちの科学

      Volume: 37 Pages: 46-50

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 算数に困難のある子どもの計算時間を指標にした評価と指導2021

    • Author(s)
      山本 ゆう・安藤 瑞穂・熊谷 恵子
    • Journal Title

      K-ABCアセスメント研究

      Volume: 23 Pages: 17-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 乗算の難易度の推定ー制限時間下における困難度の分析ー2022

    • Author(s)
      山本ゆう・田部井広旗・熊谷恵子
    • Organizer
      日本LD学会第31回(京都)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数困難のある子どもたちへの理解と支援:算数障害のわかりにくさからくる支援の届きにくさ2022

    • Author(s)
      熊谷恵子・松井友子・三井菜摘・山本ゆう・東原文子
    • Organizer
      日本LD学会第31回(京都)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning Disabilities with Mathematics in Japan2021

    • Author(s)
      Keiko Kumagai
    • Organizer
      Redefining the Needs of Special Education Student of Mathematics in Southeast Asia
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] CHCモデルの新たな解釈2021

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Organizer
      日本K-ABCアセスメント学会八戸大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Examination of the Effectiveness of Systematic Intervention for Children with Calculation Difficulties.2020

    • Author(s)
      Yamamoto, Y and Kumagai, K
    • Organizer
      Pacific Rim International Conference on Disability & Diversity.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 加減算に困難のある子どものつまずき分析と小集団指導の有効性の検討-反応時間を指標にした評価と評価に基づいた系統的指導-.2019

    • Author(s)
      山本ゆう・熊谷恵子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 加算における難易度の分析と発達順序:計算困難児の評価のために2018

    • Author(s)
      山本ゆう・熊谷恵子
    • Organizer
      日本LD学会第29回新潟大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Four Arithmetic Calculations of Japanese children Analyses from Correction Rate and Reaction Time: effects of Japanese Mnemonic Strategy for Multiplication.2017

    • Author(s)
      Keiko Kumagai, Hiroki Tabei, Yuu Yamamoto, and Nanase Sato
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relationship Between the Abilities to Count Dots and Calculate of School-aged Children: Toward to Screen Children with Calculation Difficulties Using Reaction Time2017

    • Author(s)
      Yuu Yamamoto, and Keiko Kumagai, Hiroki Tabei and Nanase Sato
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 暗算範囲の四則演算の正答率変化と計算時間の学年推移2017

    • Author(s)
      熊谷恵子・田部井広旗・山本ゆう
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 計算に困難のある子どもの“計算と数える能力”の特徴-反応時間を指標にした計算評価システムの活用-2017

    • Author(s)
      山本ゆう・熊谷恵子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 算数障害スクリーニング検査2023

    • Author(s)
      熊谷恵子、山本ゆう
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      Gakken
    • ISBN
      9784058019733
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「学習障害(LD)」とは2022

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      ニュートンプレス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育で役立つ かけ算・わり算の計算と文章題のドリル2021

    • Author(s)
      熊谷恵子、山本ゆう
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      学研教育みらい
    • ISBN
      9784058016107
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育で役立つたし算・ひき算の文章題ドリル2020

    • Author(s)
      熊谷恵子・山本ゆう
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学研プラス
    • ISBN
      4058012137
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育で役立つたし算・ひき算の計算ドリル2020

    • Author(s)
      熊谷恵子・山本ゆう
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学研プラス
    • ISBN
      4058012129
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 通常学級で役立つ算数障害の理解と指導法2018

    • Author(s)
      熊谷恵子・山本ゆう
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      Gakken
    • ISBN
      9784058009796
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 実践障害児教育:特集算数障害とつまずきやすい学習への支援2018

    • Author(s)
      熊谷恵子
    • Publisher
      学研
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi