• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Toward Promoting Inclusive Education: Survey on Education for Deaf/HOH Students with Multiple Disabilities enrolled in Special Needs Schools

Research Project

Project/Area Number 17K04915
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

Kimura Motoko  群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (60452918)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsろう重複障害 / インクルーシブ教育 / 知的障害特別支援学校 / 聾学校 / 聴覚障害 / 聾重複障害 / 知的障害 / 自閉症 / 聾重複障害児 / 特別支援学校 / 特別支援教育 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In 2007, the special needs education system was enforced, but there are no statistical data on the number of enrolment and actual support situations for students with multiple disabilities and there is insufficient previous research. The aim of this study was to clarify the enrolment situation and actual support situation for Deaf/HOH students with multiple disabilities. Most of them are enrolled in special support schools for students with intellectual disabilities rather than in schools for the Deaf, but this was not fully recognised by the prefectual board of education. It is difficult for even experienced teachers at schools for the deaf to provide timely support that meets the complex needs of Deaf/HOH students with multiple disabilities, and even if appropriate support is provided, there are limits that can be provided by individual teachers, so it is necessary to establish a comprehensive support system so that several teachers can provide support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国の統計資料がなく、先行研究が十分でない研究課題であったため、ろう重複障害児の在籍状況や支援実態、また好事例の支援方法が事例的にでも明らかにできたことは、今後、ろう重複障害児の支援体制を検討する際に役立つだけでなく、他の重複障害児の支援体制を含めた特別支援教育の制度設計を行う際に、役立つものであるといえる。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 知的障害のある児童とない児童の交流及び共同学習における 教育目標のモディフィケーションの実際と交流を通した教科の学習到達の評価 ―群馬大学教育学部附属特別支援学校及び同附属小学校の実践を中心に―2022

    • Author(s)
      木村素子
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 121-137

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教科学習で交流及び共同学習ー知的障害のある児童とない児童を対象とした授業づくりとその評価2021

    • Author(s)
      木村素子
    • Journal Title

      月刊実践障害児教育

      Volume: 2月号 Pages: 40-43

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的障害者施設での聾重複障害者へのコミュニケーション支援におけるかかわり2020

    • Author(s)
      橋本朱音・ 甲斐更紗・ 吉村京子・二神麗子・木村素子・金澤貴之
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 3737 Pages: 195-203

    • NAID

      120006823135

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ろう重複障害者へのコミュニケーション支援の実態について : 相談支援専門員の手話スキルに関する視点からの分析2020

    • Author(s)
      甲斐更紗・金澤 貴之・二神麗子・吉村京子・木村素子
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要. 人文・社会科学編

      Volume: 69 Pages: 139-148

    • NAID

      120006841907

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] School Placement and Educational Needs of Deaf and Hard of Hearing Students with Multiple Disabilities in Special Schools in Miyazaki2019

    • Author(s)
      木村 素子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Disability Sciences

      Volume: 43 Issue: 1 Pages: 59-72

    • DOI

      10.20847/adsj.43.1_59

    • NAID

      130007722580

    • ISSN
      1881-5812, 2432-0714
    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知的障害のある子どもと障害のない子どもとの教科学習における交流及び共同学習の展開―特別支援学校小学部・小学校国語科における単元「きいてはなしてつたえよう」の実践から―2018

    • Author(s)
      三澤哲彦, 早川愛美, 近藤智, 木村素子, 霜田浩信, 河内昭浩, 坂西秀昭, 今井東
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 183-192

    • NAID

      120006394700

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 聴覚障害児の保護者が期待するインクルーシブな教育環境とその実状2018

    • Author(s)
      杉尾早紀, 戸ヶ﨑泰子, 木村素子
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 135-148

    • NAID

      120007120855

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 20世紀転換期米国通学制聾学校における聾者の自治と手話-イリノイ州シカゴを中心に-2017

    • Author(s)
      木村素子
    • Journal Title

      手話学研究

      Volume: 26 Pages: 103-125

    • NAID

      130007546498

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校に在籍するろう重複障害生徒への専門性に基づく支援に関する事例的検討-聴覚障害教育と知的障害教育の経験をもつ教員の「朝の会」における表出機能の分析を中心に-2022

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校に在籍する聾重複障害児の学級担任の教員歴-宮崎県における聞き取り調査及び参与観察を中心に-2019

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会(広島大学)(ポスター発表)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校及びろう学校における ろう重複障害児へのコミュニケーション支援2019

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会(広島大学)(自主シンポジウム「ろう重複障害児・者へのコミュニケーション支援」 話題提供)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校における聾重複障害児の在籍状況―宮崎県における参与観察及び聴き取り調査から(2016年度)―2017

    • Author(s)
      木村素子
    • Organizer
      日本発達障害学会第52回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ) Q85 効果的な交流及び共同学習のためにはどのようなことをすればいいの?(米田宏樹・川合紀宗編著, 新・教育課程演習第6巻 特別支援教育)2022

    • Author(s)
      木村素子
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      協同教育出版株式会社,
    • ISBN
      9784319003471
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 厚生労働省平成30年度障害者総合福祉推進事業指定課題14 成果報告書

    • URL

      https://www.mhlw.go.jp/content/12200000/000521769.pdf

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi